عارضههای گفتمانِ مهار عدالتخواهی
روحالله رشیدی دبیر
گروه اجتماعی: تا جایی که به مسئل? عدالت مربوط میشود، گفتمانِ مسلطِ فضای دینی و سیاسیِ اخیر، معطوف به مهار عدالتخواهی بوده است. اصل برای اغلب سیاسیون و مشاهیر منبری و قوای رسانهای منتسب به نظام، بر این بوده که باورها، انگیزهها و رویکردهای عدالتخواهانه و کنشهای ضد بیعدالتی، تعدیل و در نهایت، تعطیل شود. حتی نگاههای به ظاهر اصلاحی نیز در نهایت، با هدف توقف جریان عدالتخواهی شکل گرفته است.
اگر گروههایی از جوانان دردمند و آرمانخواه، در مسیر عدالتخواهی، خودآئین میشوند، قطعاً یکی از عواملش، سرخوردگیِ ناشی از رویکرد سلبی و گفتمانِ معطوف به مهار عدالتخواهی و ارادههای گسترده برای منصرف ساختنِ آنها از سوی چهرههای سیاسی و مذهبی است. این گروهها، در جمع خواص جامعه، کمتر کسی را مییابند که انگیزههای عدالتخواهانهشان را با او همخوان ببینند و رشد دهند. هرچه هست، تفاسیرِ روبهپایین و فروکاهنده از عدالت است و بس.روزگاری، خیزش انگیزههای عدالتطلبان? نسل جوان ایرانی، با معارفِ امثال شهید بهشتی، شهید مطهری، دکتر شریعتی، آیتالله طالقانی و آیتالله خامنهای گره میخورد و توسعه و تعمیق مییافت. معارفی رو بهجلو، که نه تنها درصدد منصرف ساختن جوانان از پیجوییِ عدالت و مبارزه با بیعدالتی نبود، که حتی آنها را تجهیز میکرد و مانعِ فروغلتیدنشان در دامِ چپگرایی و تحجر میشد.در دور? اخیر، اما هرکس از راه رسید، دم را غنیمت شمرد و با لطایفالحیل، کوشید تا انگیزههای عدالتخواهانه را مهار و عدالتخواهان را منصرف و حتی منکوب کند. گفتمانِ مهار عدالتخواهی، با تکنیکهایی نظیر »تهدیدمحوری«، »امنیتزدگی«، »مقدس مآبی«، »دوگانهسازی«،»بزرگنماییِ پارهای حرکات تخریبیِ شبهعدالتخواهانه« و »دستاویز قرار دادنِ پارهای گرایشاتِ غیردینیِ عدالتخواهانه« پیش میتازد. آنچنان که حتی وقتی رهبر انقلاب در یک فراز مهم، از »ضرورت بالا نگه داشتنِ پرچم آرمانخواهی و مطالبه گری با ملاحظ? مراقبت از آسیب ندیدن نظام« در گفتگوی رمضان ۹۹ با دانشجویان، سخن میگوید، گفتمانِ مهار، بیتوجه به پای? اصلی این سخن (ضرورت تداوم عدالتخواهی و مطالبهگری) بلافاصله وجهِ تهدیدی و قیدِ»«مراقبت از آسیب دیدن نظام« را برجسته میکند تا زمینه را برای تداوم مهار عدالتخواهان در حال و آینده آماده نگه داشته باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از بولتن نیوز، در همین دیدار، ایجاد تمدن نوین اسلامی همردیف با »عدالتخواهی و مبارزه با فساد« از مظاهر آرمانخواهی یاد میشود. معنای این همنشینیِ مفهومی، برای اهل صدق روشن است؛ اما گفتمانِ مهار عدالتخواهی، عمیقاً فارغ از دغدغ? اصلاحِ امور و رشد جامعه است و در خوش بینانهترین حالت، به هدفی مانند »تحقق تمدن نوین اسلامی« به مثاب? امکانی برای لفاظی و حرّافی نگاه میکند تا طرحی روی زمین که قرار است از طریق عدالتگستری و رفع فساد، محقق شود.
نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۵ ب.ظ