ظرفیت های استان درتولید محصولات ارگانیک و تجاری

ظرفیت های استان درتولید محصولات ارگانیک و تجاری

مهدی قلی پور

گروه اقتصادی: بخش کشاورزی از شاخص@های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه کشاورزی نشود نمی@توان در این حوزه به پایداری رسید.
استان آذربایجان غربی در تولید محصولات استراتژیک رتبه های برتر کشور را داراست و این استان در تولید سیب، انگور و … رتبه اول کشور و در تولید سایر محصولات کشاورزی مثل سویا و سیب زمینی ، تولید عسل ، چغندر قند و در تولید حبوبات جزء های رتبه برتر کشور است.
رتبه های برتر تولید محصولات کشاورزی و سایر تولیدات این استان می تواند در زمینه تولید ارگانیک این استان را به قطب های کشوری تبدیل کند، چنانچه اقدامات مهمی در این زمینه آغاز شده و تلاش می شود همین روند ادامه داشته باشد.
هم اکنون محصولات باغی این استان با کمترین مصرف کود تولید و روانه بازار می شود و بیش از ۱٫۵ میلیون دام موجود در استان نیز از سوی عشایر و براساس تغذیه سالم و ارگانیک پرورش داده می شود که به تولید گوشت ارگانیک منتج می شود.
سال گذشته در راستای توسعه مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی در آذربایجان غربی، در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع نخود، ذرت و گوجه فرنگی در شهرستانهای ارومیه و میاندوآب با بخش غیر دولتی عقد قرارداد شد و در این راستا تاکنون در سطح یک هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی مبارزه بیولوژیک با آفت مینوز گوجه فرنگی انجام شده است.
این در حالی است که طرح جایگزینی سموم بیولوژیک کشاورزی با سموم شیمیایی پرخطر در آذربایجان غربی اجرا شده است و استفاده منطقی و کارشناسی از سموم با بهره‌گیری از توان متخصص فعال در بخشهای دولتی و خصوصی باید انجام شود و استفاده از سموم نباتی آخرین روش در کنترل عوامل آسیب زا محصولات گیاهی است.
از سوی دیگر, هم‌اکنون با کنترل تلفیقی و استفاده از روشهای غیر شیمیایی بر مبنای اطلاعیه‌های پیش آگاهی صادره توسط کمیته‌های پیش آگاهی و شبکه های مراقبت انجام می‌شود و برای تولید محصول سالم و ارگانیک و درطول برنامه پنجم توسعه باید در ۲۵ درصد اراضی زراعی وباغی استان مبارزه تلفیقی با آفات و بیماریهای گیاهی انجام شود.اقتصادی کردن تولید، حفظ منابع پایه تولید و پایداری تولید در کنار تولید محصولات سالم و ارگانیک در بخش کشاورزی از مهمترین موضوعاتی است که در کنار سایر فعالیتهای بخش کشاورزی دغدغه مسئولان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.
فرهنگ سازی برای گرایش شهروندان به استفاده از محصولات ارگانیک مورد توجه جدی مسئولان امر باید باشد و تولید ارگانیک برخلاف برخی تولید سنتی محصول نیست بلکه مدیریت اینگونه تولید علمی و تخصصی است.
این در شرایطی است که آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از شرایط جغرافیایی فوق العاده و زمین های مستعد از قطب های مهم کشاورزی کشور به حساب می آید.
آب کافی، زمین حاصلخیز، وجود مناطق جنگلی، کوهپایه های سرسبز و پارک ملی دریاچه ارومیه آذربایجان غربی را به عنوان استانی سرسبز و مستعد در زمینه کشاورزی مطرح ساخته است. این استان با دارا بودن دومین منابع آبی کشور در ردیف یکی از قطب های مهم کشاورزی است. یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، تولیدات شیلاتی، عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.
بالابردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد.
بخش کشاورزی از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه کشاورزی نشود نمی@توان در این حوزه به پایداری رسید.
سیاست های اعمالی دولت برای تولید و کشت محصولات کشاورزی یکی از محورهای توسعه آذربایجان غربی می تواند باشد و باید از این امکان و ظرفیت برای نیل به رشد و توسعه استان بهره برد.این استان توانسته در تولید محصولات کشاورزی از جمله سیب، گندم و انگور همواره جزو برترین ها باشد. میزان تولید محصول گندم در استان افزون بر ۶۰۰ هزار تن است که با این میزان تولید، آذربایجان غربی در رتبه های برتر تولید گندم در کشور قرار دارد.
تخصیص بیش از یک سوم اراضی زیر کشت استان به کشت گندم نشان از توجه ویژه مردم و مسئولان به تولید این محصول مهم دارد.
این استان دارای یک میلیون هکتار زمین زراعی قابل کشت است که امسال در ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفته که از این میزان ۲۶۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبی تعیین شده است.
در این میان کارشناسان معتقدند که برند سیب ارومیه نباید مغفول بماند بلکه لازم است برای عرضه آن به طور گسترده زمینه‌سازی صورت گیرد. محصولات کشاورزی و زراعی آذربایجان غربی به ویژه ارومیه علاوه بر اینکه در سطح کشور مطرح هستند بلکه در منطقه نیز قابل عرضه بوده و بازار خاص خود را دارد که باید برای فروش آن بسترسازی صورت گیرد.
از سوی دیگر؛ در خاورمیانه بعد از کشور لبنان سیب ارومیه حرف اول را می‌زند و این محصولات در اثر موهبت الهی، زمین‌های مستعد کشاورزی و در نتیجه تلاش کشاورزان به دست می‌آید بنابراین ،این انتظار وجود دارد متولیان امر برای فروش و عرضه آن اهتمام کرده در راستای بازاریابی اقدام کنند.
خودداری از خرید سیب خارجی در شرایط کنونی می تواند یکی از راه حل های اقتصادی باشد و این در حالی است که انباشت چندین هزار تن سیب تولیدی این استان در سردخانه ها در ماههای پایانی سال گذشته یکی از مشکلات کشاورزان و باغداران آذربایجان غربی بود.
این در حالی است که برندسازی و تجاری سازی محصولات شاخص بخش کشاورزی استان نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. کارشناسان معتقدند در راستای توسعه بخش کشاورزی استان برندسازی از محصولات شاخص بخش کشاورزی مورد نیاز است تا به سوی تجاری سازی حرکت شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


9 × = بیست هفت