- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

فقدان متولی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه در گردش سیب ایران

Posted By admin On مرداد ۳, ۱۴۰۰ @ ۹:۰۲ ق.ظ In ارومیه,سیاسی | No Comments

گروه خبر: نماینده ارومیه در مجلس از وزارت جهاد خواست فکری عاجل برای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش سیب آذربایجان غربی و صنعت سورت، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی کند.
حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه تولید سالانه محصولات کشاورزی آذربایجان غربی نزدیک به ۸٫۵ میلیون تن است، اظهار داشت: این استان رتبه اول خیلی از میوه‌های هسته‌دار در ایران را دراختیار دارد و حتی سال گذشته یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب در این استان تولید شده است. وی افزود: رفع مشکل کشاورزی استان آذربایجان غربی که رتبه‌های برتر در خیلی از محصولات این حوزه را دراختیار دارد بسیار مهم است و باید برای این موضوع برنامه‌ریزی ویژه صنعتی به منظور صادرات صورت گیرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد:‌ اختلاف وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صمت در طول سالهای اخیر موجب خسارات کشاورزان و از بین رفتن خیلی از منافع آنان شده است، این در حالی است که در طول سال گذشته ۴۰ هزار تن سیب تولیدی در این استان دچار مشکلات زیادی شده و بسیاری از این محصولات دور ریخته و برای فرآوری به صنعت داده شده است. ذاکر اظهار امیدواری کرد: با بازگشت وظایف وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی به این وزارتخانه مشکلات این بخش کمتر شود. وی با بیان اینکه اخیرا طرح امنیت غذایی در مجلس به تصویب رسیده و امیدواریم مشکلات کشاورزان با تجاری‌سازی محصولات آنها رفع شود، گفت: باید میز سیب و مدیریت آن طبق روال قبل به استان آذربایجان غربی داده شود تا بتوانیم ضمن تأمین نیازهای داخلی، نگاهی به صادرات بی‌دغدغه هم داشته باشیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برای صادرات میوه نیازمند کارخانه‌های سورت، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی و فرآوری هستیم که در این زمینه بایستی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای صورت گیرد که با این کار، ضمن افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده هم بیشتر خواهد شد که در همین راستا یک شرکت خوزستانی توسط وزیر جهاد کشاورزی برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری به آذربایجان غربی آمد و استاندار هم ۴۰ میلیون دلار به این موضوع تخصیص داد. وی خاطرنشان کرد:‌ نهضت سورت و بسته‌بندی میوه و محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی راه افتاده،‌ اما متأسفانه بانک کشاورزی کمک لازم را برای این طرح‌ها و اعتبارات ویژه این موضوع را درنظر نگرفته و بهانه‌های مختلفی می‌آورد. نماینده ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: ساماندهی صنعت سورت و بسته‌بندی میوه و محصولات کشاورزی در ایران امری لازم است که می‌تواند ضمن ممانعت از هدررفت و خرابی محصولات موجب افزایش بهره‌وری، صادرات، اشتغالزایی و ارزش افزوده شود.ذاکر خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش صنعت سورت، بسته‌بندی و فرآوری سیب در آذربایجان غربی است. این در حالی است که حجم زیادی شلیل این استان به فرانسه و مقادیر زیادی هم گیلاس به کشورهای خارجی صادر می‌شود که زبانزد است. همچنین پودر عسل تولیدی در این استان جایگزین شکر در زندگی‌ها شده است. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دیپلماسی اقتصادی و رایزنان بازرگانی برای صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور نداریم که این کار وظیفه کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ایران است و نباید کشاورز به دنبال راهکار صادرات محصولاتش باشد. به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس، وی در پایان گفت:‌ نزدیک به یک‌و نیم میلیون تن سیب آذربایجانی غربی در سال جاری که اگر توجه لازم به آن نشود قطعا کشاورز و سرمایه‌های ایرانیان آسیب خواهد دید.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%81%d9%82%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%aa%d9%88%d9%84%d9%8a-100-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%8a%d9%84%d9%8a%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.