آراز آذربايجان گزارش مي دهد//

عایدی آذربایجان غربی از مرزی بودن تورم رکود خودکشی

عایدی آذربایجان غربی از مرزی بودن  تورم رکود خودکشی

گروه گزارش:به گزارش آراز آذربایجان آذربایجان غربی به عنوان استانی که با سه کشور خارجی هم مرز است از لحاظ استراتژیک شرایط ویژه ای دارد. شرایطی که شاید از نظر بسیاری نقطه قوت محسوب می شود اما آنچه که در عمل مشهود می‌باشد سودی برای این استان نداشته است. طبق آمار اعلام شده تعداد خانوار در آذربایجان‌غربی بیشتر از میانگین کشوری است و در بحث کنترل تورم که وزیر اقتصاد آن را زیر ۱۵ درصد اعلام کرده، استان آذربایجان غربی دارای تورم ۱۸٫۶ درصدی می باشد و این در حالی است که درآمد سرانه آذربایجان غربی نصف درآمد سرانه کل کشور است اما با توجه به مرزی بودن این استان هزینه‌ها بسیار زیاد می باشد و همین امر سبب شده تا خانواده های آذربایجان غربی در شرایط دشوار تری از لحاظ اقتصادی بسر ببرند.
در این سالها آذربایجان غربی فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را به خاطر اثرات ناشی از جنگ و در حال حاضر نیز به دلیل همسایگی با کشورهایی که در جنگ هستند و بخشی از ترکش‌های مناقشات آنها به ما برخورد می‌کند، را از دست می‌دهد. بعد از پیروزی انقلاب مدت‌ها بخش زیادی از توان استان در زمینه ترانزیت مواد مخدر گرفته‌شد و بعد از آن در سال‌های ۷۰ به دلیل اختلافاتی که در کشور عراق پیش آمد و اقدامات صدام در شمال عراق چند هزار عراقی به آذربایجان غربی سرازیر شدند اما هیچ گاه نگاه ویژه ای به این استان از طرف مسئولین صورت نگرفته است و در واقع آذربایجان غربی در شرایط عادی بحران را تجربه کرده است.در سالهای اخیر با اینکه جنگ به اتمام رسیده اما شرایط حاکم بر این استان تغییر چندانی نکرده است.علاوه بر مشکلات اقتصادی وضعیت نابسامان کشورهای همسایه از لحاظ روحی فشار زیادی را خصوصا بر مردم مرز نشین وارد کرده است. درآمد کم فشار کاری زیاد و تورمی که در این استان بیشتر از میانگین کشوری است و البته مهمتر از همه اختلاف طبقاتی فاحشی که در جامعه وجود دارد همگی باعث شده تا افسردگی در جامعه افزایش پیدا کند.سیستم اقتصادی که در ایران وجود دارد موجب می شود پولدار روز به روز پولدار تر و فقیر روز به روز فقیر تر شود. این موضوع شاید برای افراد بزرگسال قابل تحمل باشد اما برای کودکانی که در دنیای خود قدرت تحلیل این موضوع را ندارند قابل درک نیست و فقط حسرتی بزرگ بر دل کوچک آنها می ماند. طبق آمارهای ارائه شده از خودکشی های چند ماه اخیر در آذربایجان غربی و خصوصا شهرهای کوچک مرزی این پدیده اجتماعی در حال افزایش است در حالی که رنج سن افرادی که دست به این اقدام می زنند کمتر و کمتر می شود. کاهش سن این خودکشی ها موید این مطلب است که فشار وارد بر خانواده ها شدیدا افزایش یافته است.در چند روز گذشته خبر خودکشی پسربچه ۱۱ ساله ای به نام هاوره قادر شوان در اشنویه شوک دیگری بر جامعه خبری استان وارد کرد. مرگی که در ابتدا شایعه شد به خاطر هدیه به مدرسه بوده است اما در بررسی هایی که صورت گرفت دلایل دیگری مطرح شد. دلایلی که شاید بی ارتباط با مشکلات اقتصادی خانواده کارگری وی نبوده است. هرچند بعضی از افراد شبیه سازی صحنه خودکشی این نوجوان با صحنه اعدام فیلمی که چند روز پیش مشاهده کرده بود را عامل اصلی مرگ می دانند اما موضوعی که مطرح است تعدد این خودکشی ها می باشد.
به طور مثال در همین ماه یک جوان ۱۸ ساله نیز بر اساس مشکل اقتصادی و در واقع فقر در همین محله تاج الدینی اشنویه خود را حلق آویز کرده است. طبق آمارهای غیر رسمی در سال جاری فقط ۹۵ مورد اقدام به خودکشی در شهر اشنویه وجود داشته که بیش از هفت مورد آنها منجر به مرگ شده است. این آمار و متعاقب آن آمار خودکشی های سردشت که اکثرا ناشی از فقر و مشکلات خانوادگی گزارش شده است زنگ خطری برای جامعه به سوی پیشرفت ایران است.
مرگ پایان زندگی است و همیشه امید به آینده بهتر در انسان وجود دارد اما اینکه چه دلیلی موجب می شود که نوجوان و جوانی تمام امید به آینده را از دست بدهد و نجات خود را در مرگ ببیند موضوعی است که نیاز به پیگیری جدی دارد. فشاری که آنقدر زیاد است که جوان راهی به جز خودکشی در برابر خود نمی بیند و حاضر است دیگر زندگی نکند.تورم و کمبود درآمد و درگیر بودن در کشمکش هایی که در مرز صورت می گیرد همگی زنجیروار عواملی است که یکی از نتایج آن بالا رفتن آمار خودکشی است چیزی که جامعه ما را تهدید می کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


6 × = سی شش