ظرفیت مغفول مانده صادرات محصولات آذربایجان غربی با وجود ۵ مرز مشترک

ظرفیت مغفول مانده صادرات محصولات آذربایجان غربی با وجود ۵ مرز مشترک

آراز آذربایجان، گمرکات و بازارچه های مرزی به عنوان درگاههای تجاری یک کشور نقش مهمی در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک کشور و منطقه دارند.
آذربایجان غربی با دارابودن ۵ بازارچه مرزی و ۹ گمرک از ۲۳ پایانه ترانزیتی کشور ۲۳ درصد از پایانه های کشور و حدود ۱۰درصد از کل ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است.
داشتن ۲۳ درصد از پایانه های کل کشور یک ظرفیت بالقوه است که می توان در کنار قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی ایران با اروپا و رونق تولید و اقتصاد کشور، عقب ماندگی های اقتصادی استان مرزی را تا حدودی جبران کرد.
اما آنچه قابل تأمل است سهم ناچیز برخورداری استان از ترانزیت محصولات تولیدی استان از این گمرکات است.
مسیرهای ترانزیتی آذربایجان غربی توسعه یابد
معتمدیان استاندار آذربایجان غربی افزود: مرز های استان یک مزیت مطلق هستند اما متاسفانه از این فرصت طلایی آنگونه که باید استفاده نشده است.
وی با اشاره به اینکه وجود ۹گمرک و ۵ پایانه یک ظرفیت برای استان است، خاطر نشان کرد: با کسانی که در فرایند قانونی سرمایه گذاری در استان خلا ایجاد کنند برخورد قانونی می شود.
استاندار آذربایجان غربی با تاکید به اینکه تاکنون از مسیر های ترانزیتی استان به خوبی استفاده نشده است، یاد آور شد: باید مسیر های ترانزیتی استان را توسعه داده و از مسیرهای فعلی بهینه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: باید با برنامه ریزی مرز ترکیه را صادرات محور کرده و ساماندهی و روان سازی مرزهای استان را به شعار راهبردی تبدیل کنیم.
معتمدیان اظهار کرد: اگر در گذشته به درستی از ظرفیت های مرزی استان بهره گرفته می شدامروز شاهد وضعیت موجود اقتصادی مرزنشینان استان نبودیم.
صادرات بیش از ۳۲۰۰ میلیون دلاری کالا از گمرکات آذربایجان غربی
توحید آذربد، ناظر گمرکات آذربایجان غربی در گفت وگو افزود: از آغاز سال جاری تا پایان آذر ماه میزان صادرات از گمرکات استان ۳میلیون و ۷۵۵هزار و ۷۵۵ تن کالا با ارزش ۳۲۱۱میلیون دلار که نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود از نظر وزنی ۳۶درصد از ارزشی ۴۸ درصد افزایش یافته است.
وی درخصوص واردات انجام شده از گمرکات استان نیز یاد آور شد: در سال جاری میزان ۴۷۵هزار و ۵۳۶ تن کالا به ارزش ۶۸۴ میلیون دلار از گمرکات استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود از نظر وزنی ۵۷ درصد و ارزشی ۵۳ درصد افزایش یافته است.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی با تاکید به اینکه بیشترین کالای وارداتی موز و بیشترین کالای صادراتی از گمرکات استان سیب تازه است، تصریح کرد: بیشترین میزان صادرات از گمرک ارومیه با ارزش بیش از ۱۵۲میلیون دلار و بیشترین واردات از گمرک بازرگان با بیش از ۴۱۵میلیون و ۸۲۷ دلار بود.
آذربد اظهار کرد: عمده کشور های مقصد صادراتی گمرکات استان عراق ، ترکیه و پاکستان و واردات نیز ترکیه، اکوادر و چین هستند.
وی خاطر نشان کرد: از ۳۲۱۱میلیون دلار کل صادرات از گمرکات استان، سهم صادرات محصولات آذربایجان غربی، تنها ۶۰۹ میلیون دلار با میزان یک میلیون و ۲۵۰هزار و ۷۵۹تن کالا است.
دولت برای بازگشایی بازارچه های مرزی اقدام کند
کمال حسین نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به بسته بودن بازارچه های اشکان و قاسم رش سردشت افزود: این دو بازارچه با توجه به اینکه قطب اقتصادی منطقه هستند متاسفانه بسته هستند و جوانان و مردم مرز نشین با مشکلات اقتصادی بسیار شدیدی مواجه هستند.
حسین پور اظهار کرد: مرزها و بازارچه های مرزی فرصت هستند نباید از آنها با عنوان تهدید برخورد کرد.
وی با تاکید به اینکه باید سهم صادرات کالای تولید داخل استان از گمرکات استان افزایش یابد، تصریح کرد: ایجاد بازارچه های مرزی اشکان و قاسم رش نه تنها تاثیر مثبت بر پایداری و ایجاد امنیت استان و منطقه دارد بلکه راهی برای توسعه تجارت، کاهش محرومیت ، حذف کولبری و ایجاد زیرساخت های توسعه در منطقه است.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ضروری است هرچه سریعتر هئیت دولت دستورات لازم در جهت بازگشایی بازارچه های مرزی در جهت توسعه تجارت و صادرات محصولات استان و منطقه صادر شود.
استفاده حداکثری از ظرفیت گمرکات برای رفع مشکلات واحد های تولیدی ، تسهیل صادرات در شرایط تحریم باید به مهمترین اولویت گمرکات استان تبدیل شود .
آذربایجان غربی با داشتن هزار کیلومتر مرز مشترک و انجام ۱۰درصد ترانزیت کل کشور متاسفانه سهم اندکی از صادرات کالاهای داخل استان را دارد و همین موجب شده مرزها چندان تاثیری در زندگی مردم استان نداشته باشند.
با توجه به آمارها و پتانسیل های استان انتظار می رود دولت نگاه ویژه به توسعه تجاری، روابط با کشورهای همسایه داشته باشد تا شاهد این تاثیر گذاری مثبت مرزها به عنوان یک فرصت در زندگی مردم استان باشیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 0