غیر مجاز بودن نیمی از چاه‌های موجود در آذربایجان غربی

غیر مجاز بودن نیمی از چاه‌های موجود در آذربایجان غربی

گروه گزارش: شهرهای ارومیه، میاندوآب، نقده، شاهین دژ و بوکان شهرهایی است که بیشترین چاه‌های غیر مجاز در آن‌ها قرار دارد و با توجه به پیامدهای منفی که حفر این چاه‌ها در کاهش سطح آب‌های زیرزمینی دارد از طرفی در بحرانی‌تری شرایط دریاچه ارومیه هم بی تاثیر نیست.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این ارتباط با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از چاه‌های غیرمجاز در ۲ سال اخیر حفر شده است، گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده کمیته ای متشکل از بازرسان این شرکت برای بازرسی از شهرهای مختلف و شناسایی چاه های غیر مجاز تشکیل شده است تا در صورت لزوم نسبت به حذف این چاه‌ها و یا ارائه پروانه بهره برداری اقدام شود.
وی با اشاره به شروط لازم برای مجوزدار شدن چاه‌های غیر مجاز ادامه داد: قرار نداشتن در حریم چاه های مجاز دیگر و در دشت‌های ممنوعه ارومیه، کهریز، قالقاچی، ممکان سلماس، خوی و کشمش تپه ماکو و دارا بودن ظرفیت برای برداشت در آن منطقه از جمله این شروط است که در صورت احراز آن در هر یک از چاه‌ها نسبت به ارائه پروانه بهره برداری به آن‌ها اقدام می‌شود.وی از برداشت بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب توسط چاه‌های غیر مجاز به صورت سالیانه از حوزه آبخیز دریاچه ارومیه خبر داد و یادآور شد: جلوگیری از اسراف آب، بهینه سازی برداشت آب با نظارت و کنترل اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی از ضرورت‌هایی است که با توجه به آن باید چاه‌های غیر مجاز در سریع‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه از این پس با همکاری نیروی انتظامی با فعالیت مالکان دستگاه‌های حفاری بدون مجوز فعالیت و کارت تردد به شدت برخورد و دستگاه حفاری آنان نیز توقیف خواهد شد، تصریح کرد: متقاضیان باید با مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت نسبت به تکمیل فرم در سامانه مربوطه و انجام مراحل قانونی اقدام کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای طرح جمع آوری چاه‌های غیر مجاز در طولانی مدت برای حفظ محیط زیست و تضمین زندگی نسل‌های آینده ضروری است، اضافه کرد: با رعایت نکردن اصول اساسی محیط زیست به بسیاری از نعمت‌های الهی که در اختیار ما قرار دارد، آسیب جدی وارد شده است و نباید به مقدار بیش از حق خودمان تعدی کنیم.
وی با اشاره به این که شرط صدور مجوز برای چاه‌های غیر مجاز، قرار نگرفتن در حریم چاه‌های مجاز دیگر، دارا بودن پتانسیل و ظرفیت برای برداشت در آن منطقه و قرار نگرفتن در دشت‌های ممنوعه از جمله شروط اولیه صدور پروانه است، اظهار کرد: شرط اجرای آبیاری تحت فشار با صدور مجوز برای آن چاه‌ها موجب می‌شود علاوه بر این که برداشت آب با نظارت و بهینه انجام شود، صرفه جویی و اسراف در مصرف آب نیز تحت مدیریت قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ۶ دشت ممنوعه در آذربایجان غربی وجود دارد که حفر هرگونه چاه و برداشت غیر مجاز آب از سفره‌های زیر زمینی در آن‌ها ممنوع است. دشت‌های ارومیه، کهریز، قالقاچی، ممکان سلماس، خوی و کشمش تپه ماکو از جمله این مناطق هستند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم با تاکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت چاه‌های غیر مجاز استان در کمترین زمان عنوان کرد: بروز خشکسالی یکی از اصلی‌ترین عوامل در اقدام مردم و کشاورزان آذربایجان غربی برای حفر چاه‌های غیر مجاز بود تا از تحمیل آسیب‌های بیشتر بر روند فعالی خود بکاهند.
وی اضافه کرد: براساس اعلام مسئولان شرکت آب منطقه ای به چاه های که قبل از سال ۸۵ حفر شده‌اند، در صورت دارا بودن شرایط مورد نظر این شرکت اجرای آبیاری تحت فشار و نصب کنتور هوشمند پروانه بهره برداری صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه جمع آوری بی قید و شرط چاه‌های حفر شده به کشاورزان استان لطمات مالی و کاری بسیاری وارد می‌کند، اضافه کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده پر کردن چاه‌ها بدون بررسی شرایط انجام نمی‌شود و نباید کشاورزان در این خصوص نگران باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: میزان مصرف کشاورزان توسط گروه‌های گشت و بازرسی هم کنترل می‌شود تا بیش از حد نیاز برداشتی انجام نشده و صدمه ای به منابع آب زیرزمینی وارد نشود.
به گزارش اروم نیوز این مقام مسئول تصریح کرد: ما و همه کشاورزان به حساسیت جمع آوری چاه‌های غیر مجاز واقف هستیم گذشته از حفظ آب‌های زیرزمینی برای جلوگیری از کاهش بیشتر آب دریاچه ارومیه ناشی از استفاده غیر مجاز و بیش از حد توسط چاه‌های غیر مجاز، جمع آوری این چاه‌ها مورد حمایت ما هم است اما نحوه جمع آوری نباید بدون برنامه و عجولانه باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 12