استاندار آذربایجان غربی:

فصل نوینی از روابط میان ایران و ترکیه آغاز می شود

فصل نوینی از روابط میان ایران و ترکیه آغاز می شود

آراز آذربایجان- استاندار آذربایجان غربی گفت: فصل نوینی از روابط میان ایران و ترکیه آغاز می شود.
محمد مهدی شهریاری در تشریح سفر اخیر خود به همراه معاون اول رئیس جمهور به ترکیه گفت: با انجام این سفر و اجرایی شدن توافقات صورت گرفته، فصل جدیدی از روابط میان ایران و ترکیه رقم خواهد خورد.
وی ادامه داد: این سفر بنا به دعوت نخست وزیر ترکیه از معاون اول رئیس جمهور کشورمان و برای شرکت در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی- ۸ صورت گرفت که علاوه بر برگزاری اجلاس، توافقات بسیار خوبی نیز در زمینه های مختلف میان ایران و ترکیه انجام شد.
شهریاری افزود: در این سفر تعدادی از وزرای دولت، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس کل گمرک ایران، مدیرعامل بانک ملی ایران و تعدادی دیگر از مدیران سازمان ها و تجار کشورمان، معاون اول رئیس جمهور را همراهی می کردند.
استاندار آذربایجان غربی گفت: در این سفر، دو طرف در رابطه با مسائل سیاسی و اقتصادی، راهکارهای ارتقای سطح مبادلات مرزی و تجاری و همچنین زمینه سازی برای تسهیل تردد مسافرین در مرزها بحث و مذاکراتی را انجام دادند که به توافقات خوبی نیز منجر شد که با اجرایی شدن آنها بی تردید فصل نوینی از روابط میان ایران و ترکیه رقم خواهد خورد.
شهریاری اضافه کرد: ایران و ترکیه در بسیاری از موارد و مواضع از جمله حل مساله اقلیم کردستان عراق و حل بحران سوریه به هم نزدیک شده اند.
وی به دستاوردهای اقتصادی این سفر نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی که این سفر بدنبال داشت بکارگیری پول ملی ایران و ترکیه در مبادلات تجاری مشترک و ۲۴ ساعته کردن فعالیت پایانه های مرزی بود که با توجه به هم مرز بودن آذربایجان غربی با کشور ترکیه، این استان بیشترین بهره را از این توافقات خواهد بود.
استاندار آذربایجان غربی همچنین گفت: در بازدیدهایی که از مبادی، گمرکات و بازارچه های مرزی استان خواهیم داشت ضمن احصا مشکلات، رفع آنها را از دستگاهها و مسئولان ذیربط کشوری پیگیری خواهیم کرد تا با جبران کمبودها و کاستی ها، زمینه برای توسعه هرچه بهتر روابط تجاری و اقتصادی و مناسبات فیمابین ایران و ترکیه فراهم شود.
شهریاری به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک ایران و ترکیه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مقرر شد این جلسه در تاریخ ۲۵ نوامبر سالجاری برگزار شود که در آن دو طرف در رابطه با جزییات ارتقای همکاری های مشترک و مناسبات دوجانبه، وارد مذاکره خواهند شد، در این جلسه مسائل استان آذربایجان غربی نیز بعنوان کلیدی ترین استان کشور در توسعه همکاری های مشترک با ترکیه مطرح خواهد شد.
وی، امضای سند همکاری در زمینه علم و فناوری و برنامه اقدام دوسالانه برای اجرای یادداشت تفاهم میان دو کشور در خصوص همکاری های زیست محیطی میان ایران و ترکیه و انجام توافق برای توسعه گردشگری و همکاری های تزانزیتی را از دیگر دستاوردها و نتایج سفر به ترکیه عنوان کرد.
منبع: مهر

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 18