عدم وجود تبعیض و ظلم در جامعه موجب پایداری نظام می شود

عدم وجود تبعیض و ظلم در جامعه موجب پایداری  نظام می شود

گروه خبر: رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با بیان اینکه دولت اقدام به تهیه لایحه تشکیل شورای عالی حقوق شهروندی کرده است گفت: همه احاد کشور باید خود را شهروند درجه یک احساس کنند وهیچ کس احساس تبعیض در درونش شکل نگیرد. حتی قاتل و متهم احساس کنند حقوقشان کاملا رعایت می شود، این موضوع موجب اعتمادسازی و پایداری کشور و نظام است.
به گزارش آراز آذربایجان ،»عبدالکریم حسین_زاده«، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس، در خصوص “اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی” گفت: تدوین منشور حقوق شهروندی صورت گرفته ولی اجرایی نشده است. همیشه تدبیرم این بوده که دولت یازدهم در منشور حقوق شهروندی مانند برجام، پیشا تدوین حقوق شهروندی و پسا تدوین حقوق شهروندی داشته باشد. در پیشا تدوین، بله حقوق شهروندی تدوین شد و گفتمان سازی در جامعه شکل گرفت و اذهان مختلف درباره آن صحبت کردند.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس : ادامه داد: هنوز دیر نشده است که دولت دوازدهم در خصوص ضمانت های اجرایی، نحوه های اجرایی شدن حقوق شهروندی، تبدیل کردن آن به قانون و رفع موانع قانونی، فعالیت های لازم را انجام دهد. حال این فعالیت می خواهد در قالب لایحه و تقنینی باشد و یا در قالب ایجاد سازمان ها و ساختارهای لازم.حسین زاده بیان کرد: موضوعی که خودم دو سال پیرامون آن صحبت می کنم این است که بتوانیم سازمان حقوق شهروندی، بوجود آوریم. سازمان حقوق شهروندی اگر متولی داشته باشد و تسری به استان های دیگر داده شود و مردم بتوانند بدون هیچ پرده، دیوار، شبهه و هیچ نوع مسئله و فشاری، موضوعات حقوق شهروندی خود را مطرح کنند، قائدتا دولت هم در موضوعی که مطرح کرده و متولی آن هم خودش بوده در تاریخ سیاسی این کشور، می تواند یک کارنامه اجرایی برای خود داشته باشد که بعد از دوسال و نیم دیگر بگوید من از حوزه حقوق شهروندی با این کارنامه، بیرون آمدم.نماینده مردم اشنویه گفت: در حال حاضر شخصا دو مانع اساسی برای حقوق شهروندی می_بینم، اول بحث ضمانت های اجرایی و تقنینی این موضوع، دوم نبود ساختارهای اجرایی. جدیدا دولت اقدام به تهیه لایحه تشکیل شورای عالی حقوق شهروندی کرده که این لایحه هنوز به مجلس ارایه نشده است. این روزها شاهد هستید که آقای رییسی به عنوان رییس قوه گفته اند قوه قضاییه هم شورای عالی در این خصوص تشکیل می دهد، چه لزومی دارد که موازی کاری با دولت صورت گیرد؟ لایحه دولت با طرح قوه قضاییه یک کاسه شود و به داخل مجلس بیاید. زیرا لایحه دولت لایحه خوبی است، در آن هم بخش خصوصی دیده شده و هم NGO ها، مراکز دانشگاهی، نمایندگان مجلس، نمایندگان قوه قضاییه، نماینده دادگستری و نمایندگان دولت و همه در آن حضور دارند. این حضور شورای عالی با توجه به سطوح ملی، استانی و محلی اش در سطح سه گانه ای که دیده شده به اعتقاد من می_تواند مفید باشد.
این عضو فراکسیون امید بیان کرد: خوشحال شدم که قوه قضاییه این دغدغه مندی را درخصوص حقوق شهروندی پیدا کرده است اما فرصت سوزی نباید شود. الان که لایحه دولت آماده و دغدغه مند است قوه قضاییه هم بر روی همین لایحه پیشنهاد و یا اصلاحیات خود را ارایه دهد تا عملیاتی شود.او در خصوص موفق بودن منشور حقوق شهروندی گفت: به نظرمن موفق بودن و یا شکست در همه چیز، نسبی است نمی_توان چیزی را مطلق گرفت؛ چه صفر و چه صد. فکر می کنم اگر نخواهم ناصادق و کلی بین باشم حرکت هایی در این خصوص شده اما قطعا لازم و کافی نیست. انتظار داریم حرکت های اجرا شده به نقطه عالی خود برسد و همه احاد ایران خود را شهروند درجه یک احساس کنند، هیچ کس احساس تبعیض در درونش شکل نگیرد. حتی قاتل و متهم احساس کنند حقوقشان کاملا رعایت می شود، کسی که مورد ظلم واقع شده حقوقش کاملا رعایت شود. به نظرمن مسیر مهمی است که باید پیموده شود و قطعا نیاز دارد که ادبیات نظری و گفتمان سه قوا یک کاسه شود. متاسفانه تا به حال به این موضوع نرسیده ایم.حسین زاده گفت: در برخورد با کسانی که حقوق شهروندی را به هر دلیلی ضایع می کنند باید بی رحم باشیم. چه من نماینده چه قاضی چه وزیر دولت، هیچ فرقی ندارد. اگر قاطع و محکم برخورد کنیم درست است شهروندان به حقوق خود می رسند اما موضوع مهم در این لایحه، اعتمادسازی و پایداری کشور و نظام است.
حسین زاده درخصوص تذکر حاجی دلیگانی درباره منتشر نشدن جزییات حادثه هوایی تهران-یاسوج مطرح کرد: من اطلاعی ندارم آنچه که در کمیسیون عمران بوده گزارشش در صحن علنی قرائت شده است. اگر گزارشی دیگری هست و یا گزارشی در کمیسیون اصل نود شکل گرفته اطلاع ندارم. شاید این دوستان نسبت به نوع کیفیت گزارش ایراد داشته باشند که این حق طبیعی آنها است و احتمالا ایراداتی داشته باشد. باید از حاجی دلیگانی پرسش شود گزارش کجا تهیه شده و کجا باید قرائت می‌شد و چرا قرائت نشده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۷ ب.ظ

دیدگاه


شش × = 54