فرسودگی و غیراستاندارد بودن ماشین آلات کشاورزی و تولیدی استان

فرسودگی و غیراستاندارد بودن ماشین آلات کشاورزی  و تولیدی استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – استفاده از دستگاه های تولیدی داخل کشور به دلیل نداشتن کارایی غیر ممکن است و خرید دستگاه های خارجی با توجه به افزایش قیمت ارز و البته تحریم سیستم بانکی امکان پذیر نیست.
بخشی از ضایعات محصولات کشاورزی آفات و بیماری‌ها و بخشی به‌دلیل فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی است و بایدد به تعدادی افراد خبره برای انجام معاینه فنی کمباین‌های غلات و گندم آموزش داده شود تا با این اقدام بتوان درصدی از خسارت ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش داد.باید ماشین آلات تولیدی و کشاورزی در دو مرحله از سوی متخصصان مورد بازدید قرار گیرند و در مرحله نخست زمانی‌ است که کمباین وارد زمین می‌شود و قطعاتی که در ریزش محصول دخیل هستند باید تعمیر و تعویض شوند.
در مرحله دوم کمباین‌ها و ماشین آلات تولیدی و کشاورزی در حین انجام کار باید کنترل ‌شوند و اگر درصد خسارت به حد مطلوب باشد اجازه برداشت داده ‌شود و باید به تمامی مدیریت‌ها و مراکز جهاد کشاورزی اعلام شود به کمباین‌های غلات و گندم که معاینه فنی انجام ندادند اجازه ورود به مزرعه داده نشود.
تعداد کمباین‌های موجود به نسبت میزان سطح زیرکشت در استان زیاد است و کمباینی باید وارد مزرعه شود که از لحاظ فنی استاندارد باشد. به‌دلیل اختلاف زمان برداشت کلزا و گندم در مزارع، این فرصت وجود دارد تا در کمترین زمان ممکن، معاینه فنی کمباین‌ها انجام و کمباین‌های استاندارد وارد مزارع شود تا دغدغه کاهش محصول در زمین وجود نداشته باشد.
این در حالی است که یکی از این مشکلات عمده، فرسودگی ماشین آلات واحدهای صنعتی است به طوری که بسیاری از واحدهای تولیدی زمانی که به راه اندازی واحد خود اقدام کردند از ماشین آلات قدیمی کشورهای پیشرفته مانند اتریش، آلمان و یا ایتالیا استفاده کردند تا هزینه اولیه آن ها کاهش یابد.
هرچند این ماشین آلات برای مدتی بازدهی بسیار مناسبی داشتند اما امروز با افزایش سن کارایی آنان به شدت افت کرده و کارخانه ها به دلیل نبود نقدینگی لازم توان ترمیم یا تعویض آن_ها را ندارند.این در حالی است که گسترش فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات و ظهور روش های نوین و همچنین ابزارهای مکانیکی جدید و موضوع مهم مکانیزاسیون واحدهای تولیدی و نوسازی ماشین آلات آن در دنیا، نتیجه انقلاب اطلاعات و ارتباطات در دهه های اخیر است و این اتفاق باعث شده تا نگاهها به تولید مدرن و پیشرفته دیگر جایی را برای روش های سنتی باقی نگذارد.آذربایجان غربی در استفاده از بسیاری از ماشین‌ها و ادوات مهم فرآیند تولید خصوصا علوفه چین، خرمنکوب، سمپاش تراکتوری، کولتیواتور و تریلر و سایر ادوات و ماشین آلات واحدهای تولیدی در بین دیگر استان‌های کشور استان برتر محسوب می‌شود ولی مشکل فرسودگی ماشین آلات واحدهای تولیدی و همچنین پراکنده بودن قطعات و ماشین آلات امکان استفاده از ادوات را کاهش داده و موجب بالا رفتن هزینه های تولید می شود.
این در حالی است که در میان واحدهای تولیدی استان وضعیت حوزه کشاورزی ویژه و خاص بوده و نیاز به عنایت دارد. مکانیزاسیون کشاورزی به معنای مکانیکی کردن عملیات کشاورزی است و دارای دو معنای عام و خاص می باشد که معنای خاص آن صرفاً شامل تکنولوژی ماشینی و مسائل مرتبط با آن در کشاورزی است. در حالیکه معنی عام مکانیزاسیون تمامی مسائل و تجزیه و تحلیل_های کلی مرتبط با کشاورزی و مدیریت آن ها را شامل می شود. مکانیزاسیون را می توان چنین تعبیر کرد که مکانیزاسیون، استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای توسع? پایدار است.
کارشناسان معتقدند افزایش تولید، کاهش هزینه ها، کاهش سختی کار کشاورزی و افزایش جذابیت آن، افزایش بهره وری از نیروهای کارگری، افزایش کیفیت کار زراعی و امکان انجام آن در کمترین مدت زمان و انجام به موقع عملیات کشاورزی از جمله اهداف مکانیزاسیون می تواند باشد.
مکانیزاسیون در دو مبحث فنی و اقتصادی مطرح می شود. در بعد فنی آن، مسائل مربوط به ماشینی کردن کشاورزی و در بعد اقتصادی مدیریت مناسب برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها مد نظر قرار می گیرد.این استان به دلایل مختلف و از جمله عوامل سخت افزاری در تجهیزات کشاورزی و مکانیزاسیون در تولید خود نسبت به سطح زیرکشت موفق نبوده و همین مسئله موجب پایین بودن عملکرد محصولات مختلف در مقایسه با دیگر استان‌های کشور شده است.بررسی و مطالعه علل و موانع پایین بودن راندمان تولید محصولات زراعی و باغی استان نشان می دهد که پراکنده بودن قطعات کشاورزی امکان استفاده از ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون را کاهش داده و موجب بالا رفتن هزینه های تولید می شود.یکی از عمده ترین مشکلاتی که واحدهای تولیدی استان آذربایجان غربی با آن ها دست و پنجه نرم می کند فرسودگی ماشین آلات و تأسیسات کارخانه های تولیدی است که نفس واحدهای صنعتی را گرفته است.استفاده از دستگاه های تولیدی داخل کشور به دلیل نداشتن کارایی غیر ممکن است و خرید دستگاه های خارجی با توجه به افزایش قیمت ارز و البته تحریم سیستم بانکی امکان پذیر نبوده، بنابراین نوسازی دستگاه_ها در شرایط فعلی برای واحدهای صنعتی میسر نیست.حل مشکل فرسودگی ماشین‌آلات و نوسازی کارگاه‌های فرسوده بستگی به حمایت دولت از تولید کنندگان برای بهینه‌سازی خط تولید کارگاه‌‌ها دارد تا تولیدکنندگان بتوانند با تجهیز شدن به فناوری‌های روز دنیا شاهد افزایش راندمان کار و کاهش هزینه‌ها باشند.مشکلات مالی و دشواری مسیر پرپیچ و خم دریافت تسهیلات کم بهره از بانک‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران واحدهای تولیدی آذربایجان_غربی است و این واحد‌ها از دولت انتظار دارند با توجه به پایین بودن توان مالی واحد‌های شهرستانی و استانی برای تامین نقدینگی، فرآیند دسترسی به این وام‌ها برای تولید کنندگان تسهیل شود.فرسودگی ماشین آلات واحدهای تولیدی صنعتی از مهم_ترین آسیب های صنعت استان است و باید این ماشین آلات نوسازی شود. این در شرایطی است که صنعت استان به سال های دور می رسد و صنعت استان نیازمند توجه به امر نوسازی است و باید در این خصوص تدابیری کارسازی اندیشیده شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


8 × = چهل