گزارش//

غوغای قیمت¬ها پای لنگ خرید نوروزی

غوغای قیمت¬ها پای لنگ خرید نوروزی

گروه گزارش:همه ساله در آستانه عید نوروز، در بازار شور و حال خاصی حکم فرما می شد، چرا که خیل عظیم مردم برای تدارک عید به بازار می آمدند. ولی متاسفانه چندین سال است که به دلیل گرانی های افسارگسیخته، شور و نشاط همیشگی را در بازار شاهد نیستیم.
قیمت های ابلاغی منصفانه نیست
غزاله آزمند یکی از کسبه شهرستان ارومیه که فروشگاه البسه، کیف و کفش دارد، به ایسنا گفت: بخشنامه درج قیمت ها ابلاغ شده است، برای اجرای آن هم در تلاشیم اگر چه که اکثر قیمت ها غیرمنصفانه است.
وی با بیان اینکه شرایط بازار نسبت به ۱۰ سال قبل خیلی تفاوت کرده است، دو ماه مانده به عید نوروز خیابان ها و بازار مملوء از جمعیتی بود که برای خرید آمده بودند، گفت: ولی چندین سال است که فروش ما در آستانه عید نوروز نسبت به روزهای عادی تفاوت اندکی دارد.
این مغازه دار اضافه کرد: مردم و مسئولان نظارتی تصور می کنند، مبلغی را که بر روی قیمت کالا اضافه می کنیم، مستقیم صرف سرمایه گذاری و هزینه های شخصی می کنیم، در حالی که این طور نیست.
وی گفت: درآمد ما به چندین بخش تقسیم می شود، هزینه هایی نظیر اجاره مغازه، حقوق پرسنل، پرداخت قبوض آب، برق، گاز، تلفن، مالیات، تعمیرات مغازه و قفسه ها و … باید تامین کنیم.
این مغازه دار با بیان اینکه فروشنده برای خرید لباس باید از کارگاه ها خریداری کند چون اگر فروشنده از فروشنده خریداری کند، سود نمی کند، ادامه داد: تهیه سرمایه هم خود معضل دیگری است، چون اجناس روز به روز گران تر می شود.
عدم درج قیمت، باعث سردرگمی خریدار می شود
ملیحه صوفی مادری با دو فرزند که در حال قیمت کردن اجناس از یک مغازه کیف و کفش بود، گفت: عدم درج قیمت، سردرگمی خریدار را به دنبال دارد، چون نمی تواند توانایی خود برای خرید جنس موردنظرش را محک‌ بزند.
وی با بیان اینکه برخلاف ادعاهایی که می شود، هیچ گونه نظارتی در بازار وجود ندارد و نابه سامانی در عرضه، قیمت گذاری و … در آستانه عید نوروز غوغا می کند، گفت: مسئولان در ایام مختلف سال از جمله ماه مبارک رمضان، خریدهای پاییزه و نوروزی دائم ادعا می کنند که بر بازار اشراف داریم، حال آنکه این طور نیست.این بانو گفت: حداقلی ترین درخواست ما این است که واقعا و در عمل با گران فروشی مقابله شود و درج قیمت بر روی اجناس عملی شود، تا کسبه نتوانند به صورت دلخواه نرخ تعیین کنند.
اهتمام جدی برای مقابله با گرانفروشی وجود دارد
غلامرضا بابایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ضمن اشاره به اینکه اهتمام جدی برای مقابله با گرانفروشی و نظارت بر نظام توزیع بازار وجود دارد،به ایسنا گفت: بخشنامه درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای تولید داخل و کالاهای وارداتی به واحدهای مختلف ابلاغ شده است.وی با بیان اینکه بر نحوه اجرای دقیق بخشنامه ابلاغی نظارت جدی وجود دارد، گفت: این بخشنامه در راستای رفاه حال مردم در آستانه عید نوروز ابلاغ شده است و در واقع هدف از اجباری کردن درج قیمت شفاف‌سازی قیمت‌ها، روزآمدسازی نظارت بر بازار می باشد.بابایی با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی گفت: براساس بخشنامه ای که ابلاغ شده است، باید قیمت تولیدکننده و واردکننده درج شده بر روی کالا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.همچنین به منظور بهره مندی مصرف کنندگان از تخفیف های اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.
بابایی ضمن اشاره به اینکه این تصمیم با تاکید وزیر صنعت،معدن وتجارت اتخاذ شده است، ادامه داد: بنابراین به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده است.این مسئول اضافه کرد: همه انجمن های مذکور ملزم شدند که نسبت به اجرای این طرح از تاریخ ۱۹ دی ماه امسال اقدام کنند.رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هدف از اجرای این طرح را علاوه بر مقابله با گرانفروشی، ایجاد شفافیت در نظام توزیع، خلق رقابت بین صنوف مختلف، تعدیل و واقعی کردن قیمت ها و اصلاح نظام توزیع کالا عنوان کرد.این مسئول ضمن اشاره به اینکه در آستانه عید نوروز و خریدهای نوروزی مردم قرار گرفته ایم، برای برقراری ثبات در بازار ابراز امیدواری کرد و گفت: در صورتی که مردم تخلفی مشاهده کنند، گزارش دهند، بهتر و جدی تر می توان برای خدمت رسانی به مردم گام برداشت.به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایسنا؛ نظارت بر بازار و تنظیم بازار شعاری است که همه ساله مطرح شده و برای تحقق یافتن آن جلسات مختلف و کارگروه های متعددی تشکیل می شود.ولی خروجی این جلسات تاکنون چیزی جز نارضایتی مردم و تورم غیر قابل کنترل نبوده است، که امید است راهکارهای کاربردی تری برای حل مشکلات اقتصادی که بزرگترین آن گرانی است، به کار بسته شود.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۹:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 15