معاون توليدات گياهي جهاد کشاورزي استان:

طرح شناسنامه دار کردن باغات در آذربایجان غربی اجرا می شود

طرح شناسنامه دار کردن باغات در آذربایجان غربی اجرا می شود

گروه خبر:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: به منظور ساماندهی بازار محصولات کشاورزی و استفاده بهینه از منابع طرح شناسنامه دار کردن باغات در استان اجرا می شود.
به گزارش آراز آذربایجان، جعفر وحدت در جلسه شناسنامه دار کردن باغات استان، هدف از اجرای این طرح را هویت بخشی یکپارچه به عرصه‌های باغبانی، ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار با تولید کنندگان زیر بخش، تدوین بانک جامع اطلاعاتی در این حوزه، ثبت و پایش مبدا تولید محصولات باغی، کنترل باقیمانده آثار سموم شیمیایی و آفت کش‌ها و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغی عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه شناسنامه بستر تولید، میزان مصرف منابع و نهاده‌ها و میزان تولیدی را که به بازار عرضه می‌شود، ثبت می‌کند، گفت: یکی از چالش‌های بزرگ کشاورزان در سال‌های اخیر مرحله پس از تولید و برداشت است.
وحدت بر ضرورت داشتن اطلاعات درست از بستر تولید برای صدورگواهی تولید محصولات باغبانی (QR Code) تاکید کرد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اضافه کرد: سامانه سَبَک به صورت سامانه تحت وب است که از این مسیر کشاورزان می‌توانند وارد و اطلاعات را وارد کنند.
غلامعلی مرادی افزود: کشاورزان در سامانه‌ی سَبَک درخواست خود را ثبت کرده و یک نفر را به عنوان کارشناس بازدید انتخاب می‌کنند، میزان منابع آب و خاک و میزان تولید و دیگر موارد را نیز ثبت می‌کنند که شناسنامه‌ای برای واحد صادر می‌شود و سال‌های بعد هم به همین ترتیب روال انجام می‌شود.
در فرآیند طراحی شده برای اجرای این طرح ملی، تمامی مراحل ثبت و صدور شناسنامه واحدها در سامانه تحت وب بهره‌برداران نظام صنفی کشاورزی موسوم به سَبَک صورت می‌گیرد که با کد دسترسی طراحی شده در این سامانه برای مراکز تولید محصولات باغبانی، امکان پایش مبادی تولید و استانداردسازی محصولات جهت صادرات و حتی تنظیم بازار داخلی ایجاد خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


2 − یک =