عاشقی را قابلیت لازم است

عاشقی را قابلیت لازم است

گروه فرهنگی: محرم امسال را در حالی آغاز می‌کنیم که ویروس دلتای کرونا همچنان می‌تازد ولی عاشقان کوی حسین (ع) هیچ چیز را مانع برپایی خیمه عزا نمی‌دانند، هر چند این عزاداری‌ها به صورت مجازی یا با برپایی هیات با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باشد.
اولین روز از سال ۱۴۴۳ هجری قمری را در حالی آغاز کردیم و به استقبال از ماه عزای حسینی می رویم که ویروس کرونا دست بردار نیست؛ طوری که رکورد این بیماری در موج پنجم شکسته شد و از چند روز پیش آمار قربانیان به بیش از ۵۴۰ نفر رسید. با این حال، گوشه و کنار کوچه ها و خیابان های شهرهای ایران حال و هوای محرم را به خود گرفته و مردم با سیاهپوش کردن مساجد، کوچه ها و خانه های خود به استقبال از عزای حسینی می روند.
همانگونه که پیش بینی می شد عزاداری های محرم امسال همچون سال گذشته با محدودیت های کرونایی همراه خواهد بود و با توجه به شیوع شدید موج دلتا که به گفته کارشناسان رام شدنی هم نیست، ضرورت توجه به شیوه نامه های بهداشتی را بیش از گذشته می طلبد. آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هم چند روز پیش در جلسه هیات دولت به این مساله اشاره کرد و گفت: عزاداری‌های ماه محرم با فرهنگ دینی و ملی مردم عجین شده و علاقه عمیق مردم کشورمان به امام حسین(ع) و یاران شهیدش از جلوه‌های بسیار زیبای ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت(ع) است.
اگرچه ذکر مناقب اهل بیت(ع) در ایام محرم برکات زیادی دارد اما با توجه به شرایط سخت کرونایی کشور، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از ضرورت‌هایی است که عاشقان اهل بیت(ع) و مسئولان هیئت‌های عزاداری باید به آن توجه ویژه داشته باشند.وی با بیان اینکه انس زنان و مردان ایرانی با عزاداری‌های ایام محرم روحیه خودباوری و ایثار را در کشور تقویت کرده و به حل و فصل مسائل کشور کمک می‌کند، افزود: حفظ جانِ مردم، اولویت اول است. متولیان ورزشگاه‌ها و اماکن غیرمسقف، با هیات‌های عزاداری نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند تا بتوانیم هم به عزاداری‌های محرم بپردازیم و هم اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنیم تا کشور از این شرایط سخت به سلامت عبور کند.
چند روز پیش نیز ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پس از بحث های کارشناسی، پیشنهادهای سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری مجالس عزاداری محرم ۱۴۰۰ را ابلاغ و اعلام کرد برگزاری هیئت در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت اشکالی ندارد و زمان برگزاری مجالس حداکثر ۲ ساعت است. استفاده از طبل و سنج با شرط شخصی بودن یا ضدعفونی کردن هنگام جابجایی بین افراد و دسته‌روی به صورت محلی و با رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک به صورت مستمر نیز جزو شرایط برگزاری هیات های عزاداری در ماه محرم است. عزاداران حسینی امتحان خود را ‌سال‌هاست پس داده اند؛ چه در هشت سال دفاع مقدس و بمباران های شهری دشمن بعثی، چه در شرایط بد اقتصادی و چه در زمان آرامش و ثبات اقتصادی و چه در شرایط کنونی که با آزمون کرونا دست و پنجه نرم می کنند، از عزای حسینی غافل نمی شوند و تلاش می کنند نمکی بر آش عزای سیدالشهدا (ع) اضافه کنند تا نامشان جزو عزاداران حسینی ثبت شود.بیایید این روزهایمان را متفاوت با روزهای دیگر سپری کنیم و شب و روزمان را با حال و هوای کاروان حسینی (ع) مقایسه کنیم. بیایید برای کسب آمادگی بیشتر برای عزای حسینی به امام رضا (ع) اقتدا کنیم که تا ماه محرم فرا می‌رسید، لبخند از لبان آن حضرت محو می‌شد و دیگر کسی ایشان را خندان نمی‌دید. بزرگان دین و اخلاق سفارش هایی برای این روزها دارند و شیعیان با ورود به ماه محرم و عمل کردن به این سفارش ها خیمه عزا در دل های خود برپا کرده و با پوشیدن لباس مشکی به استقبال کاروان سیدالشهدا(ع) می روند.سفارش های اخلاقی آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی از آن توصیه هایی است که ارادتمندان سیدالشهدا(ع) می توانند با به کار بستن آن ها یک عزاداری عارفانه و آگاهانه ای را حداقل در دهه اول ماه محرم داشته باشند. وی در کتاب المراقبات برای دهه اول ماه محرم مطالبی را بیان کرده که علاوه بر دستورات اخلاقی، ذکر مصیبت هم هستند و گاهی نیز درجه ایمان و اخلاص دوستداران اهل بیت را به سنگ محک گرفته و می آزماید.این استاد اخلاق امام خمینی(ره) نوشت: سزاوار است حال دوستان ائمه اهل بیت به حکم دوستی، وفا و ایمان به خدا و پیامبر (ص) در دهه اول محرم تغییر نموده و در دل و سیمای خود، آثار اندوه و درد این مصیبت های بزرگ و دردناک را آشکار نمایند. باید مقداری از لذائذ زندگی مانند خوردن، نوشیدن و حتی خوابیدن و سخن گفتن (مگر درحد ضرورت) ترک نموده و مانند کسی باشند که پدر یا فرزند خود را از دست داده است.ملکی تبریزی افزود: نباید احترام ناموس خدا و احترام پیامبر(ص) و احترام امامش (ع) کمتر از احترام خود و نزدیکانشان باشد و لازم است که خدا و پیامبر(ص) و امامش (ع) را بیش از خود، فرزندان و نزدیکانش دوست داشته باشد.
ملکی تبریزی در دهه اول محرم سفارش می کند که عزاداران و دوستداران سیدالشهدا زیارت عاشورا بخوانند و اضافه کرد: اگر می تواند مراسم عزاداری آن حضرت را در منزل خود با نیتی خالص برپا نماید و اگر نمی تواند، در مساجد یا منازل دوستانش به برپایی این مراسم کمک کرده و این مطلب را از مردم بپوشاند تا به اخلاص نزدیک شده و از خودنمایی دور شود.این استاد اخلاق اضافه می کند: مواسات (همدلی و همراهی) با امام حسین (ع) و اهل بیت باید به خاطر صدمات ظاهری که به آن حضرت وارد شد، باشد ولی از این مطلب هم نباید غافل شد که صدمات ظاهری که بر آن حضرت وارد شد در مورد هیچکدام از پیامبران و جانشینان آنان و حتی درمورد هیچیک از جهانیان شنیده نشده است. بنابر این دوستانش باید کارهایی را که مناسب این مصیبت بزرگ است به خاطر مواسات با آن حضرت در این مصیبت انجام دهند، به گونه ای که گویا این مصیبت بر خود، عزیزان و فرزندان یا خویشان آنان وارد شده است.وی در ادامه به بیان مصیبت های سیدالشهدا (ع) پرداخت و افزود: آن حضرت فرزندان و عزیزان خود را یتیم نمود، به اسارت حرم و زنان و حضرت زینب (س) رضایت داده و اصغر و اکبر و برادران و دودمان خود را سر برید تا پیروانش را از گمراهی و پیروی گمراه کنندگانی که هلاک شده و دیگران را به هلاکت می کشانند نجات داده و به این وسیله آنان را از گناهان بزرگ و آتش رهایی بخشد. بنابر این به حکم وفا و مواسات که از صفات عالی انسانی است لازم است که همان چیزی را که امام حسین (ع) به آنان عنایت کرده، آنان نیز به امام تقدیم نموده و همانگونه که امام خود را فدای آنها نمود آنان نیز خود را فدای او نمایند و حتی اگر چنین کاری را نیز انجام بدهند باز هم به خوبی با او مواسات ننموده اند. به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، ملکی تبریزی در پایان چنین سفارش می کند: در آخر روز عاشورا زیارت تسلیت را بخواند و روز عاشورا را با توسلی کامل به حمایت کننده و پناه آن روز که از معصومین (ع) می باشند به پایان رسانده و در توسل، اصلاح حال و پذیرش عزاداری را خواسته و از کوتاهی خود معذرت بخواهد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


3 × نُه =