طرح میدان امام ارومیه وارد رکود ۲۱ ساله شد

طرح میدان امام ارومیه وارد رکود ۲۱ ساله شد

سکینه اسمی
گروه اجتماعی: بیش ازدو دهه از تصویب اولیه طرح میدان امام خمینی با هدف بازسازی مناطق بمباران شده ارومیه می گذرد اما این طرح ملی نیمه تمام به حال خود رها شده است. طرح میدان امام خمینی در محدوده ای به مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ متر مربع واقع در حد فاصل خیابان بعثت و خیابان شهید منتظری ارومیه با هدف بازسازی مناطق بمباران شده ارومیه در سال ۷۳ تصویب شد بر اساس برنامه اجرایی پیش بینی شده قرار بود در سه مرحله تا پایان سال ۱۳۹۲ به اتمام برسد، ولی با گذشت دو دهه هنوز به سرانجام نرسیده است.
تاکنون به جز آزاد سازی محوطه های مقابل مسجد اعظم و مسجد جامع ارومیه اقدام عملی قابل توجهی در این خصوص انجام نشده است،تغییر متعدد مجریان طرح، مشکلات اعتباری وعده های متعدد مسئولان ملی و استانی تنها گوشه ای از مشکلات پیش روی این طرح است که در بافت قدیمی ارومیه واقع شده و اتمام آن یکی از خواست های اصلی مردم به شمار می_رود.با توجه به رکود طولانی این طرح و قرار گرفتن آن در هسته مرکزی شهر ارومیه شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه در سال ۱۳۹۲ از طریق آگهی مزایده به مبلغ حدود ۲۴۰ میلیارد ریال طرح را عهده دار شد، با روی کار آمدن شهرداری امیدها برای تسریع در روند اجرای طرح نیز بیشتر شد اما متاسفانه شهرداری ارومیه نیز تاکنون نتواسته عملکرد قابل قبولی در این پروژه داشته باشد.در حال حاضر صحبت از حضور بخش خصوصی توسط شهرداری ارومیه برای سرعت بخشی این طرح مطرح است باید منتظر ماند و دید بخش خصوصی می تواند انتظار ۲۱ ساله مردم ارومیه را خاتمه دهد یا خیر؟
کش و قوس های تاخیر روند اجرای این طرح هنوز ادامه دارد پس از تغییر چندین باره طرح این بار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به دلیل منطبق نبودن طرح تهیه شده توسط شهرداری با بافت تاریخی منطقه و نیز بازار و مسجد تاریخی جامع ارومیه مانع ادامه کار شده است.
*حضور بخش خصوصی روند اجرای طرح میدان امام را جدیت بخشیده است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی معتقد است که با نگاه فرابخشی ایجاد شده در این دولت پروژه‌های عمرانی نظیر میدان و امتداد امام خمینی ارومیه شتاب اجرایی به خود گرفته‌اند.
خلیل محبت خواه با اشاره به تاریخچه میدان امام خمینی ارومیه و پروسه طولانی ساخت آن از مردم ارومیه به دلیل صبر و شکیبایی در تاخیر این طرح تشکر کرد و افزود: بر اساس آخرین تصمیم گیری‌ها مقرر شده تا شهرداری ارومیه با جذب مشارکت بخش خصوصی نسبت به اتمام این پروژه اقدام کند.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع مالی دولت و علاقمندی شهرداری ارومیه، راه و شهرسازی پیشنهاد ورود بخش خصوصی را مطرح کرد که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفته و با توجه به ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این پروژه بزرگ شهر خواهیم بود.مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: راه و شهرسازی در خصوص تسریع در اجرای این پروژه آماده هر نوع همکاری با لحاظ کردن موازین قانونی معماری و شهرسازی است.
محبت خواه افزود: با توجه به تعامل خوبی که در بین دستگاه‌های اجرایی در این دولت ایجاد شده هیچ یک از ارگان‌ها دنبال سهم خواهی نبوده و با نگاه فرابخشی درصدد حل مشکلات مردم هستند.
وی اظهار داشت: این قول را به مردم می‌دهیم که خواسته‌های به حق آن‌ها در اجرای پروژه‌ها لحاظ می‌شود و راه و شهرسازی نیز بر حسب وظایف قانونی که بر عهده دارد نسبت به مطالبه مردم در اجرای صحیح پروژه‌ها اهتمام می‌ورزد.
*تا یک ماه آینده میدان امام خمینی (ره) ارومیه مجددا وارد فاز اجرایی می شود
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص دلایل تاخیر و عدم توانایی شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه در اجرای این طرح نیمه تمام گفت: با تحویل این پروژه توسط شهرداری ارومیه در سال ۹۲ بلافاصله روند اجرایی طرح فاز بندی و عملیات اجرایی آن آغاز شد ولی در نیمه راه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرد طرح باید متوقف شود.
عادل فتاحی با اشاره به اجرای طرح میدان امام (ره) در نزدیک بازار تاریخی و مسجد تاریخی جامع ارومیه افزود: متاسفانه در روند اجرای این طرح نظر میراث فرهنگی استان لحاظ نشده بود و اجرای طرح بدون توجه به بافت تاریخی منطقه و دو طرح تاریخی ثبت ملی شده بود.
وی ادامه داد: در این راستا با وجود اینکه فاز یک طرح شهرداری ارومیه با استفاده از انجام مطالعات، نقشه برداری دقیق و هزینه بر تا مرحله خاک برداری پیش رفته بود به دلیل نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و استان به اجبار متوقف شد.
فتاحی گفت: بر اساس نظرات این سازمان طرح مورد نظر تهیه شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری با توجه به بافت تاریخی و بازار و مسجد تاریخی واقع در کنار طرح منطبق نبوده و باید تغییر یابد در این راستا ما مجبور به توقف طرح شدیم.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه یاد آور شد: چون طرح های تهیه شده قبلی اصالت تاریخی نداشت و باید با شرایط روز و منطبق با بافت تاریخی ارومیه اجرا می شد در این راستا شهرداری ارومیه با یک پیمانکار جدید وارد پای_کار شده و هم اکنون در حال مطالعه و تهیه نقشه های جدید و طراحی جدید هستیم.
فتاحی با اشاره به اینکه در این طراحی سعی شده از طرح کاروانسرا استفاده شود افزود: با توجه به طرح جدید پیش بینی می شود تا یک ماه آینده نقشه جدید آماده و وارد فاز اجرایی شود.
بیش از دو دهه است مسئولان استان درگیر طراحی، تهیه نقشه و مطالعات اجرایی این طرح هستند و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده اند حال باید منتظر ماند و دید بخش خصوصی جدیدی که پای کار آمده می تواند به این انتظار دو دهه ای پایان دهد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


7 + = پانزده