رئيس دانشگاه اروميه:

طرح پرورش آرتمیا در حوضه دریاچه ارومیه پذیرفته شد

طرح پرورش آرتمیا در حوضه دریاچه ارومیه پذیرفته شد

گروه خبر: رییس دانشگاه ارومیه گفت: طرح این دانشگاه در زمینه پرورش آرتمیا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه پذیرفته شد و سد مقاومت برخی از مسوولان در این زمینه شکست.
رحیم حب نقی بیان کرد: با پیگیری های دانشگاه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی، ستاد احیای دریاچه ارومیه با تخصیص آب مورد نیاز برای اجرای این طرح در ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت »فسندوز« میاندوآب موافقت کرد.
وی با بیان اینکه پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب ها، روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه به شمار می رود، اضافه کرد: با اجرای این طرح امید به ایجاد اشتغال دانش بنیان و جایگزین کشاورزی با استفاده از ظرفیت های عظیم دریاچه افزایش پیدا می کند. رییس دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه «آرتمیا اورمیانا» یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان و شاخص ترین موجو زنده دریاچه ارومیه است، افزود: با پرورش این گونه سخت پوست می‌توان زمینه اشتغالزایی، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی پروری را ایجاد کرد. به گزارش ایرنا اولین بار در کشور از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ برداشت صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه انجام شد که این برداشت به دلیل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه، افزایش میزان شوری آن و به صفر رسیدن آرتمیای زنده موجود در دریاچه به صفر رسید.
صنعت آبزی پروری جهان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد و نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در این صنعت در کل جهان مشغول به کار هستند که همگی وابسته به تولید و پرورش آرتمیاست که در همین راستا ایران می تواند در تولید این جانور دریایی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا کند. آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.
آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می شود و ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود. .

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = یک