طنین وحدت اقوام و ادیان در آذربایجان غربی جهانی شد

طنین وحدت اقوام و ادیان در آذربایجان غربی جهانی شد

سیده فاطمه سجادی
گروه خبر: سمفونی ارمیا که با هدف نشان دادن وحدت اقوام ایرانی به ویژه در منطقه آذربایجان غربی تولید شده است، روز شنبه این هفته در تالار وحدت تهران اجرا شده و به این طریق طنین وحدت اقوام و پیروان ادیان در آذربایجان غربی با زبان موسیقی جهانی شد.
آذربایجان غربی استانی با حضور اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف است که آوازه این امر تا دور دست ها نیز رفته و بسیاری از مردم جهان این استان را دنیایی کوچک با رنگ و بوی وحدت می دانند.
ترک، کرد، فارس، ارمنی، آشوری، مسلمان، مسیحی، کلیمی، زرتشتی، شیعه و سنی از جمله این اقوام، ادیان و مذاهبی هستند که نام آذربایجان غربی با آنها گره خورده و تا سال های سال نیز گره خواهد خورد.
در آذربایجان غربی، زیستن در کنار هموطن با قومیت دیگر یا پیرو دین یا مذهب دیگر همواره هویدا بوده و مردم این استان به این همزیستی مسالمت آمیز و همراه با احترام و حرمت عادت کرده اند.
قربانعلی سعادت استاندار دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی در نخستین روزهای حضور در این استان، موضوع راه اندازی سمفونی ویژه ای با هدف نشان دادن وحدت اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در این استان را مطرح کرد که در ابتدای کار، امری سخت و در برخی موارد نشدنی تصور می شد.
پس از ماه ها کار کارشناسی و مطالعاتی در این خصوص، کار ساخت این سمفونی با کاندیداتوری هنرمندان مطرح عرصه موسیقی به ویژه ارکستر سمفونی آغاز شد که در نهایت، محمدسعید شریفیان و ایوان الیوف بلغاری برای تولید و اجرا برگزیده شدند.
شریفیان ۶۲ ساله نامی آشنا برای هنرمندان حوزه موسیقی به ویژه در بخش ساخت، تنظیم و اجرای سمفونی به شمار می رود چرا که آثار زیبایی را در عرصه ملی و بین المللی ساخته و رهبری کرده است.سمفونی شعری آرش کمانگیر، سمفونی شعری بر روی اشعار سعدی اجرا شده در کنفرانس سران سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۸ با اجرای ارکستر سمفونیک نیویورک و کر متروپولیتن، مجموعه الکتروآکوستیک کویر، مجموعه لیدر بر روی اشعار حافظ، سمفونی سرداران، سمفونی اروند، مجموعه آوازی روی اشعار میروسلاو هولوپ، اثر سمفونیک خسوف و اثر سمفونیک طلوع و خورشید از جمله آثار این هنرمند به شمار می رود.
این سمفونی ارزشمند با نام ‘ارمیا’ در روز شنبه این هفته در تالار وحدت تهران طنین انداز شد تا آوازه وحدت و همزیستی اقوام ایرانی ساکن در پیرامون دریاچه ارومیه با زبانی هنری و از طریق سازها به دنیا نشان داده شود.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی، حجت الاسلام یونسی مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها و عیسی کلانتری رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله حاضران در تالار وحدت ارومیه برای شنیدن این سمفونی بودند.
موومان اول این سمفونی به حرکت امواج آرام دریاچه ارومیه اختصاص داشت که به ترتیب ملودی های ارمنی، ترکی و کردی آن را احاطه می_کرد. در موومان دوم، ملودی ساخته شده از فرهنگ موسیقی آسوری بود که در وسط قطعه به ملودی کردی دیگری رسید.
موومان سوم این سمفونی نیز به صورتی موجی طراحی شده بود که به تدریج به فضای ظریف و آرام دستگاه ماهور منتهی می شد. موومان چهارم و آخر سمفونی ارمیا برگرفته از همه موسیقی های این چهار قوم به اوج و در انتها با ترکیب دو ملودی کردی و ترکی به پایان رسید.
به گزارش ایرنا، موومان اصطلاحی در موسیقی است که بخشی از کنسرت یا سمفونی را تشکیل می دهد.
نام ارمیا نیز از قدیمی ترین اسامی دریاچه ارومیه منتسب به کتاب اوستا است.
با طنین انداز شدن این سمفونی امید می رود که نوای وحدت اقوام و پیروان ادیان در آذربایجان غربی به جهانیان برسد ولی نکته مهمتر در این خصوص، همچنان که استاندار آذربایجان غربی نیز در آیین اجرای سمفونی گفته است، حضور ارکستر سمفونیک تهران در شهر ارومیه برای اجرای زنده سمفونی برای مردم این شهر و آذربایجان غربی است که امیدواریم این خواسته هر چه زودتر جامه عمل بپوشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


سه − 1 =