عضو شوراي شهر اروميه اعلام كرد

عدم همکاری دستگاه های اجرایی در جمع آوری متکدیان از ارومیه

عدم همکاری دستگاه های اجرایی در جمع آوری متکدیان از ارومیه

رقیه قربانی
گروه گزارش:عضو شورای شهر ارومیه بر عدم همکاری دستگاه های اجرایی با شهرداری ارومیه در جهت ساماندهی و پایش متکدیان اشاره کرد و گفت: همکاری دستگاه های اجرایی با شهرداری ارومیه در خصوص پایش متکدیان یا کمرنگ بوده و یا اینکه هیچ گونه همکاری انجام نمی دهند.
به گزارش آراز آذربایجان، براساس ماده ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی تکدی گری جرم است و چنانچه متکدی خردسالی را وسیله تکدی گری خود قرار دهد به حبس و پرداخت جریمه محکوم می شود.
با وجود چنین قانونی هر روز شاهد حضور متکدیان مختلف در گوشه و کنار شهر ارومیه هستیم و یکی از بزرگترین آسیب های که این معضل به وجود می آورد جریحه دار شدن احساسات مردم و کاهش امید در زندگی مردم و سختی تفکیک نیازمن و بی نیاز در جامعه است.
شهر ارومیه یکی از مهم ترین شهرهای است که گرفتار معضل بزرگ وجود متکدیان است که طبق اعلام مسئولان اکثر این متکدیان وارداتی بوده و از شهرها و استان های مختلف وارد شهر ما شده و چهره شهر زیبای ارومیه را تخریب کردند.
فرمانداری ارومیه در راستای جمع آوری متکدیان از سطح شهر اقدام به تشکیل کارگروهی کرده و براین اساس ۱۱ دستگاه اجرایی موظف به جمع آوری متکدیان شدند، سازمان تامین اجتماعی، اداره کار و رفاه اجتماعی، فرمانداری بهزیستی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و سازمان فنی حرفه ای و همچنین شهرداری ارومیه از جمله دستگاه های هستند که وظیفه دارند نسبت به جمع آوری و ساماندهی متکدیان اقدام کنند.
مهم ترین وظیفه شهرداری ارومیه تامین و تجهیز مرکزی تحت عنوان گرمخانه و یا اردوگاه بوده و همچنین مدیریت این مرکز است که این این وظیفه صورت گرفته است.
در واقع گرمخانه محل پایش متکدیان ورودی بوده و نمایندگان دستگاه های مختلف هر کدام باید بنا بر آئین نامه تصویبی وظیفه ای را انجام دهند اما مشکلی که در این وجود دارد این است که شهرداری ارومیه ویا ناجا هر کدام متکدیان و کارتن خواب ها را روزانه از سطح شهر جمع آوری کرده و به این محل منتقل می کنند ولی این افراد پس از یکی دوروز از محل متواری می_شوند.
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه،مهرداد سلامتی در گفتگو با آرازآذربایجان در تشریح گرمخانه احداث شده در شهر ارومیه اظهار داشت: این مرکز در محله حاجی پیرلو واقع شده و فاز نخست آن قابلیت اسکان حدود ۴۰ نفر در ۲ بخش مجزای آقایان و خانم ها را دارد.
وی، اضافه کرد: عملیات اجرایی فاز دوم این مرکز نیز در آینده نزدیک آغاز می شود که با اتمام این فاز می توانیم شاهد کاهش چشمگیر و شاید جمع آوری کامل متکدیان از سطح شهر ارومیه باشیم.
وی، در خصوص نهادهای همکاری کننده در جمع آوری متکدیان سطح شهر، گفت: در این زمینه فرمانداری، شهرداری، نیروی انتظامی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) به همکاری مشغول هستند و مردم نیز می توانند در صورت مشاهده متکدیان ضمن تماس با یکی از این نهادها در امر جمع آوری و ساماندهی متکدیان مشارکت داشته باشند.
سلامتی، در پایان ضمن قدردانی از مشارکت مردم در بهبود وضعیت تکدی گری در شهر عامل مردمی را مهم ترین بخش در جمع آوری و ارتقای نظم و انضباط شهری دانست.
عضو شورای شهر ارومیه، محمد ستارپور در گفتگو با آراز آذربایجان بر عدم همکاری دستگاه_های اجرایی با شهرداری ارومیه در جهت ساماندهی و پایش متکدیان اشاره کرد و گفت: همکاری دستگاه های اجرایی با شهرداری ارومیه در خصوص پایش متکدیان یا کمرنگ بوده و یا اینکه هیچ گونه همکاری انجام نمی دهند.وی ادامه داد: فرایند پایش متکدیان باید به صورتی باشد که یا متکدیان از طریق پایش دستگاه های اجرایی به واحدهای مختلف انتقال داده شود و این فرایند چنانچه به صورت منسجم صورت بگیرد دیگر شاهد حضور متکدی در سطح شهر نباشیم.عضو شورای شهر ارومیه بر ضرورت فرهنگ سازی جلوگیری از کمک به متکدیان تاکید کرد و افزود: باید این باور در بین مردم به وجود آید که کمک به متکدی نه تنها به رفع محرومیت از سطح جامعه کمک نمی کند بلکه برخی از افراد را به گدایی عاددت داده می شود.
ستارپور افزود: ۸۰ درصد از متکدیان غیربومی بوده و اکثرا معتاد هستند لذا لازم است این اطلاع رسانی به مردم ارائه شود تا بتوانیم چهره شهر را خالی از وجود تکدیان مشاهده کنیم.
این مسئول تاکید کرد: مردم باید به افراد نیازمند واقعی کمک کنند و این کمک نیز باید هدفمند باشد و مردم باید از طریق ارگان های رسمی نیازمندان واقعی را شناسایی کرده و از فقرا دست‌گیری کنند.
به گزارش آراز آذربایجان، متاسفانه تلاش چندانی برای جمع آوری این افراد در سطح شهر از سوی شهرداری صورت نگرفته است ولی انتظار می رود که ضمن جبران این نقاط ضعف زمینه برای جلوگیری از این معضل فراهم شود.
اکثر متکدیانی که در سطح شهر ارومیه حضور دارند متکدیان حرفه ای و سازماندهی شده و یا جزء کسانی هستند که از شهرهای اطراف به این شهرستان مهاجرت کرده اند.
عدم مسئولیت پذیری دستگاه های اجرایی و عدم همکاری و اتحاد آنان در رفع یک معضل مهم سبب شده است که نه تنها تعداد متکدیان ارومیه کاهش یابد بلکه هر روز بر متکدیان اضافه شده و مشکلات فراوانی را برای مردم این شهر به وجود آورده است.روزنامه آراز آذربایجان تمام تلاش خود را در جهت رفع این معضل به کار می_برد و امید است این مشکل مهم از شهرمان رخت ببندد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


1 × = نُه