نماينده مردم اروميه در مجلس:

فاضلاب شیمیایی شهرک صنعتی تبریز مخفیانه وارد دریاچه ارومیه می شود

فاضلاب شیمیایی شهرک صنعتی تبریز مخفیانه وارد دریاچه ارومیه می شود

گروه خبر:پس از مدت ها،دریاچه ارومیه اندکی احیا شده،اما ظاهرا چالش ها برای این محدوده آبی تمامی ندارد.
گزارش ها حاکی از اختلال در تصفیه خانه پساب فاز دو شهرک های صنعتی آذربایجان غربی است.
معضلی که سال ها است با انتشار بوی نامطبوع در جاده شهید کلانتری این خطه،منطقه مذکور را با مشکلات خاص به خود مواجه ساخته است.
البته این نارسایی صرفا به بوی نامطبوع و یا سوق پیدا کردن فاضلاب ها به برخی از اراضی کشاورزی خلاصه نمی شود،این بار دریاچه ارومیه هدف این پساب ها قرار گرفته و ظاهرا قرار نیست اقبال به این دریاچه به عنوان یکی از جدی ترین اولویت های زیست محیطی کلان کشور روی خوش نشان دهد.
در پاییز سال گذشته،مرگ بیش از یک هزار و ۵۰۰ پرنده از اخبار تاسف باری بود که دوستداران طبیعت را آزرده خاطر ساخت،تلفاتی که عامل اصلی آن فاضلاب هایی بودکه به این دریاچه نفوذ پیدا کرده بودند و استمرار این وضعیت می تواند دامنه تهدیدات و آسیب ها را با شدت هر چه بیشتری همراه کند.
نادر قاضی پور،نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به فاضلاب هایی که به دریاچه ارومیه راه پیدا می کنند،اظهار داشت:میزان فاضلابی که وارد تصفیه خانه شهرک صنعتی می شود،فراتر از ظرفیت استاندارد تعریف شده است و به واقع از هر سه واحد فاضلابی که وارد این تصفیه خانه می_شود یک واحد بدون انجام فرآیند تصفیه وارد دریاچه ارومیه می شود.البته آنچنان که قاضی پور عنوان می کند،مشکلات زیست محیطی صرفا به خطه آذربایجان غربی معطوف و خلاصه نمی_شود،بلکه بسیاری از مواد شیمیایی و خطرناک در فاضلاب شهرک صنعتی تبریز نیز بصورت پنهانی و مخفیانه وارد رودهایی می شوند که منتهی به دریاچه ارومیه می شوند.
علیرغم اظهارات نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی،رسول نوروزی،معاون عمرانی و محیط زیست شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی معتقد است:واحدهای متخلفی که بر خلاف قراردادشان،فاضلاب به شبکه های داخلی تخلیه می کردند،شناسایی و به محیط زیست معرفی شده اند.
وی می افزاید:بوی نامطبوعی که در فاز دوم شهرک صنعتی به مشام می رسد صرفا مربوط به شهرک مورد اشاره نمی شود و تنها ریشه ۱۰ تا ۱۵ درصد از آن بوی نامطبوع را می توان در شهرک صنعتی جستجو کرد و عامل اصلی به تصفیه خانه آب شهری باز می گردد که مُسَبِبِ انشار چنین بویی است.
این مقام مسئول با بیان هزینه بر بودن احداث و راه اندازی تصفیه خانه می گوید:ساخت چنین پروژه ای برای شهرک های صنعتی،مستلزم تامین اعتبار ۶ تا ۷ میلیارد تومانی است که تزریق و اختصاص آن برای شرکت مورد اشاره(شهرک_های صنعتی)دشوار خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان_غربی در خصوص موضوع آلودگی احتمالی آب در این خطه عنوان می کند: برخی از مسئولان و نمایندگان استان با اطلاعات محدود،به قضاوت و تحلیل چنین مسائلی می_پردازند که این امر ثمره ای جز وارد کردن ضرر و آسیب به منطقه نخواهد داشت.
رسول اکبری،مدیر آبفای استان آذربایجان_غربی با صراحت می گوید:۹۵ درصد از فاضلاب استان پس از تصفیه به دریاچه ارومیه می رود و تاکید می کند این ادعا را با سند و مدرک به اثبات می_رساند.
فارغ از هر گونه قضاوتی در خصوص اظهار نظرهای فوق،آنچه که در این مجال طرح آن ضروری به نظر می رسد، به اهمیت دریاچه ارومیه و هزینه های بسیار سنگینی که برای احیای نیم بند آن تزریق شده،باز می گردد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از نامه نیوز ، با چنین اوصافی و با عنایت به اهمیت بسیار تعیین کننده دریاچه ارومیه در حوزه زیست محیطی کشور می_طلبد تحولات مرتبط با این خطه با دقت نظر هر چه بیشتری مورد بررسی و نظارت قرار گیرد تا در صورت وجود و بروز مشکلات احتمالی ، پیش از آنکه خیلی زود دیر شود اقدامات و تدابیر لازم اتخاذ و عملیاتی شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


6 − دو =