- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

عرضه هروئین و شیشه با نام‌های تازه

Posted By admin On دی ۱۸, ۱۳۹۲ @ ۶:۰۲ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

مریم خباز
گروه اجتماعی: هر روز خبرهای تازه می‌رسد تحت عنوان ورود نسل جدید مخدرهای صنعتی. دو روز پیش هم از کشف ماده مخدر جدید در استان فارس خبر رسید که مخدری گران است و هر تکه چهار سانتی متری از آن ۱۷۰ هزار تومان قیمت دارد، اما شاید کمتر کسی بداند این مخدرها با اسامی جدید همه مشتقاتی از هروئین و شیشه است که برای ایجاد جذابیت در جوانان تولید و عرضه می‌شود.
مخدرهای جدید یکی از صدها ابتکار شبکه قاچاق مواد مخدر است که برای در دست گرفتن بازار، هر از گاهی در ترکیب مخدرهای قدیمی دست می‌برند و با تولید مخدرهای جدید مصرف کنندگان را همچنان مشتاق مصرف نگه می‌دارند.
سال‌هاست قاچاقچیان و سردسته‌های باندهای تولید و توزیع مواد مخدر، مصرف کنندگان مواد را با نام‌های تازه و جذاب بازی می‌دهند.
غذای گیاهی، حباب، میو میو، نمک حمام موج عاج، کبوتر قرمز، رعد و برق سفید، توفان شارلی، آسمان وانیلی، کیسه‌های نمک، خوشی آقای خندان، خوشی‌های جاودانه، مار سیاه صخره‌های ماه، ادویه الماس، آبی مرموز، آسمان هفتم، درخشش و سعادت فقط بخشی از نام‌هایی است که مافیای مواد مخدر برای جذب افراد بیشتر به بازار مصرف به متاآمفتامین ها می‌چسبانند تا مصرف کنندگان درک نکنند که مشتری محرک‌های مصنوعی و پرخطر هستند.
البته همه این محرک‌ها که به گفته معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر تاکنون ۲۵۰ نوع از آن‌ها در جهان شناسایی شده به ایران وارد نشده، اما آن‌هایی که پایشان به بازار مصرف داخلی رسیده با استقبال روبه رو شده است.
ماده مخدر ماری جوانای صنعتی که محتوی اسپایس (کانابیس صنعتی) است و در جهان با نام ماری جوانای تقلبی شناخته می‌شود در ایران به نام»گل« معروف است و مصرف کنندگان با این اطمینان که گل ماده‌ای گیاهی است و خطری ندارد آن را مصرف می‌کنند، بی خبر از این که هر چند گل، نشئگی های طولانی‌تر به دنبال دارد، اما عاقبتش جنون و دیوانگی است.
این تاکتیک فروشندگان و دلالان مواد مخدر است که تاکنون در همه نقاط جهان جواب نیز داده و در کشور ما نیز پاسخ گرفته است.
*بازار در دست شیشه و هروئین
دنیا برای دوستداران مواد مخدر جای راحتی است؛ آن قدر راحت که در هر کجای دنیا که باشند، اگر دست دراز کنند به یکی از انواع مخدرها یا محرک‌های سنتی و صنعتی دست پیدا می‌کنند.
در این میان، بازار مواد مخدر مصنوعی داغ‌تر است و جمع بندی‌های انجام شده در کشورمان و اطلاعات به دست آمده از مراکز ترک اعتیاد و کمپ‌ها نشان می‌دهد که شیشه و هروئین همچنان پرطرفدارترین محرک و مخدر میان ایرانیان است.
*عوارض مصرف شیشه و هروئین
مصرف هر ماده مخدر یکسری علائم دارد و یکسری عوارض. مصرف کنندگان شیشه زمانی که در ابتدای راه هستند علائمی چون بی خوابی بی اشتهایی، افزایش تمرکز و انرژی و اعتماد به نفس کاذب را تجربه می‌کنند. در واقع آن‌ها در شغل، تحصیل و زندگی اجتماعی خود بهبود عملــکرد پیدا می‌کنند و نوعی سرخوشی را تجربه می‌کنند.
اما با ادامه مصرف شیشه، ورق برمی گردد و حالت‌های متفاوتی به مصرف کننده دست می‌دهد. بدبینی، هذیان گویی و توهم از جمله علائم ادامه مصرف است که با تداوم مصرف، فرد به جایی می‌رسد که احساس بی انرژی بودن می‌کند تا جایی که حس می‌کند قادر به سرپا ایستادن نیست.
همه افراد شیشه‌ای عوارض شدیدی را نیز تجربه می‌کنند به طوری که مردمک چشمشان بسیار گشاد می‌شود و به همین علت نسبت به نور، حساسیت شدید پیدا می‌کنند.
افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و دمای بدن، اختلال در حافظه، اختلال در سیستم ایمنی بدن، تحریک پذیری زیاد، اسهال، استفراغ لرزش بدن، بی اشتهایی شدید و ایجاد زخم در دست‌ها و صورت و خارش‌های مداوم نیز از عوارض مصرف شیشه است. عوارض قلبی آمبولی ریه (ایجاد حباب در ریه)، عوارض کلیوی و تخریب لب پیشانی مغز نیز از پیامدهای مصرف این ماده محرک صنعتی است.
مصرف کنندگان هروئین نیز با عوارض زیادی درگیر می‌شوند. مشکلات معده، کاهش ترشح اسید معده، تاخیر در هضم، کاهش جریان خون در کلیه‌ها که باعث نارسایی این عضو می‌شود مشکلات قلبی به ویژه عفونت لایه‌های داخلی قلب، التهاب مفاصل، مشکلات کبدی همچون سیروز و هپاتیت و نیز تشنج‌های مداوم به علت مختل شدن سیستم تنفسی و گرفتگی رگ‌های مغز از عوارض مصرف ماده مخدر هروئین است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b9%d8%b1%d8%b6%d9%87-%d9%87%d8%b1%d9%88%d8%a6%d9%8a%d9%86-%d9%88-%d8%b4%d9%8a%d8%b4%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%a7%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%aa%d8%a7%d8%b2%d9%87/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.