مشاور سازمان برنامه و بودجه در مهاباد:

عواقب خشکی دریاچه ارومیه زندگی ۱۵ میلیون نفر را تهدید می کند

عواقب خشکی دریاچه ارومیه زندگی ۱۵ میلیون نفر را تهدید می کند

آراز آذربایجان- مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: عواقب خشکی دریاچه ارومیه ۵ میلیون نفر را بطور مستقیم و نزدیک به ۱۵ میلیون نفر را بطور غیرمستقیم تهدید و تحت تاثیر خود قرار می دهد.
شجاع در جلسه بررسی طرح های دریاچه ارومیه در مهاباد با بیان اینکه دریاچه ارومیه هویت استان است، گفت: احیای دریاچه ارومیه باید رویکرد اجتماعی داشته باشد یعنی اینکه تمام نهادهای مربوط و مردم درگیر موضوع شوند و از تبعات خشکی دریاچه ارومیه احساس خطر کنند.
وی ادامه داد: در مسیر اجرای طرح های احیا نیز استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان و دستگاه های اجرایی باید نشست های مشترک برگزار کرده و مسائل خود را مطرح و مشکلات را برطرف کنند.
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار شهرستان ویژه مهاباد نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح های احیای دریاچه ارومیه نیاز به نوگرایی دارد، گفت: کاهش شدید حجم آب دریاچه ارومیه و احتمال خشکی کامل آن عواقب خطرناکی برای مردم منطقه و کشور دارد.
ایرج شجاعی افزود: بر اساس ابلاغیه ستاد احیای دریاچه ارومیه برای کاهش هشت درصدی مصرف آب کشاورزی، مصرف آن در مهاباد از ۱۳۷ میلیون مترمکعب به ۹۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آب های روان استان صرف مصارف کشاورزی می شود، گفت: یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای اصلاح الگوی مصرف و همچنین اصلاح کشت از محصولات پر مصرف آب بر به کم آب بر در بخش کشاورزی آذربایجان غربی صرف شده است.
فرهاد سرخوش اظهار داشت: عوامل انسانی همچون توسعه کشاورزی، برداشت غیرمجاز از آب های روان و زیر زمینی، ایجاد سد در حوضه دریاچه ارومیه و حفر چاه های غیرمجاز موجب کاهش حدود ۷۰ درصدی حجم آب دریاچه ارومیه شده است.
رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین در این نشست گفت: اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، بهترین روش در کاهش اثرات کم آبی و توسعه پایدار بخش کشاورزی است.
مجید علیوند افزود: امسال ۱۱۶ دستگاه پیشرفته کشاورزی خریداری و تحویل کشاورزان شده که ۸۰ درصد این تجهیزات در فصل ۹۶-۹۷ در مزارع بکارگیری شده است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: امسال نزدیک به ۹۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای اجرای روش های آبیاری نوین و تحت فشار تخصیص یافته که ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده است.
فیض الله شمس با اشاره به اجرای طرح لوله گذاری و اجرای ۵۰۹ کیلومتر خط انتقال آب بین مزارع، اظهار داشت: با اجرای این طرح در واقع زیرساخت و اجرای آبیاری تحت فشار نیز محقق و با استقبال کشاورزان روبرو شد.
منبع: مهر

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۲۳ ق.ظ

۲ نظر

نظر -49 - 0 از 2اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. 0

    نمک به دلیل ویژگی های ذاتی خود از جمله محلول شدن در آب و میل به سنگ شدن و تمرکز گرایی برخلاف ریزگردهای صحاری عربستان و عراق و اردن در طی هزاران سال تدریجا در مرکز دریاچه ی ارومیه انباشته و شرایط یک مدن روباز سنگ نمک را به وجود می آورد در حال حاضر قسمت عمده ی نمک دریاچه به صورت سنگ شده و مقداری نیز به صورت محلول در آب در محدوده ی دریاچه ابقاء شده است در مقایسه با دریاچه ی وان که از عمق ۴۶۰متری برخوردار است و عمق متوسط آن ۱۶۰ متر می باشد کف دریاچه ی ارومیه مسطح و در نتیجه آب موجود در دریاچه در طول تاریخ از بیشترین تابش نور برخوردار بوده و همین ویژگی موجبات تبخیر حداکثری آن را موجب شده است چنانکه از فسیل صدف ها در موزه های تبریز بر می آید در ازمنه ی قدیمی تر آب دریاچه شیرین بوده و به مرور با تبخیر شدید غلظت نمک و کاهش وسعت دریاچه به وقوع پیوسته است و این روند با افزایش دهها برابری جمعیت پیرامونی دریاچه(فقط در صدسال اخیرجمعیت ارومیه چهل برابر شده است) و محدود بودن رودهای حوضه ی آبریز دریاچه ونیاز عموم مردم به کشاورزی و دامداری و باغداری جبرا بر شدت محو ونابود شدن چاره ناپذیر دریاچه افزوده شده است آنچه مهم و ضروری است استخراج علمی نمک باقیمانده در کف دریاچه و آبرسانی حداکثری به صدهاهزار هکتار اراضی مستعد و تشنه ی جرعه ای آب است تا اشتغالزایی و تولید محصول حداکثری حاصل شود و اراضی پاکسازی شده از نمک کف دریاچه نیز به زیر کشت یا ایجاد فضای سبز افزوده شود انشاالله

  2. 0

    خیزش بادنمکی از مبداء دریاچه به دلیل وِیژگی های ذاتی نمک (محلول شدن در آب و میل ذاتی به سنگ شدن و متمرکز شدن بلورهای نمک) که بر خلاف ریزگردهای شناخته شده است یک افسانه و دروغ بزرگ است وجود دهها شهر و روستای پر جمعیت در پیرامون دریاچه و در کمترین فاصله از جمله در جزیره ی سابق اسلامی(شاهی) و انباشته شدن نمک سنگ شده در کف و برخی سواحل آن دلیل واضحی بر بی خطر بودن وصحت نداشتن ادعای وزش بادهای نمکی است به حکم عقل آب شیرین برای رفع تشنگی اراضی مستعد کشت و زرع و احداث انواع باغات و تولید علوفه برای انواع دام و توسعه ی فضای سبز و تولید چوب و انواع صنایع دیگر ضروری است و استانهای آذربایجان اراضی بسیار وسیعی دارند که اگر امر حیاتی آبرسانی تحقق نپذیرد وضع فعلی پاسخگوی اشتغازایی برای جوانان نبوده و مهاجرت ناخواسته ورکود و فقر اقتصادی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. مهار آبهای شیرین و هدایت آن به سمت طرحهای آبخیزداری و ذخیره سازی در شبکه های قنات و سدها اقدامی دور اندیشانه در خدمت رسانی علیرغم اقلیم خشک کشورمان خواهد بود

نظر -49 - 0 از 2اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


4 × هفت =