فعالان اقتصادی چشم‌انتظار بسته‌های حمایتی کرونا

فعالان اقتصادی چشم‌انتظار بسته‌های حمایتی کرونا

گروه اقتصادی:در جلسه شورای گفت‌وگوی استان آذربایجان غربی با اشاره به تبعات کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی، درخواست شد تخصیص بسته‌های حمایتی دولت برای عبور از کرونا به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده پیگیری شود.
به گزارش آراز آذربایجان، اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۹ با دستور جلسات بررسی گزارش پایش محیط کسب‌وکار زمستان سال ۹۸، گزارش روابط تجاری ایران و ترکیه در زمان کرونا، تسهیلات مالیاتی برای فعالان اقتصادی در دوران کرونا و پیشنهاد‌های کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه برای عبور از بحران برگزار شد.
حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ارومیه در ابتدای این جلسه گفت: ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که اقتصاد ایران را بیش از هر چیز دیگری تحت تأثیر قرار داده است.
انتظار افزود: با اینکه سلامت جامعه در اولویت است اما با توجه به وجود مشکلات عدیده در به بخش خصوصی نمی‌توان از این مشکلات چشم‌پوشی کرده و بایستی تمامی توان و تلاشمان را در راستای حل این مشکلات بکار گیریم.
او ادامه داد: انتظار داریم بسته‌های حمایتی دولت در دوران شیوع ویروس کرونا مجدانه پیگیری گردد تا بتوان این مشکلات را در دوران پسا کرونا کنترل و حل کرد.
در ادامه این جلسه محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از همکاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در خرید تجهیزات و اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا تصریح کرد: اتاق مشترک ایران و ترکیه باید با توجه به موقعیت آذربایجان غربی نسبت به معرفی مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان ازجمله مناطق ویژه اقتصادی و آزاد و نیز پیگیری توافقنامه‌های احداث شهرک‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری مشترک اهتمام جدی داشته باشد.
او افزود: نقش آذربایجان غربی در تحقق چشم‌اندازی حجم مراودات تجاری دو کشور ایران و ترکیه می‌تواند برجسته‌تر از شرایط امروزی باشد و تحکیم روابط با استان‌های هم‌جوار در کشور ترکیه را ازجمله رویکردهای استان جهت تقویت مراودات اقتصادی و فرهنگی دانست.
مقام عالی استان به کسب رتبه نخست استان در شاخص بهبود محیط کسب‌وکار در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: اتاق ایران به دو روش ثبتی و پیمایشی از فعالان اقتصادی در ۲۸ مؤلفه پرسش‌هایی را مطرح می‌سازد که آذربایجان غربی در زمستان سال گذشته رتبه دوم و درمجموع کل سال ۹۸، رتبه نخست کشور را کسب کرد.او بر ضرورت بررسی فاکتورهای نامساعد محیط کسب‌وکار استان جهت بهبود وضعیت تأکید کرد و افزود: در شاخص‌هایی که استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست باید با بررسی لازم موانع موجود برطرف گردد.
شهریاری در ادامه به موضوع مشکلات صادرکنندگان هندوانه اشاره کرد و افزود: متأسفانه به دلیل قوانین وضع شده در کشور ترکیه برای صادرکنندگان هندوانه که عمدتاً از آذربایجان غربی هستند مشکلات سختی در مسیر صادرات ایجاد شده که اتاق‌های بازرگانی و مسئولین ارشد کشوری از طریق همتایان ترکیه‌ای در حال بررسی و حل مشکل هستند.
مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در این جلسه گزارشی از عملکرد فعالیت‌های اتاق مشترک ارائه کرد و گفت: عضویت اتاق در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه وابسته به نهاد ریاست جمهوری و واگذاری مسئولیت حل مشکلات فعالان اقتصادی به اتاق مشترک، برگزاری هفت همایش تجاری مشترک میان دو کشور برای شناسایی مشکلات تجاری و مرزی و ریشه‌یابی علل عدم رفع مشکلات در سالیان گذشته، ۴۰۰ جلسه مشاوره برای رفع مشکلات اعضا، پیگیری مشکلات سرمایه‌گذاران ترک در کشورمان توانسته‌ایم با همکاری طرف ترک و مساعدت مقامات کشورمان گام‌های مؤثری در این راستا برداریم.
سعادت با اشاره به توانمندی‌های اتاق مشترک برای حل مشکلات اقتصادی دو طرف گفت: ترویج اخلاق تجارت در حوزه تعرفه‌های ترجیحی، رسیدگی به مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور، اقدامات و رایزنی‌ها با مقامات دو کشور جهت بازگشایی دروازه‌های مرزی میان ایران و ترکیه و اقدامات جهت حل مشکلات حمل‌ونقل ریلی از اقدامات اتاق در دوران بحران کرونا بوده است.
سعادت به برنامه‌های آتی اتاق مشترک اشاره کرد و گفت: ایجاد دفتر تجاری اتاق مشترک در شهر استانبول، برگزاری اجلاس سرمایه‌گذاری برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشورمان در حوزه‌های صنایع سبک و سنگین، آموزش تجارت الکترونیک و تخصصی کردن هیات‌های اعزامی جهت توسعه تجارت میان دو کشور از اهداف آتی اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه است.
در این جلسه بسته‌های حمایتی پیشنهادی برای دوران کرونا و پساکرونا، مسائل و مشکلات صادرات، بانکی و صنعت مرغداری مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 18