عدم تزریق به موقع تسهیلات مانع شکوفایی پروژه های سرمایه گذاری

عدم تزریق به موقع تسهیلات مانع شکوفایی پروژه های سرمایه گذاری

مهناز رنجه بازو
گروه گزارش :سرمایه گذار و کارآفرین خصوصی مجتمع گردشگری، تفریحی و اقامتی ستاره سیلوانا، خلیل باغبان عدم تزریق به موقع تسهیلات را از مهم ترین چالش های پیش روی این پروژه عنوان کرد و گفت: عدم دریافت به موقع تسهیلات متاسفانه روند اجرای این پروژه را با کندی مواجه کرد و اتمام این پروژه ۱٫۵ سال به تعویق افتاد.
به گزارش آرازآذربایجان ، طرح معرفی و تقدیر از زحمات افراد کارآفرین و سرمایه گذار در استان و انعکاس چالش ها و مشکلات پیش روی آن ها با پیشنهاد مرکز نیکوکاری خیرین ارومیه صورت گرفت و در این راستا مصاحبه ای با سرمایه گذار و کارآفرین خصوصی مجتمع گردشگری، تفریحی و اقامتی ستاره سیلوانا، خلیل باغبان با هماهنگی این مرکز ترتیب یافت که مشروح این گفتگو را در ذیل می خوانید:
امید است با همکاری و حمایت مسوولان ذیربط مشکلات پیش روی سرمایه گذاران و کارآفرینان در استان مرتفع گردد.
* لطفا خودتان را معرفی کنید؟
اینجانب خلیل باغبان اهل شهرستان ارومیه و فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه ونیز ایتالیا هستم.
*علاقه شما برای اجرای این پروژه از کجا شروع شد؟
عشق و علاقه زیادی به آبادانی و پیشرفت کشور و استان وبه ویژه زادگاه خود شهرستان ارومیه دارم و با توجه به اینکه ۱۶ سال در ایران نبودم اجرای این پروژه جهت یادگاری و جبران ۱۶ سالی که در ایران نبودم و به نوعی ادای دین و عشق به زادگاه خود محسوب می شود که امید است نویدبخش توسعه و پیشرفت برای منطقه باشد.
پروژه مجتمع گردشگری، تفریحی و اقامتی ستاره سیلوانا، پروژه ای ماندگار برای استان و کشور به شمار می رود که در راستای محرومیت زدایی در منطقه نیز موثر خواهد بود و با توجه به اینکه شهرستان ارومیه تا سال ۲۰۲۰ از لحاظ گردشگری جزو شهرهای نمونه گردشگری خواهد بود برای این منظور ضرورت دارد زیرساخت های لازم مهیا شود که اجرای پروژه های گردشگری در تحقق این امر بسیار حائز اهمیت می باشد.
*لطفا در ارتباط با مشخصات پروژه بیشتر توضیح دهید؟
مجتمع گردشگری، تفریحی و اقامتی ستاره سیلوانا در ۶ سایت طراحی شده که ۵ سایت در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار اجرایی می شود و از لحاظ مکان یابی پروژه با توجه به هم مرزی استان با سه کشور و نیز شرایط اقلیمی منطقه سیلوانا که دارای بهترین آب و هوای کوهستانی و مناظر طبیعی بکر می باشد و این منطقه در کل دنیا نهمین منطقه ای بوده که ۸۴ درصد اکسیژن خالص دارد، این موضوع ویژگی های گردشگری این منطقه را خاص تر می کند و به نوعی مجتمع سلامت نیز تلقی می گردد که با توجه به درصد اکسیژن بالا برای اقامت بیماران قلبی و ریوی بسیار مناسب می باشد.
از ۵ سایت اصلی، سایت ۱ آن در کنار جاده اصلی شهر سیلوانا قرار گرفته و شامل رستورانهای سنتی و مدرن برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی با غذاهای سنتی و خارجی و عرضه محصولات تولیدی محلی تدارک دیده شده و نیز دارای ۲۴ سوئیت اقامتی، شطرنج خانواده، سالن آمفی تئاتر روباز جهت برگزاری برنامه های متنوع همچون شب شعر و کنسرت و شب نشینی و یک هتل ۴ ستاره با بهترین امکانات است .
راه اندازی فروشگاه مرزی و عرضه محصولات بهداشتی، خوراک و پوشاک، مردم را از سفر به شهرهایی چون وان ترکیه برای خرید پوشاک یا گذراندن اوقات فراغت بی نیاز می کند و با صرف هزینه در داخل کشور جلوی ثروتی را که در نتیجه سفر به کشورهای خارجی از کشورمان خارج می شود را می گیرد.
سایت ۲ مجموعه ستاره سیلوانا، اقامتی می باشد که بالای ۴۰ ساختمان ویلایی با فضای سبز مشترک را شامل می شود که بصورت فصلی یا تمام وقت در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.
سایت ۳ این مجموعه شامل مینی گلف و اسب سواری، سایت ۴ شامل کارتینگ بهمراه کافی شاپ و زمین والیبال می باشد که برای کمپهای تیم ملی والیبال و انجام تمرینات مناسب می باشد.
سایت ۵ این مجموعه شامل پیست موتورسواری چهارچرخ کوهستانی، سه زمین روباز و دو سالن تنیس بهمراه کمپینگ و امکاناتی چون رستوران و سرویسهای بهداشتی است.
همچنین طی بازدیدی که صورت گرفت بنا به درخواست رئیس فدراسیون فوتبال، مهدی تاج و مدیرکل ورزش و جوانان استان، عبدالله چمن گلی زمین فوتبال استاندارد جهت برگزاری اردوی تیم های ملی و کشوری در نظر گرفته شده است.
با توجه به منطقه کوهستانی اسکی ۱۲ ماهه، ورزش های زمستانی و ورزش های تابستانی در سایت ? برنامه ریزی شده و مشکلی که در این زمینه وجود دارد واگذاری زمین از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی می باشد.
*سرمایه گذاری صورت گرفته و اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه به چه میزان می باشد؟
تاکنون سرمایه گذاری صورت گرفته جهت اجرای پروژه حدود ۲۵ میلیارد تومان شامل خرید زمین، اخذ مجوزهای لازم و… بوده است و برآورد اعتبار مورد نیاز جهت اتمام پروژه تا قبل از نوسانات قیمت نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر با توجه افزایش قیمت ها به حدود ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و در صورت دریافت به موقع تسهیلات بانکی این پروژه تا ۱٫۵ سال آینده آماده بهره برداری می شود.
این پروژه در صورت اتمام به طور میانگین برای ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.
با چه موانع و مشکلاتی در اجرای این پروژه مواجه شدید؟
بزرگ ترین معضل که متاسفانه ۲٫۵ سال به طول انجامید اخذ مجوزها بود که پروسه ای زمان بر محسوب میشد و از طرفی هیچ بانکی جهت اعطای تسهیلات مورد نیاز همکاری لازم را نداشت که این موضوع موجب کندی روند اجرای پروژه شد به طوری که با دریافت به موقع تسهیلات این پروژه سال ۹۷ آماده بهره برداری می شد، البته توجه و حمایت های استاندار آذربایجان غربی و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مایه دلگرمی برای ادامه روند اجرای پروژه است.
اخذ سند از شرایط دریافت تسهیلات محسوب می شد که پروسه اخذ سند ۱۱ ماه به طول انجامید و تمام مراحل برای اخذ وام صورت گرفت و در حال حاضر به دلیل عدم وجود بودجه مجددا دریافت تسهیلات به تعویق افتاده است که متاسفانه عدم دریافت به موقع تسهیلات روند اجرای این پروژه را با کندی مواجه کرده است.
طی تعطیلات ۱۵ روزه نوروز امسال بالای ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد درخواست اقامت و استفاده از خدمات رستوران و بخش کافی شاپ داشتیم و به دلیل عواملی که روند اجرای پروژه را با تاخیر مواجه کرد درخواست ها به تعویق انداخته شد در حالی که اتمام به موقع این پروژه منجر به درآمدزایی و در نهایت در توسعه منطقه و اقتصاد گردشگری شهر ارومیه بسیار تاثیرگذار بود؛ این موضوع برای استان ضعف بزرگی است که سرعین سه تا چهار برابر ارومیه از لحاظ گردشگری درآمد داشته باشد از مسوولان استانی خواهشمندیم در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند و مقایسه ای بین گردش ریالی درآمد گردشگری ارومیه و سرعین صورت بگیرد.
برای یک سرمایه گذار زمان ثانیه به ثانیه ارزشمند است و سیستم کُند اداری مانعی بر مسیر سرمایه گذاری است و بروکراسی پیچیده اخذ مجوزها از معضلات پیش روی سرمایه گذاران و منجر به دلسردی آنها می شود و در ارتباط با این پروژه نیز عامل اصلی به تعویق افتادن پروژه عدم تزریق به موقع تسهیلات بانکی می باشد به طوری که اگر این تسهیلات اختصاص یابد پروژه نهایتا تا ۱٫۵ سال آماده بهره برداری خواهد بود.
زیرساخت های دسترسی به این پروژه نیز از دیگر معضلات پیش رو است این جاده تا حدی نیمه بین المللی محسوب می شود ولی وضعیت نامناسب این جاده تبدیل معضلی شده است که نیازمند رفع مشکلات جاده ای این منطقه و بهسازی روکش آسفالت می باشد.
و سخن آخر
متاسفانه طی شش هفت سال گذشته آپارتمان سازی و پاساژ سازی در این شهر رواج یافته بود و یکی از علل آغاز این پروژه تابوشکنی در این حوزه بود تا از ظرفیت بالقوه گردشگری منطقه جهت درآمدزایی و اشتغال زایی در منطقه بهره گرفته شود چراکه تاثیرات سرمایه گذاری گردشگری فرامرزی نیز می باشد و گردشگران عمدتا به دنبال مناطق بکر هستند و اجرای پروژه های گردشگری در ساختار اقتصادی استان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
متاسفانه یکی از عواملی که روند اجرای پروژه های سرمایه گذاری را با کندی مواجه می کند عدم دریافت به موقع تسهیلات بانکی و تزریق منابع مالی مورد نیاز می باشد و عمده پروژه های در دست اجرا معطل تسهیلات بانکی است که تسریع در روند اداری پرداخت تسهیلات به عنوان مطالبه اصلی سرمایه گذاران مطرح می گردد.حمایت از سرمایه گذاران به منظور توسعه اقتصاد گردشگری مایه دلگرمی برای تدوام مسیر خواهد بود آنگاه رونق اقتصادی از طریق توجه به موضوع گردشگری را در استان شاهد خواهیم بود.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۱ ب.ظ

دیدگاه


هفت × = 42