رييس مرکز تحقيقات مديريت توسعه پايدار حوضه آبريز درياچه اروميه دانشگاه آزاد:

ظرفیت مردم بومی می‌تواند راهکار نجات دریاچه ارومیه باشد

ظرفیت مردم بومی می‌تواند  راهکار نجات دریاچه ارومیه باشد

گروه خبر:رییس مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: ما تنها با تمرکز روی ظرفیت مردمی این منطقه می‌توانیم دریاچه را احیا کنیم و اگر این روند دنبال نشود، تصور می‌کنم که وضعیت موجود نامطلوب بوده و هر روز نیز وضعیت دریاچه بدتر می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان،ابراهیم رمضانی با بیان اینکه مساله کاهش سطح آب این دریاچه به نحوه بهره‌برداری و مدیریت منابع آبی این دریاچه برمی‌گردد، گفت: نظر بنده به‌عنوان رییس مرکز تحقیقات این است که احیای دریاچه ارومیه یک کار فرهنگی و اجتماعی است و اگر شرایطی که در منطقه به‌واسطه استفاده نامناسب از آب ایجادشده را بتوانیم برای مردم تبیین کنیم، بخشی از مشکل برطرف خواهد شد. همچنین لازم است بسترهایی ایجاد شود که بهره‌برداران از آب که عمدتا نیز کشاورزان هستند، بتوانند به نحوه صحیح بهره‌برداری از منابع آبی را انجام دهند. همچنین لازم است به‌سمت فعالیت‌های جایگزین برویم تا بحث اشتغال مردم این منطقه را برطرف کنیم، یعنی به جای اینکه مردم این منطقه کشاورزی کنند، شرایط شغلی جایگزینی برای آنها ایجاد شود.
وی اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی، وضعیت دریاچه مطلوب نیست و برنامه‌هایی مرتبط با احیای این دریاچه هم آن‌طور که انتظار می‌رفت، پیش نرفته و امروز از برنامه زمان‌بندی‌شده برای این کار فاصله زیادی داریم که می‌تواند به‌عنوان یک چالش تلقی شود. البته ما در این مرکز تحقیقات فعالیت‌هایی را دنبال کرده‌ایم که اول اجرای کارهای مشترک در قالب طرح‌های برون‌دانشگاهی است که می‌تواند سهم قابل‌توجهی در رفع مسائل صنعت داشته باشد که قطعا روی مدیریت آب هم اثرگذار است.
رییس مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه ارس دانشگاه آزاد واحد تبریز افزود: صندوق ملی محیط‌زیست هم در بحث احیای این دریاچه کوتاهی کرده است، درحالی‌که باید بستر لازم برای تامین بودجه‌های مورد نیاز برای انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی را در ارتباط با احیای دریاچه دنبال کند، اما می‌بینیم که این اتفاق نیفتاده است. معتقدم ما تنها با تمرکز روی ظرفیت مردمی این منطقه می‌توانیم دریاچه را احیا کنیم و اگر این روند دنبال نشود، تصور می‌کنم که وضعیت موجود نامطلوب بوده و هر روز نیز وضعیت دریاچه بدتر می‌شود.
رمضانی بیان داشت: متاسفانه از طریق سازمان‌های دولتی بستری فراهم نشده تا از ظرفیت بالای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان به‌عنوان استان‌های همجوار استفاده شود.
این مسئول یاد آور شد: مشکل دیگرمان این است که بستر مشارکت مردمی هم وجود ندارد؛ درحالی‌که اگر این ظرفیت به کارگیری شود، بخشی از مشکل دریاچه با حضور ظرفیت‌های بومی حل خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


4 × = چهار