نماينده مردم اروميه در مجلس:

عملکرد سازمان محیط ‌زیست در احیاء دریاچه ارومیه بسیار ضعیف است

عملکرد سازمان محیط ‌زیست در احیاء دریاچه ارومیه بسیار ضعیف است

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در احیای دریاچه ارومیه تعلل صورت گرفته است، از عملکرد سازمان محیط‌زیست بسیار ضعیف بوده است،د بسیار ضعیف سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقاد کرد.
با توجه به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه چند سالی است فعالیت‌های مختلفی برای احیای این دریاچه انجام داده است، اما متاسفانه تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به مشابه در سال قبل ۲۴ سانتى متر، وسعت دریاچه ۲٫۳۱۱ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در دریاچه ارومیه ۵٫۰میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.هادی بهادری، نماینده مردم اورمیه درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: اقدامات زیادی در سال‌های اخیر برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته، اما تراز دریاچه امسال نسبت به سال گذشته ۲۴ سانتی‌متر کاهش داشته و تقریبا معادل سال ۹۴ شده است.او با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه بسته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال بارش‌ها در استان حدود ۴۰ درصد کاهش داشته و طبیعی است که وقتی بارش نباشد در رودخانه نیز آبی جریان پیدا نمی‌کند که وارد دریاچه شود. البته می‌توانستیم اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم با این کمبود بارش، مقدار آب را جبران کنیم.نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه در انجام این اقدامات تعلل صورت گرفته، تصریح کرد: از جمله این اقدامات کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است، اگرچه درباره کاهش مصرف در حوزه کشاورزی صحبت‌های بسیاری شده است، اما در عمل متاسفانه برعکس عمل کرده‌ایم.بهادری تصریح کرد: در حال حاضر مصرف آب در حوزه کشاورزی نه تنها پایین نیامده، بلکه افزایش هم داشته است. متاسفانه برخی تفکرات وجود دارد که به توسعه پایدار و آینده اعتقادی ندارند. باید الگوی کشت در کشاورزی سازگار با محیط‌زیست باشد، اما در حال حاضر الگوی کشت سازگار با محیط‌زیست نیست و محصولات پرمصرف در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کشت می‌شود.او با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مربوط به محصولاتی مانند سیب و چغندرقند است، ادامه داد: در حال حاضر ۹۳ هزار هکتار در این حوضه زیر کشت باغات سیب است که تقریبا هر هکتار ۱۵ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید محصولات کشاورزی در این حوضه تغییر کرده و به محصولات کم‌مصرف مانند پسته، زرشک، فندق، بادام و انگور که محصول سنتی این منطقه است، تبدیل شوند.بهادری تصریح کرد: متاسفانه اراضی دیم نیز به اراضی آبی تبدیل شده است.همچنین مراتع نیز به سرعت از بین رفته و به زمین کشاورزی تبدیل می‌شوند و مزارع نیز به باغات تغییر کاربری داده‌اند، همه این‌ها بدلیل مصرف بیش از اندازه آب در حوزه کشاورزی است.
او با تاکید براینکه جهاد کشاورزی اقدامی در زمینه کارشناسی مصرف آب ندارد، گفت: هدف وزارت جهاد کشاورزی در این منطقه افزایش تولیدات محصولات کشاورزی بدون توجه به محیط‌زیست و منابع آب است اگر این موضوع از سوی جهاد کشاورزی جدی گرفته شود و مصرف آب در حوزه کشاورزی مدیریت شود می‌توانیم با همان مقادیر کم بارش نیز دریاچه را تا حدودی حفظ کنیم.نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه درخواست‌های متعددی به وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کاهش و مدیریت مصرف آب ارائه شده است، خاطرنشان کرد: نگاه وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزی همچنان نگاه دهه ۶۰ است و معتقدند باید در زمینه محصولات کشاورزی خودکفا شویم. البته این موضوع در محصولی مانند گندم که قوت غالب مردم است قابل توجیه است، اما در زمینه چغندرقند نیازی به خودکفایی نیست.او ادامه داد: می‌توانیم در محصولات گرانبهاتر مانند فندق، بادام و زرشک که مصرف آب کمتری دارند خودکفا شویم. این نگاه خودکفایی در محصولات کشاورزی باید متعادل شود و تلاش نکنیم در محصولات پرمصرف آبی خودکفا شویم. در حال حاضر ما صادرکننده محصولی مانند سیب هستیم که محصول پرمصرف آبی است، وقتی سیب را صادر می‌کنیم یعنی آب را صادر کردیم، چراکه هر کیلو سیب ۶۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند یعنی سه بشکه وقتی ما سیب را صادر می‌کنیم یعنی سه بشکه آب صادر کردیم.بهادری خاطرنشان کرد: کشور ما در محدوده خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد دلیلی ندارد آب را که ارزش بسیاری دارد به سیب تبدیل کنیم و آن را صادر کنیم. به راحتی می‌توانیم سیب را وارد کنیم و آب را برای محصولات کم‌مصرف‌تر و با ارزش‌تر هزینه کنیم.او با تاکید براینکه بافت سنتی در وزارت کشاورزی همچنان وجود دارد، گفت: در حال حاضر نگاه بدون مطالعه حاکم است و متاسفانه این نگاه باعث تولید محصولات پرمصرف آبی است.این نماینده مجلس درباره عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه احیای دریاچه ارومیه گفت: عملکرد سازمان محیط‌زیست بسیار ضعیف بوده است، زمانی که ستاد احیا تشکیل شد مسئولیت مدیریتی به ستاد احیا منتقل شد در حالی که قبل از آن دبیرخانه احیای دریاچه در سازمان محیط زیست بود. سازمان حفاظت محیط‌زیست نتوانسته نقش حاکمیتی خود را نشان دهد اگر محیط‌زیست عملکرد مناسبی داشت امروز ما شاهد این همه سد در ورودی‌های دریاچه نبودیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایلنا ، بهادری خاطرنشان کرد: سدهای بزرگی در اکثر قریب به اتفاق رودخانه‌های منتهی به دریاچه احداث شده است و عملا آبی به دریاچه اورمیه نمی‌رسد و این‌ها از عملکرد ضعیف سازمان محیط‌زیست در این سال‌ها ناشی می‌شود، چراکه کشاورزان و صاحبان صنایع زبان دارند و می‌توانند از حق خود دفاع کنند اما این محیط‌زیست است که زبانی برای دفاع از خود ندارد، اگر دولت‌ها حمایت نکنند دیگر محیط‌زیستی باقی نمی‌ماند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


2 − = یک