فرهنگ سازی ضرورت مهم حضور در فضای مجازی

فرهنگ سازی  ضرورت مهم حضور در فضای مجازی

سید آرمین سروسر
گروه فرهنگی: امروزه شبکه های اجتماعی توجه بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کرده_اند و به سرعت از نظر تعداد و میزان کاربران در حال افزایش هستند و علاوه بر بزرگسالان کودکان نیز تحت تاثیر این شبکه های اجتماعی قرار گرفته اند. با توجه به کارکردهای متفاوت آن، نمی توان از تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی افراد خانواده غافل ماند.گشت و گذار در شبکه های اجتماعی علاوه بر تجربه شگفت آوری که برای کودکان به ارمغان آورده، سرشار از معضلات و آسیب هایی است که والدین از آن ها بی اطلاعند.
در طی مدتی که به تدریس در حوزه فضای مجازی و رسانه مشغول هستم والدین بسیاری را دیدم، به نقطه نظرهای آن ها گوش کردم و صحبت های آن ها را شنیدم و پس از گفت و گو با این عزیزان و عملکرد سایر والدین، متوجه این امر شدم که در حوزه فضای مجازی و بخصوص شبکه های اجتماعی در بحث آموزش و نظارت والدین بر کودکان، مشکلات زیادی وجود دارد و به عبارت دیگر در این مقوله تربیتی، اکثر پدران و مادران، دچار افراط و تفریط هستند گروهی از والدین بخاطر نداشتن روش درست و عدم شناخت از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، کودکان خود را رها کرده اند و بر اساس روش_های عجیب و مقایسه ای با دیگران، روش جدیدی ساخته و بر اساس آن عمل می کنند. گروهی دیگر از والدین نیز به دلیل آشنا نبودن با روش درست آموزش در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با روش های بسیار سخت گیرانه و محدود کننده که هیچگونه سنخیتی با این حوزه ندارد با کودکان خود، برخورد می کنند که این رفتار جز اینکه باعث بوجود آمدن فاصله بین کودکان و والدین و عدم اعتماد کودکان به پدر و مادر خود می شود، حاصل دیگری نخواهد داشت و در نهایت تعداد بسیار معدودی از والدین بودند که با روشی درست و اصولی و بر اساس متد های آموزشی صحیح با کودکان خود رفتار می کردند. در تمامی حوزه ها از جمله شبکه های اجتماعی، اگر خواهان آن هستیم که آموزش و فرهنگ سازی انجام شود و نتیجه مثبتی بدهد باید به دنبال روشی درست باشیم و به این امر توجه کنیم که هیچ مقوله تربیتی و برنامه آموزشی و فرهنگی، با زور، اجبار و روش های غیر معقول جواب نخواهد داد بلکه زمانی جواب می دهد که والدین به این نتیجه برسند که اگر می خواهند درباره هر چیزی از جمله شبکه های اجتماعی، کار آموزشی و فرهنگی کنند، ابتدا باید خودشان در آن مورد، آموزش و شناخت لازم و کافی را داشته باشند و سپس وظیفه تربیتی و آموزشی خود را در قبال کودکان، انجام دهند. در ادامه مواردی را خدمت والدین عزیز بیان می کنم که با استفاده از این اقدامات بتوانند در شبکه های اجتماعی به شکل مناسبی در حوزه آموزش و فرهنگ سازی عمل نمایند.
* کودکان از شبکه‌های اجتماعی بدون نظارت استفاده نکنند.
در بسیاری از شبکه ‌های اجتماعی مشهور، شرط سن (مثلا بالای ۱۳ سال) برای کاربران گذاشته شده است که البته در حال حاضر به راحتی قابل دور زدن است، چرا که هیچ راهی برای تصدیق سن واقعی کاربران شبکه‏ های اجتماعی وجود ندارد و کاربر به راحتی می ‌تواند با وارد کردن سن خود به دروغ، در این‌گونه شبکه ‌های اجتماعی عضو شود. به همین دلیل است که والدین بایستی بر روی فعالیت‌ های فرزندانشان (به خصوص در سنین کمتر) در فضاهای مجازی و در استفاده از ابزارهای مختلف اتصال به اینترنت نظارت کافی را داشته و حتی ‌المقدور از عضویت ایشان در شبکه ‌های اجتماعی جلوگیری نمایند.
*سعی کنید عادت ‌های کودکان و نوجوانانتان را بشناسید.
لازم نیست که در مورد فعالیت‌ های کودکتان جاسوسی کنید و یا تک‌تک فعالیت ‌های وی را به صورت سرسختانه زیر نظر بگیرید. کافی است که در مورد فعالیت‌های وی آگاهی داشته و نظارت ضمنی به آن ‌ها داشته باشید. در واقع بایستی عادت‌ های وی را بشناسید؛ مثلا خوب است بدانید که در مدرسه، محل زندگی و … با چه کسانی رابطه دوستی دارد و از اینکه خارج از این افراد و خانواده، دوستان دیگری در شبکه اجتماعی و فضای مجازی ندارد مطمئن شوید. *مراقب تصاویر و مطالبی که کودکانتان در شبکه‌ های اجتماعی ارسال می‌کنند باشید.
در یک فضای مجازی ایده ‌آل، کودکان شما هیچ تصویری از خود یا دوستانشان را بدون آگاهی شما منتشر نمی‌کنند؛ اما در واقعیت این‌گونه نیست. کودکان ممکن است خواسته یا ناخواسته اقدام به انتشار محتوا و تصاویر در شبکه‌‌های اجتماعی و فضای مجازی نمایند؛ تصاویری که ممکن است حریم خصوصی ایشان و حتی حریم خصوصی شما را نیز به خطر بیندازند. بنابراین لازم است که همواره صفحات فرزندانتان در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کرده و مطالبی که منتشر می‌کنند را پیگیری نمایید.
* الگوی مناسبی برای کودکانتان باشید.
کودکان به صورت ذاتی در بسیاری موارد از شما تقلید می‌کنند. سعی کنید خودتان تا آن‌ جا که می‌توانید ملاحظات امنیتی و حفظ حریم خصوصی را رعایت کنید. خود به ‌خود، فرزندتان نیز متوجه اهمیت این موضوع شده و در فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی، از خود محافظت خواهند کرد.
*تاثیرات فعالیت ‌های مجازی کودکان در زندگی و آینده آن ‌ها را بگویید
در فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی همه‌ چیز ثبت و نگهداری می‌شوند؛ تمامی تصاویری که ارسال می‌کنیم، وبگاه‌ هایی که مراجعه می‌کنیم، مطالبی که می‌ نویسیم و غیره. حتی اگر اطلاعات ارسالی خود در شبکه ‌های اجتماعی را حذف کنیم، باز هم ممکن است توسط موتورهای جست‌وجو ثبت و شاخص‌گذاری شده باشند. فعالیت ‌ها و اطلاعات ما در فضای مجازی در واقع تاریخچه و شهرت ما را در این فضا می_‌سازد. حالا تصور کنید که یک کودک کم ‌سن‌ و سال، از روی شیطنت و عدم آگاهی، در فضای مجازی اقداماتی انجام دهد که در تاریخچه و شهرت وی ثبت شود و حتی در زندگی آینده وی نیز تاثیرگذار باشد. لذا تا آنجا که ممکن است، کودکان خود را در مورد این موضوع و تبعاتی که برای آن ‌ها در پی خواهد داشت آگاه کنید.با توجه به مطالب ارائه شده، مشخص شد که اگر می_خواهیم در حوزه شبکه های اجتماعی، وظیفه آموزش و فرهنگ سازی در قبال کودکان به درستی انجام شود باید ابتدا خود والدین به مهارت سواد فضای مجازی آشنا باشند و تا زمانی که این امر صورت نگیرد هیچگاه برنامه های آموزشی و تربیتی در حوزه شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی به درستی انجام نخواهد شد.به گزارش آراز اذربایجان به نقل از فارس، تنها داشتن سواد فضای مجازی به والدین این امکان را می دهد تا به سطحی برسند که در حین استفاده کودک خود از شبکه های اجتماعی، همراه او باشند و وظیفه آموزشی و تربیتی خود را انجام دهند در غیر این صورت اگر والدین با این مهارت آشنا نبوده، نمی توانند با کودکان خود همراه باشند و بر روی فعالیت های آن ها در شبکه های اجتماعی نظارت داشته و در نتیجه نا خواسته به سمت روش های خود ساخته یا غیر اصولی مبتنی بر زور و اجبار می روند که به هیچ وجه نتیجه آموزشی و تربیتی مناسبی نخواهد داشت.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 12