عملیات اجرایی طرح های آبخیزداری در ارومیه رو به اتمام است

عملیات اجرایی طرح های آبخیزداری در ارومیه رو به اتمام است

آرازآذربایجان- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارومیه گفت:عملیات اجرایی طرح های آبخیزداری این شهرستان رو به اتمام است و به زودی افتتاح می شود.
احمد خوش نژاد افزود: این طرح ها از محل صندوق توسعه ملی با بیش از یک میلیارد ریال اعتبار در ۲ حوزه مینگل و عمرآباد اجرا می شود.
وی اظهار داشت: با تعامل سازنده و ارتباط موثری که با شوراهای اسلامی و دهیاران شهرستان ارومیه برقرار شده، روند اجرای طرح های آبخیزداری با مشارکت و تعامل اهالی این مناطق بسیار خوب انجام شده و در حال اتمام است.
وی بیان کرد: در این ۲ حوزه آبخیز بالغ بر ۲ هزار هکتار عملیات بیولوژیکی اعم از کپه کاری، بذرپاشی و علوفه کاری انجام شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارومیه گفت: این طرح ها از اوایل مهر سال جاری آغاز شده و روند اجرایی آنها با سرعت در حال انجام است.
شهرستان ارومیه بالغ بر ۳۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد.
بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرحهای آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی برای استان آذربایجان غربی اختصاص یافته که این طرح ها در ۲۰ حوزه آبخیز استان در حال اجراست.
آبخیزداری به علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می شود و می‌ تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
صاحب نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌ توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶٫۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.
آذربایجان غربی از جمله استان های نیازمند آبخیزداری به شمار می رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۷ ب.ظ

دیدگاه


− سه = 6