مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی:

غلظت نمک دریاچه ارومیه به ۳۳۲ گرم بر لیتر رسید

غلظت نمک دریاچه ارومیه به ۳۳۲ گرم بر لیتر رسید

آرازآذربایجان-مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: غلظت نمک دریاچه ارومیه به ۳۳۲ گرم بر لیتر رسیده است.
فرهاد سرخوش با اشاره به قرمز شدن رنگ دریاچه ارومیه گفت: با کاهش حجم آب دریاچه ارومیه و افزایش شوری اب در اثر گرمای هوا و تبخیر، میزان تراکم جلبک«دونالینا سالینا» افزایش می یابد ؛ این جلبک در شرایط عادی در دریاچه ارومیه سبز رنگ است که با افزایش غلظت نمک و در شرایط غیر طبیعی برای حفظ بقای خود اقدام به ترشح رنگیزه قرمز رنگ می کند و دریاچه به رنگ قرمز دیده می شود.
وی با بیان اینکه تارسیدن تراز دریاچه ارومیه به شرایط اکولوژیکی قرمزی رنگ دریاچه در تابستان با افزایش شوری اب دورازانتظار نیست گفت: غلظت فعلی دریاچه ۳۳۲ گرم بر لیتر گزارش شده است.
سرخوش با اشاره به اینکه طی آزمایشات خرداد ماه مرکز ارتمیا تراکم این جلبک به یک میلیون و ۲۰۰ عدد در هر لیتر می رسید افزود: براساس آخرین بررسی ها از دو ایستگاه آق گنبد و زنبیل این میزان تراکم به ۳ تا ۸ میلیون عدد در هر لیتر رسیده و این امر سبب قرمزی رنگ دریاچه ارومیه شده است.
وی با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه براساس گزارش ۱۲ مرداد سالجاری ۱۲۷۰٫۵۱ است تصریح کرد: وسعت دریاچه ارومیه ۲۰۱۳٫۰۸ کیلومتر بوده که نسبت به مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: حجم آب در دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون متر مکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نداشته است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۴۰ ب.ظ

دیدگاه


7 + = ده