مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان :

طرح کنترل ومهار آب های مرزی آذربایجان غربی سال آینده افتتاح می شود

طرح کنترل ومهار آب های مرزی آذربایجان غربی سال آینده افتتاح می شود

گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: طرح کنترل و مهار آبهای مرزی در استان اوایل سال آینده آماده بهره_برداری می شود.
کیومرث دانشجو در جریان بهره برداری از طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس اظهارداشت: از سه گذشته طرحهای کنترل و مهار آب های مرزی در ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان آغاز شده است که این طرحها هم اکنون از بیش از ۸۰ درصد پیشرفت برخورداراست و اوایل سال اینده به بهره برداری می رسند.
وی اجرای شبکه های آبیاری و ساخت دو سد را از جمله طرحهای مهار و کنترل آبهای مرزی در استان دانست و افزود: برای اجرای این طرحها بیش از دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه می_شود.
دانشجو در حوزه مهار آب های مرزی گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری و دوراندیشی ایشان نسبت به منابع آب کشور و اهمیت ویژه مهار رودخانه های مرزی، امکان تخصیص اعتبارات مورد نیاز این طرحها از محل صندوق توسعه ملی در استان کشور فراهم شد و اجرای این پروژه ها در اولویت برنامه های دولت تدبیر و امید و وزارت نیرو قرار گرفت.
وی استان آذربایجان غربی را یکی از استان_های پیشرو در استفاده از منابع اعتباری صندوق توسعه ملی برشمرد و افزود اجرای طرحهای حوزه ارس در شمال استان، سد و شبکه سیلوه در جنوب و طرح غازان و سد انحرافی بویلاپوش و شبکه های تحت پوشش سد آغ چای در مرکز استان از جمله طرحهای مهم این شرکت در حوزه مهار رودخانه های مرزی می_باشند که با سرعت خوبی در حال اجرا می_باشند.
دانشجو اهداف مهم این طرحها را استفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی و ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه برشمرد و افزود: با پایان این طرحها و استفاده بهینه از منابع آب، تحولات عظیم اقتصادی و اجتماعی، توسعه پایدار در بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال وسیع برای مردم این مناطق را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۵ پیمانکار در بخش کنترل و مهار آبهای مرزی استان مشغول انجام طرح های عمرانی هستند گفت:امسال ۴۰ هزار میلیارد ریال طرح در بخش انتقال آب در سطح استان به بهره برداری می رسد.
دانشجو در خصوص جزییات اجرای سد قیقاج اظهارداشت: واحد عمرانی ۲ شبکه اصلی آبیاری پایاب سد مخزنی قیقاج با سطح خالص ۱۱۰۰ هکتار شبکه آبیاری مشتمل بر کانال آبیاری درجه ۱و۲ به طول ۷٫۲ کیلومتر، زهکش درجه ۱و۲ به طول ۴۰٫۹۶ کیلومتر و ۸۹ دستگاه ابنیه است.وی با بیان اینکه محل تامین آب این واحد عمرانی از سد مخزنی قیقاج بوده و برای احداث و تکمیل این پروژه اعتباری بالغ بر ۵۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است عنوان کرد:همچنین در جریان این سفر طرح کرم آباد پلدشت بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی در شمالغرب کشور مورد بازدید وزیر نیرو قرار خواهد گرفت.
با حضور وزیر نیرو، طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی صنعت آب و برق شمالغرب کشور افتتاح شد.
در جریان سفر وزیر نیرو به آذربایجان غربی، طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس(شبکه اصلی آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد مخزنی قیقاج) به بهره برداری رسید.
سد مخزنی قیقاج با حجم تنظیمی سالانه ۲۲٫۸ میلیون متر مکعب، خط انتقال اصلی آب به طول ۴ هزار و ۲۲۴ متر احداث شده است.شبکه آبیاری و زهکشی این سد با وسعت خالص ۲ هزارو ۲۰۰ هکتار و کلنال انتقال آب اراضی سد به طول ۱۰ هزار و ۹۰۰ متر اجرایی شده است.سد قیقاج در دو واحد عمرانی اجرایی شده که مساحت طرح هر یک از واحدهای عمرانی یک هزار و ۱۰ هکتار است.سد ذخیره ای قیقاج در قسمت شمال غربی استان در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر مرزی پلدشت واقع شده و برای استفاده از حقابه کشور از رودخانه مرزی ارس به منظور ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ایحاد فضای گردشگری در منطقه محروم اراضی حاشیه جنوبی رودخانه ارس از طریق اجرای سازه های ابی متنوع احداث شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، وزیر نیرو در این سفر پس از افتتاح این سد، از سد کرم آباد بازدید و کلنگ نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو را به زمین می زند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 3