مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي:

فرهنگ آماده‌‌خواری با اقتصاد مقاومتی منافات دارد

فرهنگ آماده‌‌خواری با اقتصاد مقاومتی منافات دارد

گروه خبر:نسل‌های گذشته مصداق عمل به اقتصاد مقاومتی هستند و امروزه فرهنگ مصرفی با اقتصاد مقاومتی تا اندازه زیادی منافات دارد.
به گزارش آرازآذربایجان، فرهنگ آماده‌‌خواری به عبارت دیگر مراجعه کردن به بازار برای تهیه همه ملزومات زندگی به معنای واقعی کلمه با اقتصاد مقاومتی منافات دارد بنابراین باید برای اصلاح این رویه گام برداشت.
برای عملیاتی شدن و نمود پیدا کردن آرمان »اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل« در جامعه لازم است که فرهنگ مصرفی و آماده‌خواری را به فرهنگ مولد تبدیل کنیم و این تفکر را در جامعه و بین آحاد مردم نهادینه کنیم.بنابراین خبرنگار ما با محور قرار دادن این موضوع گزارشی تهیه کرده است که به رشته تحریر درآمد و امید است فتح بابی در این زمینه شده و برای نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی گام برداشته شود.
*نسل‌های گذشته مصداق عمل به اقتصاد مقاومتی هستند
کریمه یادمان‌اصل بانونی که در حوزه مشاغل خانگی و صنایع دستی مشغول بوده و کارگاهی را‌ه‌اندازی کرده است، گفت: امروز حتی برای وصل کردن دو سر سیم، عوض کردن پوشال‌های کولر یا تعویض شیر آب از بیرون نیروی کار می‌آوریم.وی ادامه داد: ساده‌ترین کارهای مغازه و خانه‌ها را سرویس‌کار، برق‌کار و تعمیرکار انجام می‌‌دهد و کوچکترین مشکلات را حل کرده و در ازای آن پول می‌گیرند.این تولیدکننده نسل‌های گذشته را مصداق عمل به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: قدیم‌ترها مادران ما انواع ترشیجات، سالاد و رب‌ حتی لباس‌ راحتی و … را در خانه درست می‌کردند.یادمان‌اصل اضافه کرد: پدران انواع وسایل برقی، الکترونیکی و مکانیکی را سرویس و تعمیر می‌کردند حتی وسایل به شکلی ساخته می‌شد که قابل تعمیر بود و ارزش تعمیر را داشت نه مثل حالا که همه چیز یک بار مصرف است.
*حتی در خانه‌های کوچک می‌توان فرهنگ مولد را پیاده کرد
آرتان اژدرخان کارشناس علوم اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: وقتی گفته می‌شود حتی خانواده‌ها باید متکی به خود بار بیایند عده‌ای موضع می‌گیرند که الان زندگی‌ها فرق کرده است.
وی اضافه کرد: چنین اذعان می‌شود که الان خانه‌ها کوچک و زندگی‌ آپارتمانی شده است همچنین حیاط ندارند پس نمی‌توان به دامپروری و کشاورزی، پرورش مرغ و ماهی روی آورد حال آنکه مصادیق اقتصاد مقاومتی فقط این موارد نیست.اژدرخان ادامه داد: ایراداتی که وارد می‌شود گاه درست است ولی هیچ کس انتظار ندارد مردم به عهد قدیم و سبک زندگی آن دوره برگردند فقط نکته این است که از فرهنگ مصرفی و آماده‌خواری تا جایی که می‌توانیم دست برداریم.این کارشناس علوم اقتصادی گفت: کافی است کمی زحمت زندگی را بر خودمان هموار کنیم، در این صورت خواهیم دید هنوز هم در خانه‌ کوچک می‌توان تولیدی‌ بزرگ راه‌ انداخت و به فرهنگ مولد عمل کرد.
البته این فرهنگ آماده‌خواری فقط در سطح مدیریت و کلان مطرح نیست، بلکه در زندگی روزمره ما نیز جاری است، به طوری که ما مدت‌ها است عادت کرده‌ایم همه چیز را از بازار و فروشگاه‌ تهیه کنیم.
خیلی از وسایلی را که به راحتی می‌توان در داخل خانه تهیه کرد اما چون بیشتر وقت ما در منزل صرف تماشای تلویزیون و سریال‌ها و اخیرا شبکه‌های اجتماعی می‌شود به همین دلیل وقت این قبیل ظریف‌کاری‌ها را نداریم.
حتی کارمان به جایی رسیده که خرید کردن به یک تفنن تبدیل شده است، حال آنکه این مقوله را لازم است مورد توجه قرار دهیم که شاه‌کلید جامه عمل پوشاندن به آرمان اقتصاد مقاومتی مقابله با فرهنگ آماده‌خواری است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 2