فعالیت معدن تراورتن آق‌دره تکاب هم آغاز شد

فعالیت معدن تراورتن آق‌دره تکاب هم آغاز شد

آراز آذربایجان، فرماندار تکاب گفت: فعالیت معدن سنگ تراورتن آق‌دره این شهرستان با ذخیره اکتشافی ۴۰۰ هزار تُن آغاز شد.
اسماعیل حیدری آزاد اظهار کرد: معدن سنگ تراورتن آق‌دره تکاب با ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در محدوده روستای آق‌دره وسطی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: این معدن از نوع سنگ تراورتن شکلاتی است که ۲۰۷ کیلومتر مربع وسعت دارد و ذخیره اولیه اکتشافی آن ۴۰۰ هزار تُن برآورد شده است.
فرماندار تکاب گفت: با آغاز به کار این معدن برای ۳۲ نفر زمینه اشتغال پایدار ایجاد شد که افراد شاغل در این معدن از نیروهای کار روستاهای اطراف و بومی منطقه هستند.
حیدری آزاد افزود: فعالیت این معدن سنگ در مرحله اول به مدت ۱۰ سال خواهد بود و امکان افزایش محدوده بهره برداری و شناسایی ذخیره اکتشافی بیشتر در آن وجود دارد.
وی اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۳۰ معدن فعال در این شهرستان وجود دارد که بزرگترین آنها معادن طلای زرشوران و آق‌دره بوده و ۹۰ درصد آنها را معادن سنگ تراورتن تشکیل می دهد.
فرماندار تکاب اضافه کرد: معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب واقع و برای تولید سالیانه سه تُن شمش طلا طراحی شده است.
وی اظهار کرد: کارخانه طلای زرشوران تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی در آبان ماه ۱۳۹۳ افتتاح شد که از نظر میزان تولید به عنوان بزرگترین معدن طلای کشور محسوب می شود. پروانه اکتشاف معدن طلای زرشوران بالغ بر ۲۷.۵ میلیون تن کانسنگ ثبت شده و دارای ذخیره قطعی ۱۱۰ تن طلای ۲۴ عیار است که استحصال می شود.
معدن طلای آق‌دره به عنوان دومین معدن طلای کشور و معدن تراورتن آق‌دره در بخش تخت سلیمان و در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب آذربایجان غربی واقع شده است.
۵۱ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور در آذربایجان‌غربی وجود دارد؛ هم‌اکنون ۴۶۸ معدن در استان فعال است و پنج هزار و ۱۲۲ نفر به صورت مستقیم در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۵:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


6 + دو =