در گفت‌وگو با آرازآذربايجان عنوان شد

فعالیت ۵۷۰ فروشگاه محصولات فرهنگی درآذربایجان غربی

فعالیت ۵۷۰ فروشگاه محصولات فرهنگی درآذربایجان غربی

گروه گفت‌وگو : مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۵۷۰ فروشگاه محصولات فرهنگی در مناطق مختلف استان مشغول به فعالیت هستند.
به گزارش آرازآذربایجان ، فرهنگ به ویژه فرهنگ مبتنی بر دین با ریشه‌های اعتقادی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ ملت‌ها و گاه به عنوان وجه تمایز بین مردم یک کشور با کشورهای دیگر به شمار می‌رود، بنابراین مبحث فوق، غنی‌سازی و ارتقای فرهنگ عمومی همواره یکی از مسائل مورد توجه بوده است.
آذربایجان غربی به لحاظ هم‌مرزی با سه کشور جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همچنین جغرافیایی در شرایط خاص و متفاوت نسبت به سایر مناطق کشورمان قرار گرفته، از طرف دیگر سکونت پیروان ادیان توحیدی و مذاهب مختلف اعم از شیعه و سنی، همچنین گویش‌های گوناگون در این خطه به معنای واقعی استان ما را از سایر استان‌ها متمایز کرده است.
با وجودی که وحدت، امنیت، آرامش و ثبات در این خطه به معنای واقعی کلمه و با همراهی اقشار مختلف مردم، همت مسئولان و نهادهای مختلف حکم‌فرما شده است، اما حفظ شرایط کنونی استان، دوام و استمرار بخشیدن به اتحاد مردم کار فرهنگی دائمی و گسترده‌ای می‌طلبد، در این میان دستگاه‌های اجرایی مختلف به سهم خود برای ایفای نقش تلاش می‌کنند.
با این مقدمه آرازآذربایجان با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی ضمن محوریت قرار دادن فعالیت‌های این مجموعه در زمینه‌های مختلف مانند موسسات قرآنی، کانون‌های مساجد، وضعیت صنعت چاپ استان و تاثیر این قبیل اقدامات بر افزوده شدن همگرایی بین مردم مصاحبه‌ای انجام داده است، که مشروح این گفت‌وگو بدین شرح است:
* صنعت چاپ آذربایجان غربی در جایگاهی است؟
در صنعت چاپ استان ما طبق اعلام کارشناسان و براساس اعلام مقامات مسئول یکی از ۱۰ استان برتر کشور است، به طوری که با همراهی فعالان این عرصه از رتبه ۸ کشوری به ۴ دست پیدا کرده‌ایم، به طوری که در این خطه ۸۰ چاپ افست و ۱۱۶ چاپ دیجیتال وجود دارد، از طرف دیگر ظرفیت چاپخانه‌های استان بالا می‌باشد ودر استان ۲۴۷ چاپخانه وجود دارد.
* برای راه‌اندازی فروشگاه‌ محصولات فرهنگی در استان اقداماتی صورت گرفته است؟
مناطق مختلف آذربایجان غربی بیش از ۵۰۰ فروشگاه محصولات فرهنگی دارد، تا از این رهگذر اقلام فرهنگی و مذهبی مورد نیاز اقشار مختلف مردم با سهولت در اختیارشان قرار گیرد، به طوری که مراکز فروش نیز همواره مورد اقبال و توجه قرار می‌گیرد.
* تالار مرکزی ارومیه چقدر پیشرفت فیزیکی دارد؟
یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی تعریف شده نه ‌تنها در این مجموعه بلکه در آذربایجان غربی تالار مرکزی ارومیه می‌باشد، به طوری که در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان از مراحل ساخت‌و‌ساز آن با همراهی مسئولان بازدید به عمل آمد، چرا که یکی از طرح‌‌های عمرانی ملی در کشور محسوب می‌شود.
* تالار مرکزی ارومیه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
تالار مرکزی ارومیه به عنوان یکی از ۸ تالار بزرگ ایران اسلامی در فضایی به وسعت ۱۸ هزار مترمربع در حال ساخت‌و‌ساز می‌باشد، همچنین به نظر می‌رسد پروژه مورد اشاره حتی از تالار وحدت تهران بزرگ‌تر خواهد بود.
به‌طوری‌که اکنون از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار می‌باشد، در صورت مساعدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری مسئولان همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پروژه مورد اشاره سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.
* ارشاد با کانون‌های مساجد چگونه تعامل می‌کند؟
در مناطق مختلف آذربایجان غربی حدود ۶۵۴ کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد، همچنین تعداد کتابخانه‌های مساجد این استان حدود ۱۷۷ باب می‌باشد، و با کار جمعی برای ایجاد شور و نشاط فرهنگی به طور مستمر تلاش شده، همچنین برای غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای اقدامات لازم انجام می‌گیرد.
* درباره تعداد موسسات فرهنگی و … توضیحاتی ارائه فرمایید.
این استان در مجموع ۶۹ آموزشگاه هنری در رشته‌های مختلف دارد، بنابراین ۲۳ آموزشگاه موسیقی، ۱۲ آموزشگاه خوشنویسی، ۳۳ آموزشگاه هنرهای تجسمی و یک مورد آموزشگاه هنرهای نمایشی دارد، از طرف دیگر ۱۵۶ گیم‌نت با کسب مجوزهای مورد نیاز از مبادی ذی‌صلاح و همچنین ۴ فرهنگسرا در استان مشغول به فعالیت هستند.
در این خطه ۲۹۱ کانون تبلیغاتی وجود داشته، همچنین ۶۵ موسسه قرآنی و ۱۱۰ موسسه انتشاراتی در آذربایجان غربی تاکنون راه‌اندازی شده است، حال آنکه در بین اقشار مختلف مردم تفکر غالب این می‌باشد که استان ما موسسه انتشاراتی ندارد.
* تمایز فرهنگ آذربایجان غربی و سایر مناطق در چیست؟
اقلیت‌های دینی و پیروان سایر ادیان توحیدی در این خطه کنار خواهران و برادران مسلمان خود زندگی توام با مسالمت و محبت را تجربه می‌کنند، به طوری که با هم تعامل، همکاری و هماهنگی نزدیک برقرار کرده، در همه زمینه‌ها حضور چشمگیر و موثری دارند، حال آنکه در سایر مناطق کشورمان به ندرت بتوان چنین ترکیب جمعیتی را شاهد بود.
* به جمعیت اقلیت‌های دینی استان اشاره فرمایید؟
آشوریان ۶ هزار نفر، ارامنه حدود ۵۰۰ نفر هستند، به طوری که از سایر اقوام و ادیان توحیدی جمعیت مختلفی در این استان و بعضی شهرستان‌های این خطه سکونت دارند، در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمات یکسان در زمینه‌های گوناگون مانند سایر اقشار جامعه دریافت می‌کنند.
*چند روزنامه در استان انتشار می‌یابد؟
دو مورد از نشریات محلی آذربایجان غربی روزنامه هستند، که مجوز یکی از آنها در دولت تدبیر و امید با پیگیری و همراهی فعالان عرصه مطبوعات این استان جهت نشر مطالب فراهم آمده است، که امیدوار هستیم در ارتقای سطح آگاهی عمومی تاثیر بسیار زیادی داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 9