رئيس فراکسيون حقوق شهروندي مجلس:

طوفان نمکی دریاچه ارومیه بحران تخلیه شهرهای اطراف را در پی دارد

طوفان نمکی دریاچه ارومیه بحران تخلیه شهرهای اطراف را در پی دارد

گروه خبر: رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس گفت: راه افتادن طوفان نمک خود به یک بحران دیگر تبدیل شده و نگرانی تخلیه شهرهای تبریز، ارومیه و دیگر شهرهای اطراف را در پی دارد.
به گزارش آرازآذربایجان ؛ سیدهادی بهادری اشاره کرد: با بودجه هایی که برای احیای این دریاچه اختصاص داده می شود، این دریاچه احیا نمی شود؛ چراکه این مبالغ هزینه یکی از پروژه_های انتقال آب هم نمی شود. به عنوان مثال برای احداث تونل زاب تا الان دوهزار میلیارد ریال هزینه صرف شده است.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه، فعلا روی کاغذ است و هنوز به صورت عملی این مبلغ پرداخت نشده، تصریح کرد: ما در بحث احیای دریاچه ارومیه با مشکلات متعددی روبرو هستیم که یکی از آن ها آبیاری های تحت فشار هستند. در این بخش ۴۰۰ هزار هکتار زمین آبی داریم که از این مقدار تنها ۲۰ هزار هکتار بعد از انقلاب به بهره برداری رسیده است.وی اضافه کرد: در سال های اخیر شاید تنها روی ۵۰۰۰ هکتار زمین بیشتر کار نشده؛ در حالی که ۴۰۰ هزار هکتار زمین آبی در این منطقه وجود دارد.این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اهمیت مدیریت آب در این منطقه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه کشاورزی قابل تعطیل شدن نیست؛ بنابراین مدیریت منابع آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
منتها مشکل اینجاست که آبی که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد برای محصولات تولیدی زیاد است و اینجاست که باید برنامه هایی برای کاهش مصرف آب کشاورزی وجود داشته باشد.بهادری افزود: قرار بود سالی ۸ درصد و طی ۵ سال ۴۰ درصد کاهش مصرف آب داشته باشیم که در این ۵ سال نه تنها مصرف آب کاهش پیدا نکرده بلکه ۲۰ درصد هم افزایش مصرف وجود داشته است. در واقع ستاد احیای دریاچه ارومیه نه تنها نتوانسته میزان مصرف آب را کاهش دهد، بلکه کشت چغندر افزایش یافته، اراضی دیم به آبی تبدیل شده، کشت سیب گسترش پیدا کرده و نظارتی هم در بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب صورت نمی گیرد و آبیاری قطره ای عملا در سایه بوده و توسعه کمی داشته است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، انتقاد عده ای از پروژه انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه را بی اساس دانست و گفت: عده ای که به این پروژه انتقاد دارند مشکل دریاچه و بحران آب در این منطقه را خوب درک نکرده اند. ضمن اینکه در شرایط ایده آل این کار و اجرای این پروژه به صلاح نیست ولی در شرایط بحرانی فعلی که ما نگران تخلیه شهرهای تبریز، ارومیه و دیگر شهرهای اطراف هستیم، و راه افتادن طوفان نمک خود به یک بحران دیگر تبدیل شده است، اجرای این پروژه یکی از بهترین کارهایی است که می شود انجام داد.نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: گاهی اوقات مجبوریم برای جلوگیری از بحران کارهایی انجام دهیم که ممکن است صد در صد درست نباشد، اما باید پذیرفت که در شرایط فعلی بهترین راه همین است./

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 3