عدم کنترل بازار مسکن معضل حاشیه نشینی را تشدید کرده است

گروه خبر: عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه عدم کنترل بازار مسکن معضل حاشیه¬نشینی را تشدید کرده است گفت: با طراحی و اجرای سامانه ملی املاک و مسکن می_توان اطلاعات دقیق و جامعی را درباره میزان خانه های خالی به دست آورد، از این رو این سامانه دست سازمان امور مالیاتی را برای اخذ مالیات از این مساکن باز خواهد کرد.
به گزارش آرازآذربایجان ، سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ما، با اشاره به نقش راه اندازی سامانه ملی املاک و مسکن در ساماندهی خانه های خالی در کشور، گفت: در شرایط کنونی یکی از عوامل نامتعادل بودن بازار مسکن، وجود خانه های خالی در کشور است که به بازار عرضه نمی شود، متأسفانه در سال های اخیر با وجود تأکید کارشناسان اقدام قابل قبولی برای ساماندهی این حوزه صورت نگرفته است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد که وزارت راه و شهرسازی اطلاعات جامع و دقیق برای ساماندهی خانه های خالی ندارد، حال در این شرایط برخی مالکان مساکن نیز برای عدم شناسایی خانه های خالیشان اقداماتی همچون استفاده از آب، برق و گاز را انجام می دهند.وی گفت: به طور حتم با طراحی و اجرای سامانه ملی املاک و مسکن، می توان اطلاعات دقیق و جامعی را درباره میزان خانه های خالی به دست آورد، از این رو این سامانه دست سازمان امور مالیاتی را برای اخذ مالیات از این مساکن باز خواهد کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است که با جذب اعتبارات حاصل از اخذ مالیات از خانه های خالی، این اعتبارات را در راستای سرمایه گذاری برای تولید مسکن هزینه کند، از این رو می توان از خانه های خالی مالیات گرفته و اعتبارات حاصل شده را برای رونق گرفتن بازار استفاده کرد.
همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از راه کارها برای کنترل بازار اجاره مسکن ساخت مسکن استیجاری است، این طرح مثبت و قابل قبول بوده، اما ابتدا باید زیرساخت های عملیاتی آن فراهم شود. سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس ، با اشاره به وضعیت بازار اجاره مسکن، گفت: در شرایط کنونی مستأجران برای تأمین مسکن با مشکلات بسیاری از جمله کاهش قدرت مالی مواجه هستند، به طوری که بر اساس آمارها نرخ اجاره در چند ماه اخیر حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش قیمت مسکن موجب شد که افراد از خرید مسکن منصرف شده و عملا سیل عظیمی از متقاضیان به سمت اجاره مسکن بروند.
افزایش تقاضا در کنار کمبود عرضه مسکن اجاره ای، موجب افزایش چشمگیر قیمت اجاره مسکن شد و در این میان، خانوارهایی که توان تأمین مسکن مورد نظر خود را نداشتند، مجبور به اجاره خانه در مناطق پایین تر یا مناطق حاشیه ای کلانشهرها شدند.
وی ادامه داد: افزایش تقاضا در کنار کمبود عرضه مسکن اجاره ای، موجب افزایش چشمگیر قیمت اجاره مسکن شد و در این میان خانوارهایی که توان تأمین مسکن مورد نظر خود را نداشتند، مجبور به اجاره خانه در مناطق پایین_تر یا مناطق حاشیه ای کلانشهرها شدند.
بهادری گفت: دولت در شرایط کنونی باید از راه کارهای مختلف برای حمایت از مستأجران استفاده کند، یکی از این راه کارها، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به اجاره نشینان است، البته وام های ارائه شده باید قرض الحسنه با اقساط بلند مدت باشد تا خانوارها قدرت پرداخت اقساط را داشته باشند.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یکی دیگر از راه کارها برای کنترل بازار اجاره مسکن ساخت مسکن استیجاری است، این طرح مثبت و قابل قبول بوده، اما ابتدا باید زیرساخت های عملیاتی آن فراهم شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:کشور تاکنون تجربه عملیاتی خاصی در بحث تولید مسکن استیجاری نداشته، بنابر این برای اجرای این طرح، باید جلسات کارشناسی صورت گیرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = یک