عیادت از چند شاخص بهداشتی و درمانی استان به بهانه هفته سلامت

عیادت از چند شاخص بهداشتی و درمانی استان  به بهانه هفته سلامت

سیامک صفاری
گروه خانواده و سلامت: دسترسی آسان به خدمات سلامت، و برقراری عدالت در این حوزه، چه در خصوص امور درمان، و یا در مقوله بهداشت، یکی از نیازها و آرزوهای دیرین جامعه بشری، و از وظایف و دغدغه‌های اصلی دولت‌ها و حکومت‌ها، بوده و هست.
کارشناسان و سیاست گذاران این حوزه، برای برنامه ریزی، بیان اهداف، تبیین و تعیین دستاوردها، از معیارها و شاخص‌های کمی و کیفی، در عین حال علمی و مبتنی بر داده‌های واقعی، بهره می‌برند. ما نیز قصد داریم در ادامه ضمن اشاره به چند شاخص مهم، مقایسه‌ای اجمالی، از وضعیت ارایه خدمات سلامت، در طی چند سال اخیر، در استان آذربایجان غربی داشته باشیم.
تعداد تخت‌های فعال، اعم از عادی و ویژه (ICU، CCU و NICU) به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش:
در طول ۱۰ سال گذشته، مجموعا” در مراکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی، در حدود ۱۴% بر تعداد تخت‌های عادی، و ۱۲% بر تعداد تخت‌های ویژه افزوده شده است، که این موفقیت با ارزش موید همت و تلاش گسترده مسئولین و آینده نگری این عزیزان بوده است. از طرفی شاخص دسترسی به تخت عادی در استان ما، به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، یک ۱ تخت، و دسترسی به تخت ویژه به ازای هر ۴۰۰۰ نفر ۱ یک تخت، به دلیل افزایش جمعیت تحت پوشش استان، در مدت مشابه، تغییر محسوسی نداشته است.
به همین دلیل سیمای ارایه خدمات در بخش‌های بستری، شکل بسیار نا مناسبی به خود گرفته است؛ و به علت نبود تخت کافی، ما شاهد بستری‌های طولانی مدت بیماران، در بخش‌های تحت نظر و اورژانس‌های مراکز درمانی هستیم؛ و این امر، سهم بسزایی در کاهش معنی دار کیفیت ارایه خدمات، و موفقیت در روند بهبود بیماران دارد؛ و در برخی موارد، اتمام دوره درمان بیماران در اورژانس اتفاق می‌افتد، و بیماران بدون پذیرش در بخش تخصصی، از همان محل ترخیص می‌شوند.
دسترسی به خدمات پزشکی، در سطح تخصصی و فوق تخصصی:
در طی ۱۰ سال گذشته، ۱۰۰% بر تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص مراکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان ما، افزوده شده است، که جای تشکر و قدردانی صمیمانه از مسئولین ذی‌ربط دارد.
ولی متأسفانه در راستی آزمایی این شاخص مهم، که ارتباط بسیار نزدیکی با عدالت در توزیع پزشکان، بر مبنای نیازهای واقعی و بیمار پذیری نواحی مختلف استان دارد، شاهد افزایش ۲۰ درصدی در تعداد اعزام‌های صورت گرفته در ۵ سال گذشته، به مرکز استان و مراکز بلوک هستیم که در حالت طبیعی انتظار کاهش آن را داریم.دلایل متعددی می‌توانند بر این موضوع موثر باشند که به چند احتمال قریب به ذهن اشاره می‌کنیم:•تعداد بسیار کمی از این پزشکان به مناطق کمتر توسعه یافته اعزام، و به‌کارگیری شده‌اند. •امکانات و تجهیزات کافی و لازم، در اختیار آن‌ها گذاشته نشده است، تا تمام مراحل درمان، در محل مراجعه انجام شود.و یا اینکه هنوز هم، ذائقه و اطمینان هم استانی‌های ما، به سمت پزشکان مشهورتر و پر آوازه‌تر متمایل است.•همه موارد فوق الاشاره، با نسبت‌ها و درصدهای متفاوت.بسیار ضروری است که مسئولین، ضمن بررسی دلایل احتمالی که به اختصار به آن‌ها اشاره شد، و عوامل دیگری که می‌توان در بررسی‌های دقیق‌تر به آن رسید، در مدت کوتاهی چاره اندیشی موثری بنمایند.
تعداد مرگ مادران باردار در هر ۱۰۰/۰۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش:
مراقبت از مادران باردار، در دوران حاملگی، زایمان و ۴۰ روز بعد از زایمان، برای جلوگیری از مرگ و میر این گروه پر خطر، یک شاخص مهم و کار آمد، در سنجش توسعه پایدار بر پایه محوریت انسان می‌باشد. بررسی فراوانی مرگ مادر باردار در ۵ سال گذشته در استان حکایت از ثابت ماندن تعداد آن دارد، و به طور جدی توسعه روز افزون را در استان به زیر سوال می‌برد که برای حفظ و ارتقاء این معیار با ارزش و دست‌یابی به ترازهای بالایی از موفقیت در این وادی، و نداشتن مرگ مادر باردار، نیازمند توسعه متوازن و مداوم، در زیرساخت‌های بهداشتی درمانی، اجتماعی و اقتصادی است، که با جلب مشارکت عمومی، و همسو کردن اهداف و اقدامات سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای موثر در حیطه سلامت، امکان پذیر می‌باشد. هفته سلامت فرصت بسیار مغتنمی است، تا مسئولین استانی ما، همگام با تمام مسئولین کشوری، و حتی تمام کشورهای دنیا، قدم‌های بسیار بلندی برای تعریف وضعیت موجود، و ترسیم وضعیت مطلوب بردارند. انشاا…

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


8 − هشت =