طرح صیانت از کاربران فضای مجازی منجر به افزایش تصدی‌گری دولت می‌شود

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی منجر به افزایش  تصدی‌گری دولت می‌شود

گروه خبر: نماینده مردم خوی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی تخصص لازم برای ارائه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را ندارد، گفت: بررسی چنین طرحی بر اساس اصل ۸۵ اجحاف در حق دولت سیزدهم، کاربران فضای مجازی است و منجر به افزایش تصدیگری دولت می‌شود. »عادل نجف زاده« درباره طرح »حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی« که بررسی آن هفته گذشته با رای نمایندگان . بر اساس ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون فرهنگی واگذار شد، گفت: در دنیای فعلی بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها به سمت شبکه‌های اینترنتی و بر پایه وب رفته است.
نماینده مردم خوی و چایپاره افزود: امروز پتلفرم‌های جهانی تسهیل کننده شبکه‌های اقتصادی هستند و تجربیات مدیریت اقتصاد جهانی را توسط اینترنت بازنشر می‌کنند و بسیاری از مشاغل، کسب و کارهای خرید و فروش، نقل و انتقال پول و تبادل تجربیات در فضای مجازی انجام می‌شود.
وی با اشاره به ظهور استارتاپ‌های قدرتمند درکشور اظهار کرد: باید بسیاری از ظرفیت‌های کشور از جمله گردشگری را بر پایه اینترنت و توریسم مجازی قرار دهیم و در این صورت ظرفیت‌های برتر کشور در معرض نگاه گردشگران دنیا قرار خواهد گرفت.
نجف زاده ‌ادامه داد: بسیاری از کسب و کارها و مارکتینگ به سمت حذف منابع انسانی و بر پایه وبگاه‌ها اینترنتی خواهد رفت. در چنین فضایی، ایران هم بعنوان بخشی از اقتصاد جهانی می تواند بخشی از این ظرفیت را بر اساس جی دی پی یا تولید ناخالص ملی به خود اختصاص دهد.
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی گفت: به نظر من این طرح تکمیل کننده دیدگاه‌های گفته شده در حمایت از کاربران در فضای مجازی نیست و در شرایط کنونی که انتقال دولت در حال انجام است، عجله در ارائه و بررسی چنین طرحی توسط کمیسیون فرهنگی که به ضرس قاطع تخصص و مدیریت چنین موضوعی را ندارند، در حقیقت اجحاف در حق دولت سیزدهم، کاربران فضای مجازی و ایجاد ناامیدی برای کسب و کارهای اینترنتی است.نجف‌زاده یادآورشد: برای چنین طرحی باید نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی و متخصصان مربوطه گرفته شود. علاوه بر این نظرعموم جامعه، نظر کاربران فضای مجازی، نظر بانوان مشاغل، تولیدهای مختلف، کارخانجات ‌صادرکنندگان، حوزه تجارت و گردشگری نیز باید برای این طرح گرفته شود و این نظرات در طرح لحاظ شود.
وی با اشاره به رای نمایندگان مجلس برای بررسی طرح طبق اصل ?? قانون اساسی هم گفت:‌ اینکه این طرح بدون گرفتن نظرات نمایندگان مجلس، در کمیسیونی بررسی ومصوب شود علاوه بر ضربه زدن به موضوع، دست دولت در فضای فعلی کشور را نیز می‌بندد.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا زمانی که بسترهای قانونی و زیرساختی لازم برای رسیدن به اینترنت ملی فراهم نشود و پلتفرم‌های قوی داخلی نتوانند جایگزین اینستاگرام و دیگر پلتفرمهای خارجی شوند، تا آن زمان، چنین طرحی در حقیقت ضربه به اعتماد عمومی، ضربه به دولت بعدی، ضربه به جوانان و استارتاپ‌هایی است که لحظه به لحظه شکل می‌گیرند.
وی با بیان اینکه از طرح کمیسیون فرهنگی ساماندهی استنباط نمی‌شود، گفت: فضای مجازی بیشتر حوزه‌های اقتصادی کشور را پوشش می‌دهد. در شرایطی که کشوری مانند ترکیه به شدت به دنبال تقویت استارتاپ‌ها و حوزه حمل و نقل است و ما نمی‌توانیم با برخوردهای اینگونه کشور را در انزوای بیشتر فرو ببریم.
نماینده مردم خوی با تاکید بر اینکه کشور باید قدرتمندانه به سمت جهش برای ارتقای تولید ناخالص حرکت کند، افزود: داشتن نقش بیشترکشور در اقتصاد بین الملل باید محور اصلی برنامه‌های دولت آینده قرار بگیرد و در چنین فضایی، روشی که موافقان طرح صیانت از کاربران فضای مجازی دنبال می‌کنند، تکمیل کننده این اهداف نخواهد بود.
نجف‌زاده با تاکید بر لزوم رفع ابهامات این طرح گفت: از طرفی رهبر معظم انقلاب در دیدارهای خود با نمایندگان مجلس یازدهم به موضوع عدالت ورزی تاکید ولی شاهد هستیم که بیشتر نقاط کشور به همین اینترنت نیم بند هم دسترسی ندارند و جوانان کشور در روستاهای مرزی و مکان‌هایی که اینترنت وجود ندارد از امکانات بویژه در حوزه کارآفرینی وب محروم هستند.
نماینده مردم خوی و چایپاره با بیان اینکه تا زمانی که در نظام حکمرانی، وزن رانت حمکرانی مدیریتی بیشتر از کارشناسی باشد، دچار آسیب خواهیم شد، گفت: ایراداتی به پلتفرم‌ها وجود دارد اما باید تهدید و فرصت‌ها را در کنار هم ببینیم. قاعده در جهان آی تی این است که به حقوق شهروندی و حریم خصوصی احترام قائل شویم.
۲۳ عضو غیر متخصص کمیسیون فرهنگی چگونه ۱۰ میلیون شغل ایجاد می‌کنند؟
نجف‌زاده با اشاره به اظهارات یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس که مدعی بود این طرح سبب ایجاد ۱۰ میلیون شغل می‌شود، گفت: در طرحی که همکاران نوشتند، جزئیات در آن دیده نشده و از این موضوع تعجب می‌کنم که کمیسیونی با ۲۳ عضو غیرمتخصص در حوزه فضای مجازی، چگونه می‌تواند با چنین طرحی ۱۰میلیون شغل ایجاد کند؟ اگر این توانایی در آقایان وجود دارد چرا به رغم وجود تعدادی زیاد کمیسیون‌های تخصصی نمی‌توانیم حتی یک میلیون شغل ایجاد کنیم؟
وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی رییس جمهوری منتخب گفت: رییس جمهوری رونق کسب و کار را نوید دادند و اکنون هم باید فضا را برای تحقق شعارهای رییس جمهور منتخب فراهم کرد. برداشت من این است که طرح کمیسیون فرهنگی مقابل برنامه‌های دولت آینده است. البته خود مردم با شناختی که از اقتصاد جهانی و استارتاپ‌های جدید دارند، بهتر می‌توانند با استفاده از فضای مجازی شغل ایجاد کنند.
طرح صیانت از کاربران منجر به افزایش تصدی‌گری دولت می شود
نجف زاده با بیان اینکه تحقق عدالت اجتماعی، امنیت و محیط زیست سه وظیفه مهم حکمرانی است و سایر مسائل کشور باید به مردم سپرده شود، گفت: به رغم اینکه در مجلس یازدهم بارها فریاد زدیم تصدی دولت کم شود، اما با چنین طرح‌هایی مانند فضای مجازی بیشتر تصدی دولت افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه به رغم تهدیدها در فضای مجازی کشور، ‌هنوز در تولید محتوا موفق عمل نکردیم، گفت: دوستان به جای ارائه طرح‌هایی برای تولید محتوا در پی بستن فضای مجازی هستند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، نماینده مردم خوی خاطرنشان کرد: بحران امروز کشور، ‌مدیریت آب است که سبب خشک شدن حوزه‌های آبی از جمله دریاچه ارومیه شده است و کاری که ما در گذشته کردیم سبب خشک شدن دریاچه ارومیه شد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۱ ب.ظ

دیدگاه


3 × = پانزده