مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی:

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان غربی ضعیف اجرا شد

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان غربی ضعیف اجرا شد

آرازآذربایجان- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: یک سوم جمعیت بیکاران استان را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.
رضا نقی زاده با بیان اینکه ۳۲ هزار نفر از جمعیت ۱۱۷ هزار نفری بیکاران آذربایجان غربی را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند خاطر نشان کرد: توسعه اصولی مشاغل خانگی با بهره مندی از ظرفیت های بومی همراه با توانمندسازی و مهارت افزایی افراد می تواند در رفع معضل بیکاری استان بسیار موثر باشد.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر نرخ بیکاری در جایگاه هشتم کشور قرار دارد، نرخ بیکاری استان و کشور را براساس آمار سال ۹۵ به ترتیب ۱۱و ۱۲٫۴ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: رفع معضل بیکاری استان علاوه بر همت دولت و ارائه طرح های اشتغال زایی موثر نیازمند تحول در نوع نگرش به حوزه کار و کارآفرینی در جامعه است.
وی عملکرد طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در رسیدن به اهداف خود و اشتغال زایی را در آذربایجان غربی ضعیف توصیف و تصریح کرد: ضعف دستگاه های اجرائی در امر نظارت، متناسب نبودن سقف تسهیلات با میزان تورم، عدم بستر سازی و مشکلات زیرساختی در بازار یابی و فروش محصولات و نبود فرهنگ کار و کارآفرینی در استان از جمله دلایل موفق نبودن طرح توسعه مشاغل خانگی در استان بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی توسعه، ترویج و حمایت از بنگاه های پشتیبان را تنها راهکار توسعه مشاغل خانگی در استان دانست و افزود: تجربه ثابت کرده است که مشاغل خانگی فردی در استان با مشکلات عدیده ای اعم از هدررفت تسهیلات، ضعف در بازار یابی و فروش و نبود توان رقابتی در محصولات تولیدی مواجه اند که می توان با توسعه و حمایت از بنگاه های پشتیبان همه این مشکلات را رفع کرد.
وی ادامه داد: در نظر داریم طرح توسعه مشاغل خانگی با رویکرد ۱۰ درصد مشاغل فردی و ۹۰ درصد مشاغل پشتیبان ادامه یابد چرا که در طرح های پشتیبان هم امر نظارت تمام و کمال صورت می گیرد و هم مشکل توانمندسازی افراد و بازرایابی و فروش محصولات در بطن این امر به صورت شایسته ای انجام می پذیرد.
نقی زاده افزود: طرح پشتیبان در حوزه لوستر و البسه پشمی در ارومیه اجرا شد که به نتایج بسیار مطلوبی نیز دست یافته و امروز به مرحله صادرات محصول نیز رسیده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در خصوص شناسایی ۳۰ رسته شغلی با توان ایجاد اشتغال فراگیر در استان نیز گفت: با اجرای طرح تکاپو با کمک دستگاه های اجرایی استان و انجام آمایش های لازم طرح دینامیکی بر اساس ظرفیت ها و ویژگی های استان ارائه شده است که در نتیجه آن ۳۰ رسته شغلی در استان شناسایی شدند که ضمن داشتن توجیه اقتصادی توان ایجاد اشتغال فراگیر را نیز دارند.
وی ادامه داد: تولید و فرآوری محصولات باغی شامل آبمیوه، کنسانتره و خشکبار، صنایع غذایی و لبنیات، تولید پوشاک، سورتینگ و بسته بندی محصولات، گردشگری و بوم گردی، تولید گیاهان دارویی، حوزه شیلات تولید و فرآوری آبزیان، حوزه ICT ، فرش دستباف، تولید عسل نمونه ای از رسته های ۲۸گانه شناسایی شده است که محصولات تولیدیشان از ارزش افزوده بالایی نیز دارد.
نقی زاده با اشاره به اجرای طرح مشاوره کارآفرینی برای دانشجویان خاطرنشان کرد: در راستای این طرح دانشجویان در قالب تعاونی ها به بنگاه های اقتصادی معرفی می شوند و تجربه و مهارت لازم را در زمینه رشته تحصیلی خود کسب می کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با تاکید بر پتانسیل ها و ظرفیت های حوزه دانش بنیان برای ایجاد اشتغال خاطرنشان کرد: امروزه حوزه دانش بنیان به دلیل ارزش افزوده و توان اشتغال زایی بسیار بالا مناسب ترین حوزه برای ایجاد کسب کار توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
وی ادامه داد: در ۶ ماه نخست سال جاری بیمه اجباری تامین اجتماعی ۲٫۵ درصد افزایش داشته است که بالغ بر ۸۰۰۰ نفر را شامل می شود و این نشانه خوبی برای اشتغال استان است.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 10