گزارش//

طرح سلامت گام بلندی در رفع کمبودهای درمان و بهداشت جامعه

طرح سلامت گام بلندی در رفع کمبودهای درمان و بهداشت جامعه

گروه گزارش:اجرای طرح سلامت در کشور یکی از موفق ترین طرح های دولت تدبیر و امید با هدف ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه است که توانسته در کنار کیفیت بخشی درمان و خدمات بهداشتی در کشور هزینه های پزشکی را هم کاهش داده و رضایت مردم را به دنبال داشته باشد در این میان نقش خیران و مردم در پیشبرد این طرح ها بی بدیل است.
گرچه کمبودهایی در این خصوص وجود دارد اما با سال های پیش قابل مقایسه نیست، حمایت کامل دولت و همکاری مجلس در ارتقای سطح سلامت جامعه در این خصوص نمود دارد و موجب ارتقای شاخص های سلامت و بهبود کیفیت درمان در مراکز بیمارستانی و درمانی شده است. بر این اساس مردم نیز به خوبی این تغییر را در بخش سلامت احساس کرده و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی را به عنوان بهترین وزارتخانه برگزیده اند، اما تلاش مسئولان برای افزایش هر چه بیشتر رضایتمندی مردم و بهبود درمان ادامه دارد. همکاری و همیاری خیران دلگرمی و پشت گرمی مسئولان محسوب می شود بر این اساس همواره دست خیران را برای همکاری می فشارند و هر هفته شاهد افتتاح یا کلنگ زنی طرح های مختلف خدمات درمانی و سلامت توسط این خیران نیک اندیش در سطح کشور هستیم. بر این اساس مجمع خیرین شورای سلامت شهرستان مهاباد نیز با اهدای زمین برای ساخت ساختمان دیالیز بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد در این امر خیر مشارکت کرده و امروز مراسم کلنگ زنی این طرح با شرکت امام جمعه و نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان انجام شد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساختمان دیالیز بیمارستان امام خمینی مهاباد گفت: با پیگیری های صورت گرفته از وزارت بهداشت و با توجه به نیازهای شهرستان، برنامه ریزی های لازم برای آغاز ساخت و تجهیز درمانگاه و بیمارستان جدید در مهاباد انجام شده است.جلال محمود زاده اظهار کرد: تاسیس دانشکده پیراپزشکی یکی دیگر از مهمترین طرح های سلامت در شهرستان مهاباد است که تا کنون نیز بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.وی با اشاره به کمبود فضای مناسب و استاندارد بیمارستانی در مهاباد، افزود: پیگیری های لازم برای تاسیس بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی در شهرستان، تجهیز بیمارستان امام خمینی به دستگاه های سی تی اسکن و ام آر آی، کلنگ زنی درمانگاه تخصصی سلامت با همکاری هلال احمر و ساخت درمانگاهی با ۳۶ تخت در محوطه تامین اجتماعی مهاباد از جمله اقداماتی است که با هدف ارتقا سطح عمومی سلامت در مهاباد در حال اجرا است.
رئیس شورای خیرین سلامت شهرستان مهاباد نیز در این مراسم گفت: ساختمان جدید دیالیز مهاباد با وجود کمبودهای اقتصادی موجود و با توجه به اولویت سنجی از سوی مجمع خیرین سلامت انجام شده است.
حمید هدایت فر افزود: طراحی این ساختنمان که از سوی مجمع صورت گرفته پیش از این مورد تایید دانشکده علوم پزشکی قرار گرفته است و در طراحی آن تلاش شده بیشترین فضا برای بخش دیالیزی و بیمارستانی آن اختصاص یابد.
وی افزود: این ساختمان در زیر بنای ۱۲۰۰ متر مربع ساخته می شود و در آن پیش بینی های لازم برای گسترش فضای ساختمان دیالیز در نظر گرفته شده است.
رئیس شورای خیرین سلامت مهاباد اظهار کرد: هزینه ساخت ساختمان دیالیز بیمارستان امام خمینی مهاباد ۲۰ میلیارد ریال است و ظرفیت آن شامل ۴۴ تخت و دستگاه دیالیزی است که ۴ تخت از این تعداد به بیمارهای دیالیزی خاص اختصاص می یابد.
رئیس بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی مهاباد نیز در حاشیه این مراسم گفت: در حال حاضر ۱۰۴ بیمار دیالیزی در شهرستان وجود دارند که این رقم از سال گذشته رشد ۳۰ درصدی را نشان می دهد و همین موضوع روز به روز ضرورت ساخت ساختمان دیالیز را بیشتر می_کند.
آمنه سازواری افزود: بیمارستان امام خمینی ۱۸ تخت فقط برای بیماران دیالیزی دارد که با وجود فعالیت سه شیفت باز هم نمی توانست پاسخگوی بیماران باشد اما می توان گفت که بعد از ساخت ساختمان دیالیز می توان به صورت مناسب از بیماران دیالیزی شهرستان مهاباد مراقب به عمل آورد.
ابتدا کلنگ تاسیس ساختمان دیالیز بیمارستان مهاباد که همه هزینه تاسیس آن از سوی خیرین تامین شده است را خانم ‘اوین اطهری’ به عنوان خیر مشارکت کننده در این طرح به زمین زده شد سپس ماموستا ملاقادر سهرابی کلنگ آغاز عملیات اجرایی این طرح را بر زمین زد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، کلنگ زنی مشترک فرماندار و نماینده مردم مهاباد در مجلس هم از دیگر بخش های قابل توجه این مراسم بود.
با توجه به عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله دستگاه های دیالیزی و تعداد رو به افزایش بیماران کلیوی در استان، ایجاد و به روز رسانی بخش های دیالیزی یکی از مهمترین اولویت های بخش سلامت و درمان در استان آذربایجان غربی است.
کمبود در این حوزه سلامت به قدری محسوس به چشم می خورد که در برخی از شهرستان های جنوبی استان همچون شاهین دژ فقط شاهد وجود یک تخت دیالیزی هستیم که با ایجاد تخت های دیالیزی در مهاباد از برکات آن شهرهای اطراف نیز بهره مند می شوند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


8 × یک =