اختصاصي آرازآذربايجان //

فراموشی قهرمانان ارومیه در ارومیه!

فراموشی قهرمانان ارومیه در ارومیه!

مصطفی قلیزاده علیار
بعد از فراموشی شهید باکری نوبت حسنی مجاهد است! فراموشی و به باد فراموشی سپردن قهرمانان و بزرگان در ارومیه یک سنت مرسوم تاریخی از قدیم الایام بوده و هنوز هم ادامه دارد! …
فراموش کردن مفاخر علم و ادب و فرهنگ و هنر و اندیشه و جهاد … واقعا یک فاجعه تاریخی و ملی است.
اگر مولانا و مثنوی نبود شاید نامی از »حسام الدین چلبی الاُرموی« نماینده بود! … تا می رسیم به معاصران، آیت الله میرزا محمود اصولی، فقیهی بزرگ و اصولی که در حد مرجعیت تقلید شیعه هموزن آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی بود به تایید و تصریح خود آیت الله اصفهانی رحمة الله علیه؛ اما در ارومیه ماند و رساله چاپ نکرد شاید به احترام آیت الله اصفهانی! …
محقق بزرگ و ادیب دانشمند و فقه شناس برجسته و حدیث شناس نامدار مرحوم »سید جلال الدین محدث اُرموی«، که شهره عالم است اما در وطنش غریب. تا … برسیم به قهرمان بزرگ اسلام و سردار رشید دفاع مقدس شهید مهدی باکری و نیز برادرش حمید باکری شهید؛ که مسئولان فراموشکارِ سهل انگارِ فرافکن، از سالهای دور بدروغ گفته بودند برایش سریال می سازند و از این حقه بازیها! … ما که فرزند این زمانیم و الفبای حقه بازی مسئولان ریاکار را بهتر می شناسیم از اولش هم گفتیم که این حرف مجاز است و حقیقتی در کار نیست!
مسئولان تعارف می کنند چون نام شهید باکری نان می خورند! اما هرگز برای آن شهید بزرگ نه تنها سریال که یک فیلم دو ساعته سینمایی (مانند »چ«) نیز نمی سازند نه اصولچی های مدعی، نه اصلاحچی های قافیه باخته! … و هرگز نیز چنین فیلم و سریالی به نام نامی شهید راه حق مهدی باکری در ارومیه نخواهند ساخت! …. مگر سایه یک تبریزی و اصفهانی دیده شود!! … باری، هم اکنون می رسیم به روحانی مبارز، عالم بابصیرت، امام جمعه مجاهد ارومیه، فدایی انقلاب اسلامی، مدافع نظام جمهوری اسلامی ایران، مرید امام خمینی (ره)، پیرو مقام معظم رهبری، دژِ مستحکم ایمان و جهاد در مقابل اشرار و تجزیه طلبان و عناصر ضد انقلاب در مرزهای شمال غرب ایران پیاورآور امنیت عمومی، عامل ایجاد اتحاد و برادری اقوام ایرانی، زنده یاد حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی (رحمة الله علیه)، که در عصر ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ وفات کرد.
اکنون در اولین سالگرد ارتحال این مرد بزرگ و مجاهد اسلام قرار گرفته ایم. سوال این است که مسئولان دست اندرکار فرهنگی و اجرائی و مدیران و متصدیان ذیربط (از استانداری تا شهرداری و شورای شهر و حوزه های علمیه و نیروهای نظامی و بسیجی و مردمی و فرهیختگان و بنیادی به نام ایشان و شورای فرهنگ عمومی و صدا و سیما و رسانه ها و ….) برای جاودانسازی و یادسپاری یاد و خاطرات و مجاهدتهای تاریخی حسنی بزرگ چه اقداماتی به سامان رسانده اند؟! یادنامه ای، فیلمی، کتابی جدید، مستندسازی و ….؟؟؟
تاسف بار اینکه این که تاریخ وفات او را بدرستی روی سنگ قبرش ننوشته اند!! و علی رغم تذکرات مکرر، هنوز اصلاح نشده، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! … فراموشی بزرگان ارومیه یعنی این.
این البته یک سوال است نه انکار. اما آن سنت تاریخی و بی خیالی در فراموشی بزرگان این شهر، همواره بیمناکمان می کند! بعد از فراموشی شهید باکری و فرافکنی در باره آن شهید بزرگ، ظاهرا این بار نوبت حسنی است که بعمد فراموش شود! و به چند مصاحبه با مسئولان و تعریف و تمجید و مراسم سالگرد از نوع مجلس ترحیم و نگارش مقالات تکراری و پخش کلیپ های تکراری تر اکتفا گردد. چه می توان کرد؟ »این درد با که گویم و این غم کجا برم؟« کلام مولانا بیدل دهلوی چه خوش جا می افتد در این مواقع:
کس سوال مرا جواب نگفت
ناله در کوهسار خواهم کرد!

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 2 =