استاندار آذربايجان غربي:

ظاهر‌سازی برخی مدیران عامل عقب‌ماندگی استان شده است

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفتظاهر سازی برخی مدیران عامل عقب_ماندگی استان_شده است .
به گزارش آرازآذربایجان قربانعلی سعادت در چهارمین جلسه اشتغال و سرمایه گذاری با بیان اینکه در توسعه استان دو بخش دولتی و خصوصی نقش اساسی دارند، اظهار کرد: اگرچه اهداف هر دو بخش در جهت توسعه همه جانبه استان است اما با این وجود باید همکاری‌ها و تلاش‌ها افزایش یابد.سعادت افزود: عدم تفاهم بین دستگاه‌های اجرایی، استان را از اهداف خود دور می‌کند در حالی که تمامی اهداف دستگاه‌ها یکی است .وی بابیان اینکه عدم تفاهم بین مدیران دستگاه‌های اجرایی، استان را از اهداف خود دور می‌کند، افزود: با وجود متعدد بودن نظرات دستگاه‌ها، اما همگی یک اهداف را بیان می‌کنند و باید مفاهمه بین این ادارات ایجاد شود تا با مشکلاتی روبه رو نباشیم.وی به برگزاری جلسات مشترک بین چهار استاندار آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی اردبیل و زنجان اشاره کرد و ادامه داد: در این جلسه با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که آذربایجان غربی در اکثر شاخص‌ها نسبت به چهار استان وضعیت پایینی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اشتغال می‌باشد.
وی بر لزوم برطرف سازی مشکلات اشتغال استان تاکید کرد و بیان داشت: وظیفه ما این است که علاوه بر رونق در حوزه سرمایه_گذاری مشکل اشتغال را حل و زمینه توسعه صنعت را در استان فراهم کنیم ولی ادامه روند کند فعالیت‌های اجرایی استان را با مشکلات جدی‌تر روبه رو خواهد ساخت.
سعادت با اعلام اینکه برای به سرانجام رساندن این سه وظیفه، نمی‌توان با ظاهر سازی اقدام کرد، گفت: ظاهر سازی برای نمایش رونق سرمایه گذاری در استان، موجب شده تا ما از استان‌های جدیدالتاسیس هم پایین‌تر قرار بگیریم.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه بخش صنعت را از دیگر بخش‌های مهم تاثیر گذار بر اقتصاد استان عنوان کرد و گفت: باید روند روبه رشد صنعت استان فعال شده و از آن پشتیبانی کرد.وی خاطر نشان ساخت: یکی از وظایف اساسی مسئولان در استان، جمع آوری معوقات بانکی است چرا که درآمد کشور در دست عده‌ای خاص بلوکه شده و اعتماد مردم به بانک‌ها و دولت در سایه همین اقدامات پایین آمده است.وی اظهار داشت:مردم و سرمایه گذاران استانی به دنبال آباد کردن و رونق استان هستند و دولت باید برنامه‌های خود را مطابق با فعالیت‌های مردمی و سرمایه گذاران تنظیم کند.
*اختصاص ۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف در آذربایجان غربی
علی سلیمانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در ادامه این جلسه با بیان اینکه در ۷ سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد ریال در قالب بنگاه‌های زودبازده اقتصادی تسهیلات در استان پرداخت شده است، افزود: بخش صنعت و معدن با ۳۴ درصد، سرمایه در گردش ۲۴ درصد، کشاورزی با ۲۳ درصد، خدمات ۱۳ درصد و خود اشتغالی با ۵ درصد به ترتیب بیشترین تسهیلات را در استان به خود اختصاص داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه از این میزان، ۲۲۰ میلیارد ریال در سال جاری در اختیار متقاضیان قرار داده شده است، تصریح کرد: در بین بانک‌های عامل بانک کشاورزی رتبه اول را در پرداخت تسهیلات در این خصوص در اختیار دارد و بانک صادرات نیز دوم است.
وی اضافه کرد: کل اعتبارات پرداختی به بنگاه‌ها در قالب بنگاه‌های اقتصادی زودبازده ۲۰ هزار میلیارد ریال بود که افزون بر ۸۰ درصد آن تحقق یافته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی همچنین با اعلام اینکه در قالب طرح بنگاه‌های زودبازده اقتصادی برای ۱۳۰ هزار نفر در استان شغل ایجاد شده است، بیان کرد:این تعداد شغل در قالب ۷۰ هزار طرح به بهره برداری رسیده است.
وی با اعلام اینکه نرخ بیکاری استان نسبت به کشور در کم‌ترین میزان خود قرار دارد اما در زمستان به دلیل معیشت غالب که کشاورزی است از نسبت کشوری فراتر می‌رود، افزود:برای جلوگیری از فرار نیروی کار در زمستان و ایجاد اشتغال برای آنان باید برنامه اساسی در این راستا در نظر گرفته شود.
وی از نرخ مشارکت بالای استان خبر داد و تصریح کرد: مشارکت اقتصادی استان همه ساله در رتبه‌های اول قرار گرفته به طوری که حتی در سال ۹۱ این رقم به ۴۲٫۸ درصد رسیده است.سلیمانی همچنین نرخ بیکاری سال ۹۱ استان را ۱۱ درصد عنوان کرد و افزود: این در حالی است که آمار کشوری این نرخ ۱۲٫۲ درصد است.
وی اضافه کرد: در سال ۹۱، تعداد ۱۱۷ هزار نفر بیکار خوداظهاری در استان داشته‌ایم که جمعیت شاغل در این مدت زمان نیز بیش از ۹۰۰ هزار نفر است.
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه با چالش بزرگی در افراد جویای کار در استان داریم که این امر در کشور نیز خود را نشان داده است.
*لزوم حذف نگاه تبعیض گونه به بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی
حجت الاسلام کریمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی نیز در این جلسه با انتقاد از صفر بودن بحث اشتغال و سرمایه گذاری بیان کرد: متاسفانه در این مدت به فرهنگ، هنر و سینما در بخش اشتغال و سرمایه گذاری توجه چندانی نشده است و دارای سهم صفر درصدی است.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در ۲ الی ۳ سال اخیر این بخش توسط آموزشگاه‌های مختلف فعالیت‌های چشمگیری را در جهت اشتغال نمایانگر بوده است.وی گفت: متاسفانه تا کنونی نتوانسته ایم حتی ریالی از محل بنگاه‌های زودبازده دریافت کنیم.
کریمی در خاتمه سخنان خود بر لزوم حذف نگاه تبعیض گونه در بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی به خصوص بخش فرهنگ هنر و سینما تاکید کرد.گفتنی است در خاتمه این جلسه ۳۴ طرح با اعتبار بالغ بر ۹۶۳ میلیارد ریال به تصویب اعضای شورای اشتغال و سرمایه گذاری رسید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 48