عملکرد ضعیف بانک‌های آذربایجان غربی در ارائه تسهیلات خود>اشتغالی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: شرایط اقتصادی استان و نوسانات ارز و افزایش قیمت‌ها و خدمات و کالاها در ماه‌های اخیر لزوم افزایش سرعت در ارائه تسهیلات مختلف مشاغل خانگی و خود اشتغالی از سوی بانک‌های عامل استان را دو چندان کرده است.
مقدمه توسعه متوازن یک منطقه، تقویت نیروی انسانی کارآمد آن است و توسعه منابع انسانی کارآمد اولویت اول هر دستگاه اجرایی است و اقدامات مالی در اولویت‌های بعدی دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.امروز کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شوند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان آن‌ها می‌شود.
ایجاد فرصت‌های شغلی در آذربایجان غربی با همکاری مراجع حمایتگر از جمله صندوق مهر امام رضا (ع)، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، اداره بهزیستی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی میسر شده است.
موضوع اشتغال یکی از پایه‌های مهم کارآمدی نظام و رضایت مندی مردم است و یکی از دغدغه‌های دولت نهم و دهم اشتغال زایی بود و دولت تدبیر و امید نیز درصدد رفع مشکل اشتغال و اجرای طرح‌های اشتغال زا و خانگی است.طبق آمار رسمی مسئولان؛ برای سال ۹۲ در بخش مشاغل خانگی مستقل سقف وام ما از ۳ به ۵ میلیون تومان، مشاغل خانگی دارای پشتیبان از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای شاغل، در بخش خوداشتغالی به ۵۰ میلیون تومان و در بخش کارآفرینانه و طرح‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته از ۷۰ میلیارد تومان اعتبارات کارآفرینی در سه ماهه اول سال ۹۲ نیمی از آن پرداخت شد.
برای احزار مهارت نیز داشتن مدرک فنی حرفه‌ای یا علمی، کاربردی و یا اختراعات ثبت شده و افتخارت مستند و یا تجربه استاد شاگردی و گذراندن دوره‌های کارآفرینی ضروری است.همچنین پرداخت وام بدون نوبت به زنان سرپرست خانوار در بخش مشاغل خانگی و خوداشتغالی نیز حرکت بسیار خوبی است و وام در چند مرحله پرداخت می‌شود و در هر مرحله طی یک بازرسی باید اطمینان حاصل شود که کار در دست اجرا است وگرنه پرداخت متوقف و مبلغ بازپس گرفته می‌شود.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد از ظرفیت بسیار مناسبی برای اجرایی شدن طرح‌های خود اشتغالی و مشاغل خانگی برخوردار است.
در همین راستا عملکرد بانک‌های عامل استان در سال‌های گذشته خوب نبوده و با توجه به ظرفیت مناسبی که در این زمینه وجود دارد امسال عملکردی متناسب با سال قبل باید ارایه دهند.به نظر می‌رسد برای تحقق این مهم مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به صورت هفتگی و ماهانه از بانک‌های مختلف گزارش گرفته و به صورت مستمر اجرایی شدن پرداخت این تسهیلات را نظارت کنند.این در حالی است که اهمیت توجیه اقتصادی فعالیت واحدهای تولید بسیار مهم است چرا که تسهیلات پرداختی منابع مردمی هستند.این در حالی است که شرایط اقتصادی استان و نوسانات ارز و افزایش قیمت‌ها و خدمات و کالاها در ماه‌های اخیر لزوم افزایش سرعت در ارائه تسهیلات مختلف مشاغل خانگی و خود اشتغالی از سوی بانک‌های عامل استان را دو چندان کرده است و ضروری است اکثر مدیران دستگاه‌های اجرایی پیگیر این موضوع باشند و منابع بانکی را که در حقیقت منابع خود مردم به شمار می‌آید را در خدمت متقاضیان قرار دهند و بانک‌ها نیز باید بیش از گذشته نهایت امانت داری را در این موضوع رعایت کنند.آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از سال ۹۱ تا شش ماهه اول امسال ۳۳۸ هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی در آذربایجان غربی ارائه شده است.
با ارائه آموزش‌های مهارتی با رویکرد ایجاد اشتغال مولد و پایدار در آذربایجان غربی از سال ۹۱ تا شش ماه نخست امسال با صدور مجوز تسهیلات برای ۴ هزار و ۷۱۸ نفر در ۲۴۰ حرفه آموزشی در خوشه‌های خدمات، صنعت و کشاورزی فرصت شغلی ایجاد شده است.
از سال ۹۱ تا شش ماه نخست امسال با معرفی این افراد به بانک‌های عامل و مراجع دیگر تاکنون ۳۳۸ هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی دریافت کرده‌اند.
در حوزه مشاغل خانگی از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۱ نیز ۲ هزار و ۳۵۰ فقره مجوز برای مشاغل خانگی در ۵۹ حرفه مهارتی صادر شده و یک هزار و ۹۵۰ نفر تسهیلات وام خود اشتغالی را اخذ کرده‌اند.
از یک هزار و ۹۴۷ نفری که مجوز تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کرده‌اند و در مجموع ۸۵ میلیارد و ۶۵۴ میلیون ریال وام تسهیلات دریافت کرده و جذب بازار کار آذربایجان غربی شده‌اند.این در شرایطی است که نیم نگاهی به آمار و ارقام و عملکرد سازمان‌های مسئول در این حوزه نشان می‌دهد که با توجه به تعداد بالای متقاضی و ثبت درخواست‌ها متأسفانه بانک‌های عامل در این زمینه همکاری لازم را به عمل نیاوردند و حتی در بخش‌هایی نیز با وجود منابع مالی سرعت ارایه تسهیلات بسیار پایین بوده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 6