آرازآذربايجان گزارش مي دهد

علت اصلی مرگ مجروحان سانحه های رانندگی شدت جراحات است

علت اصلی مرگ مجروحان سانحه های رانندگی  شدت جراحات است

رقیه قربانی
گروه گزارش: قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان را مبنی بر اینکه ۷۰ درصد از متوفیان در مراکز درمانی جان می دهند، رد کرد و گفت: مراکز درمانی از امکانات لازم برخوردار بوده و مهمترین دلیل فوت مجروحان در تصادفات رانندگی جاده های استان شدت جراحات وارده به آنان است.
به گزارش آرازآذربایجان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی در جلسه شورای ترافیک با بیان اینکه سالانه ۶۰۰ نفر در جاده های استان جان خود از دست می دهند، اظهار کرده است که ۷۰ درصد از مجروحان در مراکز درمانی جان خود را از دست می دهند.
وی از این موضوع ابراز نگرانی کرده و افزوده است که این بدین معنا بوده که بیمارستان های ما در محل های مناسبی طراحی نشده اند.
علی سعیدی از مسئولان می‌خواهد تدابیری بیندیشند تا مجروحان حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها ضمن این‌که در کوتاه‌ترین زمان پذیرش می‌شوند، از سوی تیم‌های ویژه پزشکی مورد مداوا و درمان قرار گیرند تا آمار فوتی‌های تصادفات رانندگی در بیمارستان‌ها کاهش یابد وگرنه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش کشته‌های تصادفات رانندگی در بیمارستان‌ها خواهیم بود. قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در گفت وگو با آرازآذربایجان، اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان را مبنی بر اعلام فوتی در مراکز درمانی رد کرد و گفت: مراکز درمانی در سطح استان از امکانات لازم برخوردار بوده و هیچ گونه مشکلی مبنی بر عدم رسیدگی به مجروحان تصادفات وجود ندارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی باید مشخص کند که آمار ارائه داده شده وی مبنی بر اعلام آمار فوتی در مراکز درمانی مربوط به چه مقطع زمانی است.
علی شرق افزود: به طور میانگین ۵۵ درصد از متوفیان سانحه های رانندگی در محل حادثه فوت می کنند و ۴۵ درصد ۴۵ درصد نیز در دم فوت کرده و جان خود را از دست می دهند.
وی افزود: علت اصلی فوت مجروحان سانحه های رانندگی در زمان انتقال به مراکز درمانی شدت جراحاتی است که بر اثر تصادف بر آنان وارد آمده است، گزارش شده است.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: علت افزایش آمار فوتی که از سوی نیروهای امدادی استان اعلام می شود این است که در برخی از موارد افرادی که در سانحه رانندگی در دم فوت می کنند نیز از ظریق آمبولانس به مراکز درمانی منتقل می شود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی در گفت وگو با آراز آذربایجان، از وجود ?? پایگاه‌ ثابت اورژانس در استان ?? مورد شهری و ?? مورد جاده‌ای خبر داد و تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده است تا پایان امسال ۳ پایگاه دیگر بر پایگاه های استان افزوده شود.
باقر بهرامی افزود: اگرچه تعدادی از آمبولانس های استان فرسوده هستند ولی از امکانات لازم برخوردار بوده و توانایی لازم برای نجات جان مجروحان و بیماران را دارند.
وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا کادرپزشکی که در آمبولانس ها مشغول به کار هستند از مهارت لازم برخوردار هستند، گفت: تکنسین فوریت های پزشکی (اورژانس) فرد آموزش‌دیده‌ای است که معمولاً همراه آمبولانس برای ارائه خدمات اولیه درمانی به کمک بیمار یا شخص مصدوم می‌شتابد یا در بخش اورژانس برای ارائه کمک‌های اولیه حضور دارد. او وظایف امداد سریع، ارائه خدمات درمانی اولیه پزشکی پیش بیمارستانی و کمک رسانی به مصدومین، بیماران و مجروحین اورژانسی و انتقال آنان به مراکز درمانی در کمترین زمان ممکن با هدف کاهش مرگ و میر، نقص عضو و آسیب را بر عهده دارند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: فارغ التحصیلان رشته های فوریت های پزشکی، پرستاری، اتاق عمل می توانند وارد این شغل شوند. داشتن گواهینامه رانندگی نیز برای این شغل الزامی است.
وی افزود: البته دارندگان مدرک کارشناسی مدیریت عملیات امداد و نجات و مدیریت در سوانح (طبیعی و غیرطبیعی) در صورت دارابودن مدرک کاردانی پرستاری، اتاق عمل، فوریت های پزشکی یا هوشبری هم در این شغل مشغول به کار هستند.
بهرامی با اشاره به زمان استاندارد کشوری حضور آمبولانس ۱۱۵ بر سر بالین بیمار تصریح کرد: میانگین کشوری شاخص زمانی در شهرها ۸ دقیقه و در جاده‌ها ۱۵ دقیقه است .
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: موارد متعددی در کاهش یا افزایش زمان رسیدن آمبولانس به بالین مددجو تأثیر دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چگونگی ارائه آدرس صحیح، مشکلات ترافیکی مسیر و همکاری رانندگان در باز کردن مسیر تردد آمبولانس اشاره کرد که در تعیین شاخص زمانی مؤثر هستند.
این مسئول از خرید ۵۰ دستگاه آمبولانس در آذربایجان غربی خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلات اورژانس استان کمبود نیروی انسانی و کمبود اعتبار برای ایجادپایگاه ثابت اورژانس است که امید است این مشکل نیز به زودی برطرف شود.
به گزارش آراز آذربایجان، شنیدن بوی مرگ جاده های آذربایجان غربی تبدیل به مسئله کلیشه ای شده است که مدام از طریق رسانه های مختلف به گوش رسیده است، اما باید توجه داشت که فوت سالانه ۶۰۰ نفر درصد بالای از آنان مرد و سرپرست خانوار هستند نه تنها مرگ یک نفر را از یک خانواده رقم می زند بلکه به سایر اعضای خانواده های لطمه های غیرقابل جبران وارد می کند.
در حال حاضر ۴۳ نقطه از جاده های استان حادثه خیز بوده و جاده های نامناسب و همچنین عدم استاندارد خودروهای سواری سبب مرگ عزیزان در جاده های استان می شود که این معضل بسیار اورژانسی بوده و نیازمند حرکت جهادی مسئولان مربوطه را می طلبد.
طبق اعلام مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تنها ۴۷ درصد از جاده های استان دارای آسفالت بوده و مابقی خصوصا جاده های روستایی مشکلات متعددی را برای رانندگان به وجود آورده و در بسیاری از موارد خسارات مالی و جانی را به آنان وارد کرده است.
بررسی ها نشان می دهد وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه و کمبود حفاظ جاده ای، کمبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده ها از مهم ترین مشکلات جاده های آذربایجان غربی است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نادر قاضی پور بارها با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی به وضعیت نامناسب جاده های آذربایجان غربی اظهار کرده است با توجه سوال و تذکرات متعدد از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی همچنان شاهد بی توجهی هستیم.
نادر قاضی پور کمبود اعتبار را از مهمترین مشکلات توسعه و ساماندهی راه ها و جاده ها در آذربایجان غربی دانست و ادامه داد: متاسفانه از سالهای گذشته تاکنون دولت اعتبار لازم و مورد نیاز برای تسریع در روند ساماندهی راه های این استان را اختصاص نمی دهد این در حالی است که امسال میزان خط کشی در جاده های استان نسبت به مدت زمان سال گذشته به نصف رسیده است.

    نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


شش + 7 =