آرازآذربايجان گزارش مي دهد

عدم تامین اعتبار جاده های آذربایجان غربی را مرگبار کرده است

عدم تامین اعتبار جاده های آذربایجان غربی را مرگبار کرده است

گروه گزارش: عدم وجود حفاظ ایمنی در جاده های استان عامل اصلی سقوط خودروها و واژگونی خودروهااست، در حال حاضر بسیاری از جاده ها فاقد خطوط جاده ها هستند، بیش از ۲۲ درصد از تصادفات جاده های استان ناشی از مشکلات جاده ای بوده که عامل اصلی آن عدم تامین اعتبار و نوسازی و بهسازی جاده ها عنوان شده است.
به گزارش آرازآذربایجان، آذربایجان غربی یکی از جاده های پر حادثه بوده و به طور میانگین سالانه ۶۰۰ نفر در جاده های استان جان خود را از دست می دهند.
وجود ۴۵ نقطه حادثه خیز، عدم دقت کافی رانندگان در رانندگی، فرسوده بودن خودروهای سواری، عدم استاندارد خودروهای که در جاده های استان تردد می کنند، همگی بخش عمده از دلایل تصادفات است که بارها توسط رئیس پلی راه استان بیان شده است ولی این اعتراضات نتیجه ای به همراه نداشته است.
اما یکی از دلایل مهم در افزایش تصادفات جاده های استان کمبود تابلو علائم در اکثر جاده ها و نبود علائم و حتی نبود تابلو مسیر در برخی از جاده های آذربایجان غربی از مهمترین دغدغه های رانندگان علاوه بر نامناسب بودن جاده ها است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در گفت وگو با آراز آذربایجان، اظهار داشت: در حال حاضر برخی از جاده های استان فاقد حفاظ های کنار جاده ای هستند و این موضوع سبب واژگونی خودروهای سواری می شود و مرگ سرنشنان می شود.
سرهنگ فرمانی گفت: جاده‌های آذربایجان‌غربی دارای دوربین ثبت تخلف نبوده و سرعت غیر مجاز، توجه نکردن به جلو، نداشتن توانایی در کنترل خودرو بیشتر تعداد تخلفات را تشکیل می‌دهند و نیز کمربند ایمنی ۴۰ تا ۶۵ درصد احتمال مرگ را کاهش می‌دهد.
این مسئول گفت: عدم وجود حفاظ ایمنی در جاده های استان عامل اصلی سقوط خودروها و واژگونی خودروهااست، در حال حاضر بسیاری از جاده ها فاقد خطوط جاده ها هستند، بیش از ۲۲ درصد از تصادفات جاده های استان ناشی از مشکلات جاده ای بوده و می توان گفت جاده های استان ناامن هستند.
فرمانی گفت: طبق اعلام کارشناسان باید رانندگان به ازای ۴۵ دقیقه رانندگی به مدت یک ربع استراحت کنند اما باید پرسید آیا استراحت گاهی برای رانندگان استان در جاده ها وجود دارد؟!
وی حتی از نبود پارکینگ خودرو در جاده های استان خبر داد و گفت: جاده های استان حتی از چراغ های چشمک زن محرومند، در حال حاضر تمام پروژه های راه سازی متوقف شده و تصادفات جاده ای نیز به تبع این تعطیلی در حال افزایش است.
فرمانی خاطرنشان کرد:علائم راهنمایی و رانندگی در جاده ها همانند پلیس، نقش بازدارندگی از تخلفات را دارا می باشد، اعمال قانون و جریمه های متناسب با تخلفات موجب می شود که رانندگان به خود اجازه قانون شکنی آن هم به صورت عمدی را نداده و تخلفات سهوی و غیر عمد نیز به همراه آموزش و فرهنگ سازی به حداقل خواهد رسید.
رئیس پلیس راه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه توسعه و توجه به جاده‌های استان مورد غفلت قرار گرفته ‌اند بطوری که حتی یک متر هم آزاد راه وجود ندارد تصریح کرد: به ترتیب محور ارومیه -سلماس، ارومیه – مهاباد ، میاندوآب – مهاباد ، کمربندی دارلک و جاده شهیدکلانتری ارومیه بیشترین تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت وگو با آراز آذربایجان از مشکلات فراوان جاده های استان خبر داد و تصریح کرد: کمبود امکانات در جاده‌ها یکی از دلایل عمده تصادفات جاده‌ای است که مردم را آزار می‌دهد و اعتبارات کافی را تخصیص داد تا مشکلات را برطرف کرد تا جان مردم را بهتر از پیش حفظ کرد. عبدالحسین علی اکبری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۷ درصد از جاده های استان و ۵۰ درصد از جاده های روستایی استان فاقد آسفالت هستند ، نبود آسفالت در جاده ها به منزله ناامن بودن و نبود علائم راهنمایی و رانندگی در این جاده ها است.
وی با بیان اینکه عمده مشکل جاده های استان نبود بزرگراه است، افزود: در حال حاضر ۸۰۰ کیلومتر از ۳ هزار کیلومتر جاده‌های اصلی و فرعی به بزرگراه تبدیل شده‌اند که متأسفانه هیچ کدام از بزرگراه‌ها تکمیل نشده و هر کدام در قسمتی نواقصی دارند.
بررسی ها نشان می دهد وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه و کمبود حفاظ جاده ای، کمبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده ها از مهم ترین مشکلات جاده های آذربایجان غربی است.
اکثر جاده ها در استان دو مسیره هستند و شانه خاکی کافی که در صورت بروز حادثه، امکان فرار برای خودرو و شاخ به شاخ نشدن با وسیله نقلیه روبرو برای راننده وجود داشته باشد در اکثر محورها وجود ندارد.
تابلوها باید با توجه به شرایط آب و هوایی متغیر باشد تا بتواند اطلاعات درستی را به رانندگان منتقل کند برای مثال تابلوهای فصل زمستان مثل لغزنده بودن جاده ها در فصل برف و باران کاربرد دارد ، در سایر فصول که برف و باران نمی بارد کاربرد چندانی ندارد و باید از تابلوهای مخصوص فصل استفاده کرد همچنین نصب تابلوهای زیاد نیز مشکل ساز است و موجب حوادث رانندگی می شود.
البته جاده های برون شهری خیابان های ما اشکالات دیگری هم دارد که نصب نشدن علائم و راهنمای مربوط به سایت های گردشگری و موزه های کشور به زبان های خارجی به ویژه انگلیسی از جمله این اشکالات است.وی یاد آور شد: یک سوم تصادفات استان را وانت بارها و موتور سواران تشکیل می‌دهند و در ایام تعطیل و در اواخر هفته ترافیک و تصادفات جاده‌ای بیشتر است و بیشترین ساعت تصادفات و ترافیک از چهار بعد از ظهر تا ۱۰ شب است.
علی اکبری خاطرنشان کرد: بیش از ۳ هزار کیلومتر اصلی و فرعی و ۸ هزار کیلومتر راه‌های مواصلاتی روستایی در سطح استان داریم و علی رغم توجه‌های اخیر مشکلات بسیاری در حوزه راهداری داریم و کمبود آزادراه در استان یکی از مشکلات غیر قابل چشم پوشی است.به گزارش آراز آذربایجان، در حال حاضر ۶۷ پایگاه امداد جاده ای در محورهای آذربایجان غربی مستقر است که به دلیل افزایش تعداد تصادفات و تلفات جاده ای باید تعداد این پایگاه ها افزایش یابد. با توجه به اینکه بیشترین فوتی در تصادفات جاده‌ای آذربایجان غربی در حین انتقال مجروحان به بیمارستان رخ می‌دهد افزایش پایگاه‌های امدادی یکی دیگر از راهکارهای کاهش تصادفات میباشد. کمبود اعتبار یکی از موانع اصلی ایجاد پایگاه های جاده ای در استان میباشد.باید توجه داشته باشیم که تبعات مرگ هم استانی های ما علاوه بر خانواده های متوفیان سایر مردم را نیز شامل می شود، لذا لازم است مسئولان استان مسئولانه تر در خصوص ایمن سازی جاده های مرگبار آذربایجان غربی اقدام کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 3 =