غفلت مسئولان آذربایجان غربی از پتانسیل تولید سیب در استان محصول سال گذشته روی دست کشاورزان ماند

غفلت مسئولان آذربایجان غربی از پتانسیل تولید سیب در استان محصول سال گذشته روی دست کشاورزان ماند

گروه گزارش: ذخیره سازی سیب آذربایجان غربی در سال گذشته برخلاف سال های قبل، مشتری مناسبی در بازار نیافت و روی دست کشاورزان و تولید کنندگان ماند.
کشاورزی بودن آذربایجان غربی و مطرح بودن این استان به عنوان یکی از مهمترین مناطق تولید سیب در کشور، ویژگی است که همه مسئولان و مردم به آن واقف هستند اما در بهره مندی از این امتیاز مهم که می تواند آذربایجان غربی را نه تنها در داخل که در بازارهای خارجی نیز سردمدار تولید و عرضه کنندگان سیب کند، غفلت های بسیاری وجود دارد.
سالانه نزدیک به یک میلیون تن سیب معادل یک سوم کل سیب تولید شده کشور، در این استان تولید می شود که ۳۰ درصد آن به مصرف صنایع تبدیلی می رسد و از ۷۰ درصد باقیمانده ۲۰ درصد به صورت تازه خوری عرضه شده و مابقی نیز در سردخانه های استان برای عرضه در زمستان و ایام عید ذخیره سازی می شود.
روند تولید، عرضه و ذخیره سازی سیب آذربایجان غربی در سال گذشته نیز طبق روال هرسال انجام شد اما برخلاف سال های قبل سیب های ذخیره شده در سردخانه ها، مشتری مناسبی در بازار نیافت و روی دست کشاورزان و تولید کنندگان ماند.
***
رئیس اتحادیه باغداران آذربایجان غربی وضعیت فروش سیبی که در سردخانه های استان را که ذخیره سازی شده بود،‌ بسیار تاسف بار عنوان کرد و گفت: این محصول بازار فروش خود را از دست داده است و کشاورزان مجبور به فروش آن با قیمت بسیار کم معادل هر کیلو ۵۰۰ تومان به کارخانجات صنایع تبدیلی شدند درحالیکه قیمت تمام شده آن براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی ۱۳۰۰ تومان است و وضعیت فروش کنونی نشان از یک فاجعه بزرگ مالی برای مهمترین بخش اقتصادی استان دارد.
امیر سالاری ادامه داد: ما از هر دو طرف بازار را از دست داده ایم، در داخل به دلیل مشکلات اقتصادی که گریبان گیر مردم شده، مصرف سرانه این محصول بسیار کاهش یافته است و مردم بیشتر از آنکه به فکر خرید سیب باشند، سعی خود را بر تامین اصلی ترین مایحتاج زندگی خود و البسه شان می کنند و از طرفی در بازارهای خارجی نیز خواهانی نداریم و هر بازاری نیز که پیشتر خریدار سیب ما بود امروز محصولی با کیفیت تر و با قمیت مناسب تر از کشور ترکیه خریداری می کند.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی نیز در اینباره اظهار کرد: دلیل بزرگ فروخته نشدن سیب تولیدی استان به بی توجهی کشاورزان به کیفیت تولیدات مربوط می شود که موجب مشتری پسند نشدن و از دست رفتن بازارهای فروش شده است.
محمدتقی کهوریان اضافه کرد: نبود برنامه‌ ریزی برای حمایت از تولید، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی، بسته ‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید و در بسیاری موارد همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه‌ های خارجی دست به دست هم داده اند تا تولیدکنندگان سیب داخلی سیلی محکم از نظر اقتصادی بخورند و باید تلاش شود که این ناراحتی آنان را رفع کرد.
به گزارش اروم نیوز وی خواستار تلاش بیشتر انجمن صادر کنندگان محصولات کشاورزی برای رونق بازار سیب تولیدی استان شد و گفت: البته باید در نظر داشت مشکل فروخته نشدن این محصول یک مسئله استانی نیست و به کل کشور مربوط می_شود زیرا تولید این محصول بیش از نیاز داخلی است و باید برای فروش آن نسبت به صادرات آن تدابیر لازم اندیشیده شود.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تایید اظهارات برخی فعالان تولید سیب مبنی بر وجود معضل فروش به عنوان یکی از دغدغه های مهم در تولید و افزایش کیفیت آن، گفت:عمده مشکل در زمینه سیب که باغداران با آن مواجه هستند، فروش این محصول است که اگر صادرکنندگان و کشاورزان در زمینه صادرات و بازاریابی توانمند شوند این استان قادر به تولید سالانه حتی ۲ میلیون تن سیب خواهد بود اما ارتقاء کیفیت تولیدات و توانمندسازی فروش لازم و ملزوم یکدیگر هستند و نباید ابتدا به انتظار یافتن بازار و سپس افزایش کیفیت بود.
کهوریان با بیان اینکه آذربایجان غربی تنها در کمیت تولید موفق بوده است، گفت: ارتقای کمی بسیاری از شاخصه‌ ها لزوما نشانگر کسب توفیقات در آن زمینه ‌ها نبوده و چه بسا باید در بررسی آمارها به کیفی ‌نگری نیز توجه شود و در کنار آن نسبت به ایجاد فرمول صحیح تولید، کیفیت و تجارت و سامان بخشیدن به وضعیت کنونی اقدام شود.
وی با اشاره به نقش دولت در افزایش قیمت تمام شده سیب به عنوان یکی از عوامل از دست دادن مشتری در بازار است، اضافه کرد: در بخشی از آن که به گران شدن نهاده ها مربوط می شود،‌ تاثیر دولت کمرنگ است اما به واقع با نگاهی عمیق تر باید گفت دولت نقش تعیین کننده ای را می تواند در چگونگی تولید و عرضه مناسب محصول سیب و هرگونه تولید داخلی دیگر داشته باشد و البته این نفش در بازارهای خارجی با نگاه سطحی نیز قابل مشهود است.
سالاری یادآور شد: نظارت ضعیف دولت اصلی ترین عامل بروز بحران در این زمینه است، با در نظر گرفتن حتی ۱۰ درصد سهم دولت در نظارت باید گفت این بخش به همان میزان نیز تاثیرگذار نبوده است، از طرفی به جای حمایت از تولیدکننده و بها دادن به آن بیشتر موجب لنگیدنی آنان شد بطور مثال زمانیکه قیمت دلار ۳۶۰۰ تومان بود و فعالان این بخش از طریق صادرات می توانستند اندکی جان بگیرند، دولت باغداران را ملزم به فروش سیب به دولت به قیمت ۲۵۰۰ کرد و آن فرصت نیز از دست رفت، امروز نیز که نیاز است دولت بازارهای هدف را شناسایی و از سیب تولید داخلی پر کند با برخی اقدامات و غفلت ها موجب از دست رفتن آن نیز شده است.
وی تصریح کرد: از یک طرف مسائل مربوط به سیاست خارجی و از طرفی نداشتن تمایل کشورهای دنیا برای معامله با ما موجب این مشکل شده است، ضعف در کنترل تولید و جلوگیری از عرضه محصول با هرنوع کیفیت، به حال خود رها کردن تاجران فعال در این بخش و بی توجهی به نحوه سورتنیگ و بسته بندی، تلاش نکردن برای باز شدن دروازه های اقتصادی موضوعات کوچکی نیستند که به راحتی از کنار آن بگذریم.
رئیس اتحادیه باغداران آذربایجان غربی در پاسخی به سوالی مبنی اینکه چرا با آگاهی از ضعف ها و وجود دغدغه حضور قدرتمند در بازار، ‌باغداران و تاجران به صورت خودجوش اقدام به تبدیل اجناسشان به محصول مشتری پسند نمی کنند و در انتظار اقدام دولت هستند؟ گفت: زمانیکه دولت تلاشی برای یافتن بازار نمی کند و بی توجه به گشودن دروازه های اقتصادی بوده و به رسالت اصلی خود در روان سازی صادرات عمل نمی کند و چه بسا با برخی سیاست های اشتباه خارجی مبادلات اقتصادی کشورمان را دچار تشنج می کند،‌ چه انگیزه ای در کشاورزان برای سرمایه گذار باقی می ماند؟ زمانیکه امیدی به فروش ندارند و هرسال بیشتر از سال دچار ضرر می شوند،‌ باغدار امروزی را باید یک مرده متحرک دانست.
سالاری افزود: روان سازی صادرات، باز کردن درواره های اقتصادی و سیاست متعادل خارجی، سامان دهی تاجران و صادرکنندگان و نظارت اصولی بر وضعیت بسته بندی، سورتینگ و کیفیت محصولات باید از طرف دولت انجام شود، ‌دولت سورتینگ محصولات برای عرضه در بازارهای داخلی را بسیار مورد تاکید قرار می دهد اما در مورد محصولات صادراتی چنین رویه ای ندارد،‌ چرا مانع از خروج محصول صادراتی که وضعیت نامناسبی برای عرضه در بازارهای خارجی دارد، نمی شود؟ مگر باغدار و کشاورز می تواند تاجر باشد؟ چرا اجازه ورود هرکسی به عنوان تاجر به بازارهای صادراتی می دهد که در نهایت نتیجه ای جز از بین رفتن آبروی کشور عایدشان نمی شود؟
این فعال باغداری آذربایجان غربی با تایید نیاز به تلاش بیشتر باغداران در کیفی سازی محصول اظهار کرد: بله، این موضوع را قبول دارم اما باید پرسید کیفی سازی محصول برای چه؟ برای عرضه در کدام بازار؟ برای سرپا شدن این باغات ۴۰ سال زحمت کشیده شده و میلیاردها تومان سرمایه گذاری شده است و امروز به راحتی نتیجه تمام تلاش باغداران استان با غفلت مسئولان در حال نابودی است، ‌اگر تولید کننده تکلیف محصول خود را نداند،‌ تلاشی برای کیفی سازی و بهتر شدن کیفیت سیب نخواهد داشت، ما قبول کنیم درنتیجه اقدامات غیراصولی دولت بازار را از دست داده ایم و امروز باغداران تنها از روی غیرت و شرف سیب تولید می کنند ‌بی آنکه صرفه اقتصادی برایشان داشته باشد.
دولت اگر با تدبیر وارد کار می شد حتی می توانست برای محصولات بی کیفیتمان نیز بازار ایجاد کند و آن ها را برای فروش به صنایع تبدیلی سایر کشورها صادر کند اما افسوس.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تلف شدن سیب تولیدی آذربایجان غربی در سردخانه های و صنایع تبدیلی گفت: سال گذشته با تمام توان مانع از واردات سیب به کشور شدیم و برخی کشاورزان نیز بدلیل طمع از عرضه محصولات با کیفیت به بازار برای فروش آن در ایام بعد از عید به قیمتی بالاتر امتناع کردند و متاسفانه هم اکنون این محصول مشتری خود را در داخل و خارج از دست داده است.
نادر قاضی پور ادامه داد: طمع کشاورزان بی دلیل نبود و به عملکرد و نامناسب دولت در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و کنترل بازار مربوط می شود زیرا اگر به رسالت اصلی خود در کنترل بازار، عرضه محصول به میزان کافی و با قیمت مناسب، جلوگیری از دلال بازی در بازار سیب، بازاریابی مناسب و ایجاد امنیت از آینده فعالیت کشاورزان عمل می کرد، این قشر نیز با رضایت محصول خود را در زمان خود به فروش رسانده و برای آینده نیز با انگیزه بیشتری تلاش می کردند.
وی با اشاره به خرید سیب های با کیفیت توسط صنایع تبدیلی اظهار کرد: سیبی که قیمت آن کمتر از ۳ هزار تومان نیست، امروز به قیمت هزار تومان توسط کارخانجات خریداری می شود که با این وضع کشاورزان استان دیگر توانی برای سرپا ماندن نخواهند داشت و هم اکنون ۴۰۰ هزار تن سیب در آستانه از بین رفتن است.
این نماینده مجلس با اشاره به سرمازدگی سال جاری یادآور شد: بلای طبیعی نیز شرایط را وخیم تر از هرسال کرد و امسال دیگر حتی کارخانجات نیز سیبی برای خرید پایین تر از قیمت نخواهند داشت و باید با گوجه فرنگی کار کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


5 + پنج =