معاون مديرکل مشارکت‌هاي مردمي قوه قضائيه در اروميه:

عفو و گذشت موجب استحکام بنیان خانواده می‌شود

عفو و گذشت موجب استحکام بنیان خانواده می‌شود

گروه خبر:معاون مدیرکل مشارکت‌های مردمی قوه قضائیه گفت: عفو و گذشت موجب استحکام بنیان خانواده می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان، حجت‌الاسلام سیدمصطفی قاضوی در نخستین جشنواره ملی عفو و گذشت که در سالن آمفی تئاتر شرکت توزیع برق استان ترتیب یافت، اظهار داشت: اهمیت عفو و گذشت در اسلام زمانی حائز اهمیت است که قدرت عفوکننده بسیار بیشتر از فرد مورد عفو باشد.وی ادامه داد: جامعه کنونی به لحاظ پیشرفت علم و تکنولوژی بسیار قدرتمندتر از گذشته بوده و ایران اسلامی در خصوص پیشرفت علوم نانو، سلول‌های بنیادی و ساخت ماهواره‌ها جزو ۱۰ کشور برتر دنیا بوده و این در حالی است که دنیای کنونی از لحاظ ارزش‌های انسانی هیچ‌گونه پیشرفتی نکرده است.
قاضوی گفت: با وجود اینکه پیشرفت در علم باید موجبات آرامش انسان را به‌وجود آورد ولی ما شاهد هستیم که نه تنها این پیشرفت‌ها موجب آرامش انسان‌ها در دنیای کنونی نشده بلکه سبب افزایش تنش‌های مختلف نظیر افزایش قتل، اختلافات خانوادگی و جعل و کلاهبرداری بین جوامع دنیا شده است.
معاون مدیرکل مشارکت‌های مردمی قوه قضائیه تاکید کرد: مشکلات جامعه تنها با مراجعه به دستگاه قضایی حل نخواهد شد بلکه باید از طریق آگاهی، عفو و گذشت حل و فصل شود و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و ترویج عفو و گذشت در جامعه است.
قاضوی ضمن تاکید بر عفو و گذشت در بین خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: عفو و گذشت سبب استحکام بنیان خانواده‌ها می‌شود.
معاون مدیرکل مشارکت‌های مردمی قوه قضائیه یکی از مهم‌ترین عوامل بروز مشکلات کنونی جامعه را دنیاطلبی عنوان کرد.
*لزوم ترویج فرهنگ عفو و گذشت در جامعه
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بر لزوم ترویج فرهنگ عفو و گذشت در جامعه تاکید کرد.حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی در این جشنواره ، با اشاره به اهمیت عفو و گذشت در دین اسلام، اظهار داشت: مسئله عفو و گذشت در دین اسلام جایگاه بسیار خاص و ارزشمندی داشته و بر اساس آیات و روایات این مسئله در زندگی پیامبران و امامان مشهود بوده است.
وی به آیاتی از سوره آل‌عمران اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیات از مومنان درخواست می‌کند تا به وسیله فرو بردن خشم، عفو و گذشت از بهشتی که وسعت آن به اندازه آسمان‌ها و زمین است بهره ببرند.
قریشی با بیان اینکه عفو و گذشت یکی از اوصاف خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: کسانی که خشم خود را فرو برده و از بدی‌های دیگران گذشت می‌کنند و همچنین کسانی که در حالت گشایش و تنگ‌دستی انفاق می‌کنند مورد لطف پروردگار قرار خواهند گرفت.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به حدیثی از حضرت علی(ع) در خصوص خشم اشاره و تصریح کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید:»هرگاه خشم بر شما وارد شد این خشم را دفع و از بین ببرید.«
وی افزود: کسانی که در زندگی دنیوی از ستم‌ها و بدی‌های دیگران گذشت کرده و عفو می‌کنند در روز قیامت به‌عنوان طلب‌کاران خداوند از پروردگار متعال اجر و پاداش خویش را دریافت می‌کنند.
امام جمعه ارومیه با تاکید بر اینکه عفو و گذشت سیره اهل بیت(ع) بوده، افزود: وظیفه مسلمانان نیز پیروی از این سیره نیکو و ارزشمند است.
* ۳۴درصد از پرونده‌های قضایی آذربایجان غربی منجر به صلح می‌شود
رئیس دادگستری آذربایجان غربی گفت: ۳۴ درصد از پرونده‌های قضایی این استان منجر به صلح و سازش می‌شود.
توکل حیدری پیش از ظهر امروز در ادامه اظهار کرد: بزرگواری‌های پیامبر اکرم(ص) در اسلام نشان‌دهنده جایگاه والای عفو و گذشت در دین اسلام است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از نشریات و رسانه‌های غربی در تلاش برای مخدوش کردن چهره نبی اکرم(ص) هستند ضروری است که اوصاف این پیامبر بزرگوار که اسوه اخلاق در جهان بودند در هر مراسم و همایش بیان شود.
حیدری، مهم‌ترین هدف بعثت پیامبر اکرم(ص) را گسترش اخلاق کریمه عنوان کرد و افزود: اخلاق نیکوی رسول خدا(ص) به سبب لطف و رحمت خداوند است.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی همچنین به مقدمات مقوله عفو و گذشت اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مقدمات مهم عفو و گذشت آرام کردن نفس است زیرا وقتی انسان با ستمی مواجه می‌شود خشمگین شده و این خشم او جرائمی را بروز می‌دهد.
وی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای آرام کردن نفس انسان را فرو بردن خشم خویش عنوان کرد و افزود: مقدمات و دستورالعمل‌های روانشناسی نسبت به فرو بردن خشم در برخی از کتاب‌ها نگاشته شده است.
وی به اهمیت عفو و گذشت در خانواده نیز اشاره کرد و ضمن تاکید بر این مقوله در خانواده‌ها، اظهار کرد: خداوند در آیه ۲۳۵ سوره بقره خطاب به زن و شوهرهای که قصد جدایی و طلاق را دارند می‌فرماید: »با احسان و نیکویی از هم جدا شوید و از نزاع و بد رفتاری با یکدیگر پرهیز کنید.«
حیدری با اشاره به اینکه سالانه ۴۰۰ هزار پرونده قضایی در شوراهای حل اختلاف استان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: ۳۴ درصد از این پرونده‌ها با صلح و سازش مواجه می‌شود.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: از مدیران فرهنگی استان انتظار می‌رود که مسئله عفو و گذشت را در استان ترویج داده و ارزش‌های دینی را در جامعه مطرح کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای ضد ارزش‌ها تبدیل به ارزش در جامعه شده است، افزود: مدیران باید با عزم مدیریتی سعی در ترویج و نهادینه کردن ارزش‌های دینی در بین آحاد جامعه کنند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۱ ب.ظ

دیدگاه


هفت − = 3