معاون سازمان صنعت و معدن آذربايجان‌غربي:

ظرفیت‌های عظیم استحصال لیتیوم در شورآبه‌های استان وجود دارد

ظرفیت‌های عظیم استحصال لیتیوم در شورآبه‌های استان وجود دارد

گروه خبر:معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: بی‌شک توجه به ظرفیت‌های معدنی استان می‌تواند به سهولت ??۲۰ درصد اقتصاد آذربایجان‌غربی را تامین کند.
عبدالحمید سرتیپی با اشاره به وجود عنصر لیتیوم در دریاچه ارومیه اظهار داشت: هم اکنون قیمت هر تن کربنات لیتیوم در بازارهای جهانی ۲۰ هزار دلار است و در این رابطه کشورهایی مانند آژانتین، شیلی و بولیوی بر روی استحصال لیتیوم در باتلاق‌ها و شوره‌زارهای نمکی خود سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده‌اند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در دنیا لیتیوم به عنوان نفت سفید شناخته می‌شود گفت: این ماده یک عنصر راهبردی است که می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای اقتصادی بوده و بنابراین یکی از ظرفیت‌های عظیم استان در شورآبه‌های این منطقه، مسئله استحصال لیتیوم است.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پتاس سنگی در ایران در مناطقی همانند بندر امام، زنجان و آذربایجان‌غربی وجود دارد افزود: باید به سرعت اکتشافات پتاس سنگی در استان انجام شود.سرتیپی تصریح کرد: بنابراین اگر شرکتی معتبر که دارای دانش فنی و صاحب سرمایه است و در بحث پتاس سرمایه‌گذاری کند بی‌شک بازخورد فراوانی داشته و زمینه توسعه اقتصادی استان را فراهم می‌کند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: پتاس، تسلیحات نظامی و کودهای شیمیایی جزو مواردی است که در جمهوری اسلامی مورد نیاز است و در بسیاری از موارد واردات آن انجام می‌شود و در این باره در انگلستان پتاس سنگی وجود دارد که در منطقه حفاظت شده قرار داشته اما دولت انگلستان با به‌کارگیری روش‌های مشخصی توانسته این پتاس را استحصال کند.
وی با تاکید بر اینکه تنها راه توسعه اقتصادی آذربایجان‌ غربی استفاده اقتصادی از ذخایر معدنی استان است اظهار داشت: اگر بتوان از این ذخایر خدادادی استفاده اقتصادی کرد به سهولت ۲۰ درصد اقتصاد استان از این راه تامین می‌شود.
سرتیپی تصریح کرد: در سال گذشته استان کرمان ۶۶ میلیون تن تولیدات معدنی داشته در حالی که استخراج مواد معدنی استان آذربایجان غربی ۱۰ میلیون تن بوده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه باید اکتشافات معدنی استان را بسیار جدی گرفت گفت: چون حتی در این زمینه هزینه‌ای نیز انجام نشده و اگر اکتشافات نظام‌مندی بر روی این موضوع انجام شود به سهولت می‌توان ظرفیت و زمینه کار را افزایش دهد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


9 − هفت =