معاون اول رئيس‌جمهوري:

فرایند تخصیص اعتبار برای طرح‌های نجات دریاچه ارومیه انجام شود

فرایند تخصیص اعتبار برای طرح‌های نجات دریاچه ارومیه انجام شود

گروه خبر: معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به پیگیری‌ها و اقدامات کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت: احیاء دریاچه ارومیه یک مطالبه مردمی و ملی است و ایجاب می‌کند همه دستگاه‌ها و بخش‌های اجرایی مرتبط برای نجات این دریاچه تلاش کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر اسحاق جهانگیری در جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با تشکر از تهیه و امضاء موافقت‌نامه‌های اجرایی مصوبات قبلی دبیرخانه کارگروه، از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خواست هر چه سریع‌تر فرایند تخصیص اعتبارات لازم برای این طرح‌ها را انجام دهند.
وی همچنین اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص طرح‌های احیاء دریاچه ارومیه را برای جلب مشارکت عمومی در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ضروری دانست و تصریح کرد: همراهی و مشارکت مردم نقش مهمی در اجرای سریع طرح‌ها و برنامه‌های پیش بینی شده خواهد داشت.
در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، استانداران آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و معاون رئیس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز حضور داشتند، گزارشی از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و آخرین اقدامات انجام شده برای نجات دریاچه ارومیه ارائه شد و اعضای جلسه پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را درخصوص این اقدامات مطرح کردند.
دریاچه ارومیه با وسعت متجاوز از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع یک دریاچه وسیع آب شور در شمال غربی ایران است که بین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد. این دریاچه در پست‌ترین نقطه یک حوزه آبریز بسته به وسعت ۵۲۰۰۰ کیلومترمربع قرار گرفته که بخش کوچکی از آن در استان کردستان واقع شده است. دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، یک پارک ملی و همچنین یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های رامسر ایران نیز هست که در سال ۱۳۵۵ توسط یونسکو به عنوان یک ذخیره‌گاه زیستی شناخته و ثبت شد. این دریاچه توسط تعدادی تالاب‌های آب شیرین – لب شور احاطه شده است که بعضی از آن‌ها به دلیل تنوع زیستی‌شان دارای اهمیت جهانی هستند.
دریاچه ارومیه و حوضه آبریز آن موضوع مطالعات گوناگونی در سه الی چهار دهه اخیر بوده است. بخش عمد‌ه‌ای از این مطالعات مربوط به توسعه منابع آب و اراضی قسمت‌های مختلف حوضه آبریز وسیع آن بوده است و تنها بخش کوچکی از این مطالعات به صورت اختصاصی به توصیف مشخصات محیط زیستی دریاچه پرداخته یا شامل اطلاعاتی در زمینه ویژگی‌های تالاب‌های اقماری آن است.
به همین دلیل اطلاعات نسبتاً زیادی در زمینه آب و هوای منطقه، زمین‌شناسی، خاک، هیدرولوژی جمعیت انسانی، کاربری اراضی و … و همچنین پتانسیل‌های توسعه نواحی مختلف حوضه آبریز در دسترس است، در حالی که گزارش‌های مربوط به اکولوژی دریاچه و تالاب‌های اقماری آن و موجودات جاندار و بی‌جان آن‌ها، اندک هستند. در واقع این گونه اطلاعات به طور عمده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران و یا ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های آذربایجان شرقی و غربی طی مطالعات موردی و یا به صورت دوره‌ای تهیه می‌شوند.اصلی‌ترین مطالعه دوره‌ای که در سال ۱۳۵۴ آغاز شد و تاکنون کم و بیش به طور منظم ادامه یافته است. برنامه سالانه آماربرداری از پرندگان آبزی مهاجر در فصل زمستان است. مطالعات گاه به گاه و معدودی نیز در رابطه با لیمنولوژی برخی تالاب‌ها وجود دارد که توسط ادارات استانی حفاظت محیط زیست انجام شده است.اکثر قسمت‌های حوضه در ارتفاع بیش از ۱۲۸۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند. تغییرات تراز سطح آب دریاچه نیز بین ارتفاعات ۱۲۷۱ و ۱۲۷۸ متر بالاتر از سطح دریا است.
همزمان با کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه، بخش‌هایی از قسمت‌های جنوبی دریاچه خشکید، غلظت نمک در آب دریاچه بالا رفت و رنگ مناطقی از سطح آب دریاچه به قهوه‌ای گرایید که احتمالا ناشی از تغییر متابولیسم تحت تاثیر افزایش غلظت املاح به ارقامی فراتر از ۳۰۰ گرم در لیتر است.شوری شدید سبب کاهش تنوع زیستی و نیز جرم توده زیستی دریاچه ارومیه شده و گونه آبزی بومی دریاچه آرتمیا اورمیانا، به جز در دهانه رودخانه‌ها از تفریج باز ایستاد و به تبع آن جمعیت گونه‌های پرندگانی که از آن تغذیه می‌کردند به شکل چشمگیری کاهش یافت.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


1 + نُه =