عضو شوراي شهر اروميه در دفتر آراز آذربايجان مطرح کرد

فرمانداری دستگاه های اجرایی را مجاب به حل معضل متکدیان ارومیه کند

فرمانداری دستگاه های اجرایی را مجاب به حل معضل متکدیان ارومیه کند

رقیه قربانی
گروه گزارش:عضو شورای شهر ارومیه در دفتر آرازآذربایجان گفت: جمع کثیری هم از نوع بومی و هم از نوع غیر بومی با سواستفاده از احساسات نوع دوستانه مردم ارومیه در حال ترویج فرهنگ گداپروری در این شهر شده و این موضوع موجب شده نازمند ونیازمند درهم غلط شده اند.
به گزارش آرازآذربایجان ، زمانی که فرهنگ گداپروری در جامعه ای ترویج یابد شخص کوتاه_ترین و بی زحمت ترین راه را برای تامین نیاز های خود انتخاب می کند.در چنین فرهنگی فردیت و شخصیت اجتماعی و شان انسانی به هیچ شمرده می شود و اشخاص نسبت به هم احساسات کاذب پیدا می کنند و تشخیص نیاز از ناز مشکل می شود. افرادی که در گروه‌های سنی مختلف و حتی با ظاهرهای متفاوت سر راه اهالی می‌ایستند و از درد بیماری، عقب افتادن اجاره خانه و … ناله می‌کنند.
متاسفانه در میان این متکدیان تعداد کودکان زیر ۱۸ سال نیز کم نیست که بهترین روزهای خردسالی خود را به جای تفریح و تحصیل صرف گدایی و فروش کالاهای بی ارزش می‌کنند.
یکی با دستان و پاهای زخمی و باند پیچی شده، دیگری بدون کفش، دیگری با بچه ای در بغل که صدایی از او در نمی آید و آن سو تر فردی که گویی دهها سال است به حمام نرفته هر یک در میدانی و خیابانی درارومیه مشغول تکدی گری هستند.متکدیان ارومیه نه تنها در گوشه و کنارهای خیابان های این شهر بلکه در کوچه پس کوچه های این شهر به طرق مختلف در حال گدایی هستند، شاید بتوان گفت که مهر و عطوفت مردم این شهر سبب پررونق شدن کسب و درآمد متکدیان شده است ولی باید پذیرفت که وجود چنین اشخاصی سبب جریحه دار شدن احساسات مردم می شود.لدا نمی توان از مردم انتظار داشت به هیچ وجه به این افراد کمک نکنند.لطیفه مبین عضوشورای شهر ارومیه در دیدار با خبرنگاران آراز آذربایجان، در خصوص علت عدم موفقیت جمع آوری و ساماندهی متکدیان در سطح شهر ارومیه، اظهار داشت:دررابطه با ساماندهی متکدیان ۱۲ دستگاه اجرایی و نهاد دولتی موظف به پایش و ساماندهی به متکدیان هستند.وی افزود: یکی از مهم ترین وظایف شهرداری ارومیه در این خصوص تامین مکان و سایر امکانات لازم برای اسکان موقت متکدیان است، در این راستا شهرداری ارومیه محلی را در روستای قزل آشق ارومیه احداث کرده و امکانات لازم را برای این منظور فراهم کرده است.عضو شورای شهر ارومیه به بیان تعداد دستگاه های احرایی که در رابطه با ساماندهی متکدیان دخیل هستند اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی، بهداشت و درمان، آموزش و پروش اداره تامین اجتماعی، اداره کار، فرمانداری استانداری، شهرداری و دادگستری نهادهای هستند که هر کدام وظایف در حصوص ساماندهی متکدیان برعهده دارند.
*مبین از پای کار نبودن هیچ دستگاه اجرایی در خصوص ساماندهی متکدیان انتقاد کرد
وی از پای کار نبودن هیچ دستگاه اجرایی در خصوص ساماندهی متکدیان انتقاد کرد و گفت: قبل از اینکه گرمخانه ارومیه تاسیس شود نوک پیکان از سمت دستگاه های اجرایی به سمت شهرداری بود و معتقد بودند به دلیل عدم فراهم کردن مکانی برای جمع آوری متکدیان نمی توان این وظیفه خطیر را انجام داد حال که شهرداری تمام امکانات لازم را برای پذیرش متکدیان فراهم کرده دستگاه های اجرایی پای کار نیستند.
عضو شورای شهر ارومیه خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین معضلاتی که متکدیان برای شهر ارومیه به وجود آوردند غافل ماندن از افراد نیازمند است چه بسا افراد نیازمند آبرومندی که به دلیل ترس از آبرو دست پیش کسی دراز نکرده و در محرومیت و فقر رنج می کشند.این مسئول تاکید کرد: گرمخانه که در محله حاج پیرلو ارومیه احداث شد به دلیل سیاسی کاری که برخی از افراد انجام دادند تعطیل و تبدیل به فرهنگسرا شد و این موضوع هزینه گزافی را برای شهرداری ارومیه به بارآورد.
مبین با تاکید بر ارزش نهادان به افراد بی بضاعت، گفت: اگر ما بتوانیم افرادی را که ازسطح خیابان های این شهر به عنوان متکدی و کارتن خواب جمع کنیم ارزش قائل شده و بتوانیم مهارت های زندگی را به آنان بیاموزیم قطعا خواهیم توانست درصد قابل توجهی از آنان را نجات دهیم.
*فرمانداری دستگاه های اجرایی را مجاب به حل معضل متکدیان ارومیه کند
وی مهم ترین نهادی را که می تواند دستگاه ها و نهادهای مختلف اجرایی را پای کار بیاورد را فرمانداری ارومیه عنوان کرد، فرمانداری باید تعامل فرابخشی را در بین دستگاه های اجرایی در جهت حل این مغضل را افزایش دهد و دستگاه_های اجرایی را مطابق با وظیفه ای که در این زمینه دارد ای کار آورد.عضو شورای شهر ارومیه تاکید کرد:گرمخانه محل موقتی برای متکدیان بوده و می توان گفت این مکان محل پایش متکدیان توسط نمایندگان از دستگاه های مرتبط است لذا شهرداری هیچ گونه مسئولیتی در خصوصپایش متکدیان را ندارد.
این مسئول به روندکاری جمع آوری متکدیان اشاره کرد طبق دستورالعمل نیروی انتظامی باید نسبت به جمع آوری متکدیان اقدام کرده و سپس به محل گرمخانه منتقل شده و سرانجام نمایندگان دستگاه های مختلف برحسب نیاز متکدی نسبت به ساماندهی وی اقدام میکنند.
وی در خصوص اینکه مردم می توانند نسبت به جمع آوری متکدیان کمک کنند، گفت: مردم به هیچ وجه نمی توانند چنین اقدامی انجام دهند زیرا که ممکن است از سوی متکدی صدمه ای به آنان وارد شود.
به گزارش آراز آذربایجان، طبق اظهارات لطیفه مبین عضو شورای شهر ارومیه تنها راهکار حل معضل تکدی گری در ارومیه بستن کمر همت از سوی مسئولان مربوطه است.
شاهد چنین معضلی در بزرگ شهر اورمیه نیز هستیم ، تا کی می خواهیم یقه ی خود را کنار بکشیم و دیگری را مسئول بدانیم ؟ریاست بهزیستی آیا به این موضوع اندیشیده اید که مهمترین وظیفه ی شما در ساماندهی کودکان کار و آسیب دیدگان اجتماعیست؟ استانداری هم که بعنوان مسئول ارشد استانی قطع به یقین باید به فکر راه چاره یا ارائه راهکار برای حل این معضل باشد آیا تاکنون شاهد چنین مسئله ای بوده ایم ؟ از کدام ارگان بگوییم که همه و همه از این مسئولیت و بار سنگین شانه خالی کرده اند !

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


6 − سه =