عذرخواهی بی مورد از شما شخصیتی ضعیف می سازد

عذرخواهی بی مورد از شما شخصیتی ضعیف می سازد

گروه خانواده و سلامت : عذرخواهی کردن در زمانی که کار ناشایستی از ما سرزده باشد، جزو ضروریات زندگی در کنار سایر انسان هاست اما عذرخواهی کردن زمانی که کار خطایی انجام نداده اید، می تواند از شما شخصیتی ضعیف و قابل نادیده گرفته شدن بسازد.
موقعیت هایی که عذرخواهی کردن در آن ضرورتی ندارد
مگر اینکه شما خیلی آدم کامل و همه چیز تمامی باشید (و ما مطمئنا نیستیم) وگرنه عذرخواهی کردن بخشی ضروری از زندگی هر انسانی است. و آن دو کلمه »معذرت می خوام« واقعا مفید هستند.
گفتن آنها ما را از داشتن این حس که آدم بدی هستیم، آزاد می کند؛ احساس اعتماد بین دو طرف را بازسازی می کند و به ما کمک می کند تا وجهه خود را حفظ کنیم، بیشتر دلسوز به نظر برسیم و اعتماد به نفس ما را تقویت می کند.
اما همانند شکلات که زیادی آن خوب نیست، این رفتار هم به میزان زیاد خوب نیست. دبورا تانن استاد زبانشناس دانشگاه جرج تاون می_گوید:عذرخواهی بیش از اندازه به عنوان مثال وقتی در جلسه ای نوبت به شما می رسد تا سوالتان را بپرسید، آغاز سوال با عبارت »مرا ببخشید« یا معذرت می خوام مثل این است که یک احمق می خواهد سوال کند.
بیان احساسات
دانا فلگ نویسنده کتاب مکالمات نجات بخش می گوید:این که به دیگران بگویید که به چه فکر می کنید و چه احساسی دارید، در هر رابطه ای جوابگو است. وقتی به یک نفر می گویید چه حسی دارید، در واقع به آن شخص کمک می کنید تا شما را درک کند. لازم نیست از احساسات قلبی خود چشم پوشی کنید.
(اگر چه اولین ملاقات زمان خوبی برای واگویه کردن زخمهای دوران کودکی تان نیست. یک کارشناس اداره در این مورد بهتر است). اما واقعا گفتن اینکه فلان چیز من را غمگین می کند یا من با فلان چیز احساس ناراحتی می کنم، حق شماست.
براینس همچنین می افزاید:التماس کردن برای بخشش هم توسط افراد بیش از اندازه احساساتی بکار می رود. هنگامی که برای عذاب وجدان عذرخواهی می کنیم (یا حتی اشتیاق در مورد چیزی)، در واقع به روشی اشتباه خودمان را در برابر دیگران کوچک می کنیم.
عذرخواهی کردن به خاطر ظاهر
وقتی ما می گوییم که تقصیر منه که خسته به نظر میام، موهای بدی دارم، یا لباسهام اندازه نیست ما واقعا داریم می گوییم که خودمان را دوست نداریم.
فلگ می گوید:شما همان کسی هستید که هستید. چه نیازی به عذرخواهی برای چیزی است که به نظر می آیید؟
به استثنای مواردی که شما در اداره یک لباس رنگارنگ و تی شرتی که غذا روی آن ریخته یا لباسی که برای یک وضعیت خاص است بپوشید، تلاش برای تغییر شدید آنچه که هستید بکنید و اینکه موهای خود را به سبکی که مناسب روز نیست، انجام دهید، باید خودتان را سرزنش کنید.
نیاز داشتن به زمان
افراد در مقدار فضای شخصی که در طول روز می گیرند، متفاوت هستند. به عنوان مثال افراد مضطرب بیش از سایرین نیازمند زمان برای خودشان هستند، بنابراین ما برای راحتی بیشتر نیازمند تنفس ذهنی هستیم حتی اگر به معنای رد کردن درخواست دوستی برای تمرین کردن، قرار ملاقات یا رفتن به اینجا و آنجا باشد.
فلگ می گوید:اگر شما برای درخواست کردن اختصاص زمان به خودتان، احساس عذاب وجدان می کنید، احتمالا بیش از اندازه فکر می_کنید. وی توصیه می کند:فقط خیلی راحت بگویید »من امشب می خواهم راحت باشم« یا من می خواهم امشب برای خودم وقت صرف کنم. (همچنین اگر واقعا می خواهید قرارتان را با دوست تان لغو کنید، در صورتی که بارندگی را بررسی کنید، ضرر نمی بینید).
و اگر فردی که شما در حال صحبت کردن با او هستید، عصبانی شود چه؟ وقتی شما خیلی محترمانه بیان می کنید که امشب نیاز دارید تا تنها باشید، این واکنش قطعا مربوط به او است نه شما.
سوال پرسیدن
وقتی که برای پرسیدن سوال عذرخواهی می_کنیم، خودمان را بی ارزش می کنیم. بعضی از ما ممکن است این کار را برای حفظ غرورمان انجام دهیم از ترس اینکه مبادا همکارانمان بخاطر اطلاع نداشتن ما چشم غره بروند یا به ما پوزخند بزنند. اما اگر شما درخواست کمک یا توضیح می_کنید، نباید عذرخواهی کنید.
فلگ می گوید :آنچه که شما لازم است بگویید این است:می توانید به من کمک کنید تا متوجه آن مساله بشوم؟ یا می توانید لطف کنید آن را کمی بیشتر توضیح دهید؟ این در صورتی است که کسی برای سوال کردن شما را قضاوت می کند که می تواند ناشی از تلقی غلط وی باشد.
رفتار دیگران
در نظر بگیرید وقتی که کسی را به فردی معرفی کنید که با گستاخی با آنها رفتار می کند (فکر کنید بین دو دوست نشسته اید شما می_خواهید در میان آنها قرار بگیرید، فقط متوجه می شوید که یکی از آنها کاملا نسبت به دیگران متشنج است) نحوه رفتار دیگران خارج از کنترل شما است و بنابراین هیچ دلیلی برای عذرخواهی شما وجود ندارد.
همینطور برای گفتن متاسفم به کسی که در فروشگاه یا پیاده رو با شما برخورد می کند. بعضی از افراد واقعا تمایل دارند تا همه چیز را آرام کنند، بنابراین اگر شخص دیگر عذرخواهی نکرد، فکر می کنند که خودشان باید عذرخواهی کنند و حتی ممکن است تصور کنند که باید خودشان را سرزنش کنند.
اگر شما یکی از این افراد هستید و نمی توانید در این شرایط چیزی بگویید، واکنش خود را به »ببخشید« تغییر دهید.
بلافاصله جواب ندادن به ایمیل، پیامک یا تماس تلفنی
ما نمی توانیم بلافاصله به یک دوست، شخص مورد علاقه یا هم دانشگاهی مان برسیم. فلگ می_گوید:مگر اینکه یک مورد اورژانسی وجود داشته باشد (و معمولا شما می توانید بگویید) عذرخواهی کردن برای چند ثانیه تاخیر در جواب دادن، می تواند مساله را از آن چیزی که چندان مهم نبود، مساله سازتر کند.
به علاوه ممکن است این پیام را برساند که برنامه های من نسبت به خواسته های شما اهمیت کمتری دارد. (اینکار درست نیست و اصلا هم باحال نیست).
شرایطی که تحت کنترل شما نیست
شما با این وضعیت آشنا هستید:کسی به شما در موردی آزار دهنده در قانون، صاحبکار مشکل ساز و یا یک رابطه ناخوشایند شکایت می کند و واکنش سریع شما این است »ببخشید«. ما این کار را انجام می دهیم چون برای شخص دیگری احساس ناراحتی می کنیم. اما به جای بیان اشتباه وضعیتی که مسئول آن نیستید، بگویید »این خیلی بد است« یا »واقعا برای شما سخت است«.
قطعا نمی توانید کمکی بکند اما آیا کلمه ببخشید را بگویید؟ پس تانن چند کلمه دیگر را برای انتقال آنچه منظورتان است، اضافه کنید مانند »من متاسفم که آن اتفاق برای شما افتاد«. به این روش به نظر می آید شما کمتر بخاطر کاری که مقصر آن نیستید، سرزنش می شوید.
جشن عروسی
جشن عروسی یکی دیگر از آن مواردی است که کاملا شخصی است و بستگی به خودتان دارد. شاید شما دوست داشته باشید که جشن تان را در یک تالار و به سادگی برپا کنید یا که آن را مجلل کنار ساحل بگیرید، شاید حتی ترجیح دهید که با پول آن به یک مسافرت بروید، نظر شما هر چه باشد دیگران هم باید به آن احترام بگذارند زیرا این روز، روز شماست و باید همه چیز طبق مراد دلتان باشد. پس از خانواده یا حتی میهمان ها بابت آنچه که خود در بزرگ ترین روز زندگی تان تصمیم گرفته اید، غذر خواهی نکنید.
مادر شدن
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از نمناک ، افراد زیادی آرزوی مادر شدن را دارند اما زمان درست آن را چگونه تشخیص دهیم؟ مادر شدن کار ساده ای نیست اما از آنجا که شما تنها فردی هستید که باید فرزندتان را به دنیا آورده و تا آخر عمر از آن مراقبت می کنید، تنها و تنها نظر خودتان مهم است و هیچ فرد دیگری نمی تواند به جای شما تصمیم بگیرد.
ممکن است که دوستان تان در حال تحصیل در دانشگاه باشند و شما مجبور باشید که فرزندتان را بزرگ کنید اما مهم نیست، اگر از این کار لذت می_برید، انجام اش دهید.یا برعکس، اگر دوست دارید که زمان بیشتری را به خوشگذرانی با همسرتان بگذرانید یا به مسافرت های بیشتری بروید، باز هم نظر شماست که اهمیت دارد.
پس به خاطر مادر شدن یا نشدن از هیچ کس معذرت نخواهید و به دیگران نیز بفهمانید که این شمایید که باید مهمترین تصمیم زندگی تان را بگیرید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۷ ب.ظ

دیدگاه


× شش = 24