مدير ستاد احياي درياچه اروميه آذربايجان‌شرقي :

طوفان نمکی با شعاع ۵۰۰ کیلومتر پیامد خشکی دریاچه ارومیه خواهد بود

طوفان نمکی با شعاع ۵۰۰ کیلومتر پیامد خشکی دریاچه ارومیه خواهد بود

گروه خبر:مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان‌شرقی از جمله خطرات خشکی این دریاچه را بروز طوفان‌های نمکی اعلام کرد و گفت: ریزگردها می‌توانند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری حرکت کرده و در حدود ۱۴ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهند.
خلیل ساعی در نشست گردهمایی نویسندگان کتاب کودک و نوجوان، حول محور دریاچه ارومیه که با حضور مشاور سازمان محیط زیست کشور و معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه در دو سال گذشته گام‌های زیادی در بحث دریاچه برداشته شده است، اظهار داشت: ۲۷ شهریور سال گذشته تراز دریاچه در وضعیت بدی قرار داشت و در ۴ مهرماه ۱۲۷۰٫۰۵ بود، بر اساس اقداماتی که انجام شد در عرض ۸ ماه تراز دریاچه حدود یک متر بالا آمد و به رقم ۱۲۷۱٫۱۵ رسید.
وی افزود: با توجه به اینکه بحث تبخیر و گرما یکی از تهدیدات بزرگی است که دریاچه را تهدید می‌کند، ۱۵ آذر ماه تراز دریاچه ۱۲۷۰٫۴۶ رسید.
ساعی اضافه کرد: خوشبختانه بارش‌هایی که داشته‌ایم و اقداماتی که دستگاه‌ها انجام دادند در حال حاضر تراز دریاچه به ۱۲۷۰٫۵۵ رسیده، یعنی در بازه زمانی ۱۰ روز گذشته با توجه به نزولات آسمانی و بحث لایروبی و هدایت آب‌ها به سمت پیکره دریاچه تراز دریاچه به رقم ۱۲۷۰٫۵۵ رسید.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: امید داریم در اثر بارش‌ها و اقدامات دولت و دستگاه‌ها تراز دریاچه را بر اساس پیش بینی ها جلو ببریم، البته در کنار همه کارهای عمرانی اقدامات فرهنگی در حوزه مصرف بهینه آب یکی از کارهای بزرگی بوده که انجام شده است.
ساعی، خاطرنشان کرد: امروز اگر بخواهیم دریاچه ارومیه را احیا کنیم باید همه دست به دست هم بدهیم و هر کسی به اندازه وسع خود برای نگین آذربایجان قدم بردارد.
وی ادامه داد: عدم موفقیت در احیای دریاچه طوفان ریزگردهای نمکی تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر خطرآفرین خواهد بود، برهمین اساس نیازمند این هستیم که همه کسانی که کشورمان را دوست دارند در احیای دریاچه ما را کمک کنند.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا به آنچه در سال ۱۴۰۲ لحاظ شده یعنی رسیدن به تراز ۱۲۷۴٫۱ برسیم و وجود ۱۴٫۵ میلیارد متر مکعب آب در آن و اینکه آرتمیا به عنوان یک جانداری که بتواند به حیاط خود به راحتی ادامه داده و تکثیر شود و زینت بخش دریاچه باشد،تلاش کرده و بتوانیم با همکاری همه افراد جامعه دریاچه را احیا کنیم.
وی بیان کرد: ستاد احیای دریاچه کارهای مطالعاتی خود را در بازه زمانی ۶ ماه توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام داده و حدود ۵۵۰ نفر از کارشناسان داخلی و ۵۰ نفر از افرادی که یا تحصیلکرده کشورهای خارجی هستند یا به نحوی ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند مطالعات انجام و حدود ۲۷ راهکار مشخص شده و امروز سرلوحه کار ستاد دریاچه قرار گرفته است.ساعی، خاطرنشان کرد: تا سال گذشته اعتبارات خوبی تامین شده و برای سال جاری نیز در برنامه کار خود دارد و رقمی را تخصیص داده و امید است پایان سال نیز بر اساس برنامه‌ای که پیش‌بینی شده تامین شود تا سال ۱۴۰۲ به اهداف مشخص شده برسیم.
*نویسندگان نقش متمایز خود را در احیای دریاچه ارومیه ایفا کنند
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نقش نویسندگان کودکان و نوجوانان در حل بحران دریاچه ارومیه متمایز و تاثیر گذار است و امیدواریم این قشر نیز نقش خود را در این خصوص ایفا کند. معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در این نشست گفت: مشکل آب از دیرباز مسئله اساسی کشور بوده و همیشه کاهش آب مورد بحث است و متاسفانه اخیرا کاهش آب دریاچه ارومیه بر آن اضافه شده و مشکل را دوچندان نموده است. محمد صادق پور مهدی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و محدودیت در خصوص آب‌های سطحی از گذشته و دو برابر شدن جمعیت کشور در ۳۰ سال گذشته و نیاز به آب در حوزه‌های شرب و صنعت و کشاورزی، امروز این مشکل به یک مسأله اساسی تبدیل شده است. وی مسئله احیا دریاچه ارومیه را یک مسئله اجتماعی عنوان کرد و افزود: همه نهادها و آحاد ملت باید درگیر این مسئله بوده و برای کمک به احیای مجدد دریاچه کمر همت ببندیم و خوشبختانه دولت تدبیر و امید احیا دریاچه ارومیه را در راس برنامه های خود قرار داده است.معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: ‌بر همین اساس دولت ستاد احیای دریاچه ارومیه و نیز شورای فرهنگی تشکیل داده و به صورت علمی و کارشناسانه اقداماتی را در راستای احیای آن انجام می هند که در این میان نقش نویسندگان حوزه کودکان و نوجوانان از بقیه دستگاه ها متمایز و تاثیر گذار است و امیدواریم این قشر نیز نقش خود را در این خصوص ایفا کند.وی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: اگر می‌توانستیم با مدیریت، از آب به صورت بهینه استفاده کنیم، می‌توانستیم دو برابر محصولات را نیز برداشت کنیم و این مسأله در همه حوزه‌ها همچون شرب و صنعت نیز حاکم است.پور مهدی در ادامه اظهار داشت: نویسندگان می توانند با قلم رسا و شیوای خود در ذهن کودکان کار کرده و کودکان را در این زمینه آگاهی داده و به تبین مسائل بپردازند چرا که مورد مقبولیت مخاطبین اعم از بزرگسال، نوجوان و کودکان هستند. معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با توجه به اینکه مردم به نویسندگان و هنرمندان بیشتر اعتماد دارند، انتظار می‌رود نویسندگان نیز در این حوزه وارد شوند و در این حوزه به ما کمک کنند و با توجه به اهمیت بحث‌های فرهنگی در کنار کارهای عمرانی، آماده هرگونه همکاری با آنها هستیم و آماده شنیدن همه نکته نظرات، انتقادات و پیشنهادات هستیم.
*لزوم تبیین اهمیت بحران آب از منظر فرهنگی
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور نیز در این نشست گفت: امروزه بحران خشکی دریاچه ارومیه نه تنها منطقه شمالغرب را تهدید می کند بلکه تهدیدی برای کشور به حساب می آید و بی آبی بحرانی آشکار است و برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب می_توان از منظر فرهنگی اقدامات موثری انجام داد.مناف یحیی پور با بیان اینکه امروزه با کارهای فرهنگی می شود بسیاری از مشکلات را حل کرد ادامه داد: پیشنهاد می دهیم که در سایت احیای دریاچه ارومیه می شود بخشی برای کودکان و نوجوانان اختصاص داده شود تا آنها هم بتوانند نکته نظرات خود را در آن منعکس کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


7 − = سه