استاندار آذربايجان غربي:

فصل جدیدی درهمکاریهای آذربایجان غربی و ترکیه گشوده می شود

فصل جدیدی درهمکاریهای آذربایجان غربی و ترکیه  گشوده می شود

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: برگزاری پنجمین اجلاس همکاریهای اقتصادی آذربایجان غربی با استان های مرزی ترکیه اجلاس، فصل جدیدی را در روابط اقتصادی بین دو طرف خواهد گشود.
مهندس سعادت در آیین اختتامیه پنجمین اجلاس همکاریهای اقتصادی آذربایجان غربی با استان های مرزی ترکیه که در شهرستان خوی برگزار شد، گفت: برگزاری این اجلاس، قطعا در تحکیم مناسبات بین ایران و ترکیه موثر است و امضای تفاهم نامه همکاری در این اجلاس نیز فصل جدیدی را در مناسبات اقتصادی، فرهنگی و تجاری بین دو کشور بویژه میان استان آذربایجان غربی و استان های مرزی ترکیه خواهد گشود.
سعادت در ادامه اظهار کرد: سطح روابط بین دو کشور ایران و ترکیه، باید فراتر از مناسبات دیپلماتیک باشد چرا که این دو کشور از دیرباز دارای روابط حسنه و مستحکمی با یکدیگر بوده اند و انتظار داریم مسئولان دو طرف با حمایت های معنوی و قلبی خود، زمینه های اجرای هر چه بهتر مفاد تفاهم نامه های همکاری مشترک را فراهم کنند.
وی همچنین گفت: برای برقراری و تقویت ارتباطات و توسعه حمل و نقل بین آذربایجان غربی و استان های مرزی شرق ترکیه، چند فرودگاه در استان وجود دارد که فرودگاه ارومیه و خوی هم اکنون در حال فعالیت هستند و فرودگاه منطقه آزاد ماکو نیز تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.استاندار آذربایجان غربی در ادامه از مسئولان استان و مقامات استان های مرزی ترکیه خواستارتلاش و اهتمام در جهت ایجاد بسترها و زیرساخت های اقتصادی و توسعه مناسبات فیمابین شد.سعادت به منطقه آزاد ماکو نیز اشاره کرد و گفت: این منطقه زیرساختهایش در حال فراهم شدن است و مشوق های زیادی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان دارد؛ همچنین سرمایه گذاران و اتباع خارجی می توانند در منطقه آزاد ماکو شرکت تاسیس کنند و مالکیت کار، سرمایه و محل کار خود را داشته باشند.
وی افزود: منطقه آزاد ماکو ، از ۲۰ سال معافیت مالیاتی برخوردار است و انرژی و نیروی کار نیز در این منطقه ارزان است لذا ما انتظار داریم که سرمایه گذاران ترک علی الخصوص سرمایه گذاران استان های مرزی ترکیه در این منطقه اقدام به سرمایه گذاری های مشترک کنند.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه به ظرفیت های شهرستان خوی اشاره کرد و گفت: شهرستان خوی که میزبانی پنجمین اجلاس همکاری های آذربایجان غربی و استان های مرزی ترکیه را بر عهده داشت، از زیرساخت های اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است و برای استان آذربایجان غربی به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت زیادی است.سعادت اضافه کرد: از اغاز سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۴۵ هزار نفر از مرز رازی خوی به استان وان ترکیه سفر کرده اند که این امر، اهمیت مرز رازی را نشان می دهد؛ ما نیز در استان برای استفاده بهینه از ظرفیت مرز رازی، احداث جاده رازی- خوی را در دست اقدام داریم و عملیات اجرایی این طرح بزودی آغاز خواهد شد.
وی همچنین گفت: ما به دنبال این هستیم که منطقه رازی خوی را به منطقه آزاد تبدیل نماییم و این موضوع را نیز پیگیری می کنیم که در صورت تحقق این موضوع، معافیت های مالیاتی و گمرکی نیز شامل منطقه رازی خواهد شد.
استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از والی استان حکاری ترکیه به جهت انجام اقدامات عمرانی مناسب در ساختمان گمرک اسن دره افزود: ما نیز در مقابل این اقدامات، کارهای عمرانی خوبی را در گمرک سرو در دست اقدام داریم.
سعادت اضافه کرد: همچنین در تلاش هستیم که منطقه سرو را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کنیم که این امر فرصت و ظرفیت های خوبی را برای سرمایه گذاران و تولید کنندکان فراهم خواهد نمود.
وی ادامه داد: طی نظرسنجی های انجام گرفته از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ترک به این نتیجه رسیدیم که آنها آماده فعالیت و سرمایه گذاری در منطقه سرو هستند و ما نیز بطور کامل از حضور و فعالیت آنها در این منطقه حمایت و استقبال می کنیم.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به روابط پایدار و مستحکم بین ایران و ترکیه نیز اظهار کرد: تنش ها و تحولات منطقه ای، در روابط بین دو کشور تاثیرگذار نخواهد بود و دو کشور ایران و ترکیه، با گسترش مناسبات اقتصادی، فرهنگی و تجاری، حسن همجواری میان یکدیگر را حفظ و تداوم خواهند بخشید.
*افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه
استاندار ترکیه بر افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه تاکید کرد.موسی اشین در این اجلاس ظهار داشت: سفر اردوغان به ایران و دیدار وی با رئیس جمهوری ایران نتایج خوبی به همراه دارد.
وی با تاکید بر افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه، تصریح کرد: باید همکاری تجاری بین مرزها افزایش یابد تا مردم منطقه از این مزایای آن بهره‌مند شوند
اشین با بیان اینکه ارائه خدمات مسافربری در این استان سهولت یافته است، افزود: ترمینال مسافربری آغری مورد بازسازی قرار گرفته و مدرن شده است که این امر به نوبه خود سبب بهبود ارائه خدمات به مردم می‌شود.
وی از فعال بودن فرودگاه استان آغری ترکیه خبر داد و گفت: این فرودگاه می‌تواند سهولت حمل و نقل مسافران ایرانی و ترکیه را فراهم کند.
اشین با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های متعددی است که برای سرمایه‌گذاری در این استان می‌توانیم سرمایه‌گذاران ترک را راغب‌تر کنیم، اظهار داشت: در این راستا باید ظرفیت‌های موجود در آذربایجان غربی بیش از این برای سرمایه‌گذاران معرفی شود.استاندار آغری ترکیه در ادامه به برگزاری پنجمین اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود این اجلاس نتایج خوبی برای دو کشور به همراه داشته باشد.
*همکاری ترکیه با آذربایجان غربی در بخش صنعت
استاندار ایغدیر ترکیه بر همکاری ترکیه با آذربایجان غربی در بخش صنعت تاکید کرد.داود هانز درادامه اجلاس به اشتراکات قومی و فرهنگی بین آذربایجان غربی و استان‌های مرزی ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ مشترک یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در بین دو کشور مطرح است.وی با تاکید بر حفظ و تقویت برادری و دوستی بین کشور ترکیه و ایران، تصریح کرد: دوستی و برادری ما در منطقه در حال تداوم است.هانز بر همکاری در بخش صنعت تاکید کرد و افزود: با توجه به فعال بودن بخش صنعت آذربایجان غربی، این همکاری برای مردم ترکیه می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.
استاندار ایغدیر ترکیه با بیان اینکه برای این منظور لازم است تا امکانات و تجهیزات مدرن در مراکز صنعتی مشترک بین دو کشور مستقر شود، گفت: در این صورت می‌توان از فن آذربایجان غربی و از امکانات کشور ترکیه در بخش صنعت بهره برد.وی برگزاری این اجلاس را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: این اجلاس در راستای توسعه همکاری بین دو کشور می‌تواند نتایج مطلوبی داشته باشد به طوری‌که مردم منطقه نیز از نتایج این اجلاس بهره ببرند.
*سال ۲۰۱۵ مرز اسن‌دره ترکیه فعال‌تر می‌شود
استاندار حکاری ترکیه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۱۵ مرز اسن‌دره فعال‌تر می‌شود.
یعقوب جان بولات درهمین اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه که در خوی در حال برگزاری است، اظهار کرد: برگزاری چنین اجلاسی زمینه توسعه همکاری همه جانبه بین ترکیه و آذربایجان غربی را سبب می‌شود.
وی با تاکید بر پیگیری مصوبات پنجمین اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه در آینده، تصریح کرد: پیگیر مصوبات اجلاس کنونی در آینده خواهیم بود چرا که باید خروجی چنین اجلاس‌هایی زمینه رشد و شکوفایی مبادلات تجاری، فرهنگی و گردشگری بین دو کشور شود.
جان‌بولات با اشاره به فعال‌سازی مرز سرو و اسن‌دره، افزود: عملیات اجرایی دروازه مرزی سرو و اسن‌دره را به دست گرفته‌ایم و در حال اجرای آن هستیم.
وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۱۵ مرز اسن‌دره فعال‌تر می‌شود، ادامه داد: این دروازه مرزی به عنوان پیشرفته‌ترین دروازه مرزی ترکیه است که در افق ۲۰۱۵ به بهره‌برداری می‌رسد.جان‌بولات بر ارتقای سطح کیفی و حجم تجاری از این مرز قول مساعد داد و گفت: انتظار می‌رود در آینده نزدیک و با بهبود وضعیت مرز سرو به اسن‌دره شاهد افزایش مبادلات تجاری بوده و سطح کیفی خدمات را در این مرز ارتقا دهیم.استاندار حکاری ترکیه اعلام کرد: مصمم هستیم تا با برگزاری این اجلاس و تصمیماتی که در این اجلاس اتخاذ می‌شود سریعا زیرساخت‌ها را برای عملیاتی شدن مصوبات این اجلاس مهیا خواهیم کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


− هفت = 2