فشارهای معیشتی عامل کاهش آستانه تحمل و افزایش خشونت

فشارهای معیشتی عامل کاهش آستانه تحمل و افزایش خشونت

گروه اجتماعی : مهم‌ترین عامل افزایش نزاع و درگیری، افزایش خشونت و کاهش آستانه تحمل در جامعه است
– افزایش پرخاشگری ناشی از فشارهای اقتصادی، افزایش بیکاری، ایجاد فاصله و شکاف میان درآمد و مخارج خانواده، کمبود فرصت‌های شغلی و گسترش شهرنشینی است.
– گاهی خشونت‌ها منجر به بروز رفتارهایی از جنس جرم و جنایت می‌شود، تعرض و تجاوزهای جنسی نمونه‌ای از بروز خشونت بوده که سبب کاهش امنیت در جامعه می‌شود
- نبود شادی میان مردم و هزینه بر بودن تفریحات سالم افراد را مجبور کرده کنج عزلت گزیده و خود را محصور میان خانه و کارشان کنند
- مسئولان به‌جای ارائه طرح‌هایی مدون و غیر قابل اجرا به دنبال راهکارهای عملی و جدی برای کاهش آمار خشونت و اضطراب در جامعه باشند
- به گفته اداره کل پزشکی قانونی استان تهران شمار مراجعه کنندگان نزاع به مراکز پزشکی قانونی در هفت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶، ۵۷ هزار و ۶۰۴ بوده و حاکی از افزایش۶ درصدی است.
براساس این گزارش از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال ۶۱ هزار و ۳۸۹ تهرانی به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند.
- آمار نگران کننده افزایش نزاع‌ها و مشاجرات میان افراد، در حالی مطرح می‌شود که مهم‌ترین عامل آن افزایش خشونت و کاهش آستانه تحمل در جامعه است. سال‌هاست جامعه به دلایل گوناگون از تبعات خشونت رنج می‌برد به طوری که محاکم دادگستری مملو از پروندهایی است که به نحوی خشونت یکی از دلایل بروز آن بوده است.
اما عوامل متعددی در افزایش خشونت و کاهش آستانه تحمل افراد نقش دارند به عبارت دیگر افزایش پرخاشگری در جامعه ما به علت‌های مختلفی برمی‌گردد اما معمولا این مساله ناشی از فشارهای اقتصادی، افزایش بیکاری ایجاد فاصله و شکاف معنادار میان درآمد و مخارج خانواده، کمبود فرصت‌های شغلی و گسترش شهرنشینی است.
از سوی دیگر در کلانشهرهایی مانند تهران مشهد، اصفهان و شیراز، خبری از آرامش و آسودگی نیست؛ زیرا این شهرها معمولا دارای آلودگی بصری بوده و مردم این شهرها روزانه با حجم زیادی از مشکلات ترافیکی، استرس اضطراب و محدودیت زمان روبرو هستند. زندگی آپارتمان‌نشینی، عدم رفت و آمد با همسایه‌ها و تغذیه نامناسب هم مزید بر علت شده تا پرخاشگری در سطح جامعه امروزی به شدت رشد و گسترش یابد و این اصلا به نفع جامعه ما نیست.
نابرابری در جامعه و فاصله زیاد طبقاتی
مشاهده عدم برابری در جامعه و فاصله بسیار زیاد طبقاتی و تحمیل هزینه سنگین به قشرمتوسط و ضعیف جامعه از جمله موضوعاتی است که به افزایش خشونت در جامعه دامن زده این درحالی است که طوفان‌های اقتصادی که در ماه‌های اخیر به مردم تحمیل شده سبب شده تا بسیاری به ویژه قشر کارگر مجبور شوند از صبح تا پاسی از شب را برای کسب درآمد صرف کنند و در این راه تمام تفریحات و خوشی را بر خود حرام ‌کنند که این موضوع می‌تواند روند افزایش خشونت در جامعه را سرعت بیشتری ببخشد و نتیجه آن نیز همان رشد? درصدی شمار مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی به دلیل نزاع است.
فشارهای اقتصادی که سال‌هاست گریبانگیر افراد شده در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده و قشر متوسط و ضعیف جامعه را به شدت تحت فشار قرارداده است.
و سبب شده تا افراد در مواجه با یکدیگر و وجودکمترین اختلافی، آستانه صبرشان لبریز شده و با یگدیگر به نزاع بپردازند و در این هنگام خشم خود را که در این سال‌ها به علل گوناگون فروخورده‌اند، را ابراز کنند.
اما نکته مهم این است که افزایش خشونت درجامعه موضوعی است که بارها جامعه‌شناسان و رفتارشناسان در مورد آن هشدار داده‌اند و مخاطرات و تبعات سنگین آن را یادآور شده‌اند.
طبق تعریف جامعه شناسان، پرخاشگری عبارت است از رفتاری که با هدف صدمه زدن یا آسیب رساندن به موجود زنده دیگرانجام شود.
رفتار پرخاشگرانه ممکن است کلامی یا فیزیکی باشد. انسان‌ها نیازمند درک دنیای پیرامون‌شان به عنوان جایی قابل پیش‌بینی و منظم هستند. این درک به افزایش مهار و کنترل محیط، خود اثربخشی، حرمت نفس، سلامت روان منجر خواهد شد.
فقط آمار، از ارائه راهکار خبری نیست
اما افزایش مشاجره‌های خیابانی و زدوخوردهایی که گاه منجر به ضرب و جرح افراد می‌شوند یکی از دغدغه‌هایی است که سال‌ها مطرح بوده هرچند که با وجود تبعات آن برای افراد و جامعه همچنان روبه افزایش آن ادامه داشته و برای کاهش آن اقدامی جدی صورت نگرفته است.
به عبارت دیگر گویی قرار است تنها مسئولان به طرح این معضل اجتماعی بپردازند و از ارائه راهکار برای کاهش آسیب و معضلی که پیامدهای زیادی به دنبال دارد خبری نیست. در حالی که افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند شاهد بسیاری از معضلات اجتماعی هستند و آن‌ها را از نزدیک لمس می‌کنند پس طرح موضوع به تنهایی نمی‌تواند آسیبی که در این سال‌ها به معضل و بحران تبدیل شده را کاهش یا برطرف کند .
افزایش میزان خشونت و نزاع های خیابانی و خانگی درکشور به مثابه یک خطر جدی است که باید مورد توجه مسئولین کشور قرار بگیرد. بی‌شک این آمار باید مورد توجه جدی مسئولین قرار گیرد زیرا بسیاری از این نزاع‌های خیابانی منجر به جرح و رسیدگی نمی‌شود و قطعا آمار خشونت‌ها بیش از این خواهد بود.
فشارهای اقتصادی، عامل مهمی در ایجاد خشونت است
جعفر کوشا، عضو انجمن جرم‌شناسان ایران، محیط و تاثیرگذاری آن بر رفتار انسان را از عوامل مهم افزایش خشونت دانسته گفته‌است: محیط اجتماعی در شمال شهر و جنوب شهر به لحاظ نوع فرهنگ و دفاع اجتماعی می‌تواند تاثیرگذار باشد و تعارض میان فرهنگ حاکم و خرده‌فرهنگ‌ها باعث بروز برخی رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شود.
به گفته این جرم شناس، فشارهای اقتصادی عامل مهمی در ایجاد خشونت افراد جامعه است زیرا مردم به دلیل ناتوانی در بحث درآمدهای روزانه از طریق فرافکنی و اعمال خشونت به دیگران سعی می‌کنند تا فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی را از خود دور کنند.
او ادامه می دهد: طبق آمارها روشنفکری و تحصیلات بالا می‌تواند به کاهش بروز رفتارهای خشونت آمیز کمک بسزایی داشته‌باشد و افراد بی‌سواد از این نوع رفتار خشونت‌آمیز بیشتر استفاده‌می‌کنند.
در حالی که عضو انجمن جرم‌شناسان ایران بر کمتر بودن خشونت میان تحصیلکردگان تاکید می‌کند؛ محمود گلزاری، روانشناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که طبق آمار و اطلاعات ارائه شده خشونت در خانواده‌ها حتی در بین تحصیلکردگان و کودکان نیز رو به افزایش است.
افزایش خشونت در جامعه به طرق گوناگونی صورت می‌گیرد و گاهی به صورت زدوخورد فیزیکی درکوچه و خیابان بوده و در برخی از موارد منجر به مراجعه افراد به دستگاهی قضایی می‌شود و آمارهای ارائه شده نیز مبین این گونه نزاع‌هاست اما در بسیاری از موارد خشونت اعمال شده در دستگاه قضایی یا پزشکی قانونی ثبت نمی‌شود یا به عبارت دیگر افراد به دلایل گوناگون از جمله ترس از آبرو آن را در محاکم مطرح نمی‌کنند که خشونت علیه زنان و خشونت‌های خانگی نسبت به زنان و فرزندان از آن جمله‌اند که آمار بسیاری از آن‌ها در نه در جامعه و نه در محاکم مطرح نمی‌شود.
گاهی نیز این خشونت‌ها منجر به بروز رفتارهایی از جنس جرم و جنایت می‌شود، تعرض و تجاوزهای جنسی که در سال‌های اخیر موارد گوناگونی از آن‌ها منتشر می‌شود نیز نمونه‌ای از بروز خشونت بوده که سبب کاهش امنیت در جامعه می‌شود.
زنگ خطری که به صدا درآمده
در این میان ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های زیادی که طی سال‌ها به صورت کاملا سلیقه‌ای و بدون مبنای شرعی و عرفی تحمیل شده است متاسفانه بخش قابل توجهی از آسیب‌های اجتماعی را نیز رقم زده است. نبود شادی میان مردم و هزینه‌بر بودن تفریحات سالم افراد را مجبور کرده کنج عزلت گزیده و خود را محصور میان خانه و کارشان کنند و که این عدم تفریحات و شادی میان افراد می‌تواند زمینه‌های بروز خشم در جامعه را افزایش دهد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش، اما آنچه مهم است اینکه به هر حال زنگ خطر افزایش خشونت در کلانشهرهای کشور و به‌خصوص مدت‌هاست که به صدا در آمده است و لازم است مسئولان به‌جای ارائه طرح‌هایی مدون و غیر قابل اجرا به دنبال راهکارهای عملی و جدی برای کاهش آمار خشونت و اضطراب در جامعه باشند، زیرا خشونت زمینه‌ساز ارتکاب به جرایم بوده که این امر مخاطرات بسیاری به دنبال خواهد داشت.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۴:۱۹ ب.ظ

دیدگاه


نُه + = 11